Valtio kerää tieliikenteestä verotuloja yli kahdeksan kertaa enemmän kuin mitä se palauttaa tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.
Valtion tieliikenteestä keräämät verotulot kasvoivat viime vuonna yli 300 miljoonalla eurolla, kertoo Autoalan tiedotuskeskus.
Viime vuonna valtio keräsi tieliikenteestä noin 8,3 miljardia euroa verotuloja. Tieliikenteen osuus valtion kaikista verotuloista oli viime vuonna lähes viidennes.
Tieliikenteestä kerätään lähes yhtä paljon veroja kuin valtio kerää ansio- ja pääomatuloveroja, joiden määrä oli viime vuonna noin 9,1 miljardia euroa.
Tieliikenteestä kerätty veropotti kasvoi yli 300 miljoonalla edelliseen vuoteen verrattuna. Tieliikenteen verokertymä on kasvanut selvästi 2010-luvun alkuvuosiin verrattuna, jolloin se oli hieman yli seitsemän miljardia euroa.
Suurin yksittäinen tieliikenteestä kerättävä vero on polttoainevero, jota kerättiin tienkäyttäjiltä viime vuonna lähes kolme miljardia euroa. Ajoneuvoveron tuotto kasvoi lähes 1,2 miljardiin eli lähes kahdeksan prosenttia, sillä ajoneuvoveroa korotettiin kuluvalla hallituskaudella.
Myös autoverokertymä kasvoi viime vuonna 1,4 prosenttia, vaikka autoveroa on viimeisimmän kolmen vuoden aikana pieninä portaina alennettu.
Valtion palautti tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen viime vuonna lähes 1,0 miljardia euroa. Tieverkon menoista noin neljännes kohdentui kehittämishankkeisiin ja loput perusväylänpitoon.
Valtion lisäksi kuitenkin myös kunnat käyttävät vuosittain merkittäviä summia katuverkon ylläpitoon ja rakentamiseen.
Autoalantiedotuskeskuksen mukaan toukokuussa rekisteröitiin yhteensä 12 482 uutta henkilöautoa, mikä on 12,9 prosenttia viime vuoden toukokuuta enemmän. Alkuvuoden aikana on rekisteröity 8,1 prosenttia enemmän henkilöautoja kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Henkilöautojen kysynnän kasvun taustalla on talouden kasvun lisäksi romutuspalkkio, jonka turvin on ensirekisteröity noin 3 700 uutta henkilöautoa. Kaikkiaan romutuspalkkioon varatuista määrärahasta oli toukokuun loppuun mennessä varattu noin kaksi kolmasosaa.
