Finnair julkisti vaisut maaliskuun liikennetiedot perjantaina.
Lentoyhtiö kuljetti maaliskuussa 1 144 900 matkustajaa eli 4,6 prosenttia enemmän kuin vuoden 2018 vastaavalla jaksolla. Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi kuitenkin jälleen selvästi liikennemääriä enemmän maaliskuussa, kasvaen 11 prosenttia.
Matkustajakäyttöaste laski 6,2 prosenttiyksikköä vertailukaudesta 78,3 prosenttiin. Tähän vaikuttaa osittain pääsiäisen lomaliikenteen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuulle, kun se vertailukaudella ajoittui osittain jo maaliskuulle.
Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 17,9 prosenttia. Kasvuun vaikutti kapearunkolaivaston koon kasvu yhdellä A321-lentokoneella vertailukaudesta, lisäistuimet osassa nykyisiä kapearunkokoneita, keskimäärin pidemmät lentoreitit sekä parempi lentokoneiden käyttöaste. Lisäkapasiteetti kohdistui pidempiin Etelä-Euroopan reitteihin ja uusiin reitteihin Stuttgartiin, Lissaboniin ja Lyoniin. Kotimaan liikenteen kapasiteetti kasvoi 4,2 prosenttia vertailujaksosta.
Myydyt henkilökilometrit laskivat 2,2 prosenttia Aasian-liikenteessä ja 7,1 prosenttia Pohjois-Amerikan liikenteessä ja kasvoivat 13,4 prosenttia Euroopan-liikenteessä ja 1,3 prosenttia kotimaan liikenteessä.
Inderesin analyytikko Antti Viljakainen kommentoi Finnairin tuoreita liikennelukuja. Hänen mukaansa on huolestuttavaa, että myyty volyymi supistui kapasiteetin kasvusta huolimatta strategisella painopistealueella Aasiassa.
”Matkustajavolyymien nihkeää kehitystä vertailukauteen nähden selittää maaliskuussa osaltaan pääsiäisen ajoittuminen huhtikuun puolelle, mutta mollivoittoisena pysynyttä kokonaiskuvaa sekään ei mielestämme yksin muuta”, Viljakainen toteaa kommenteissaan.
Viljakaisen mukaan matkustajakäyttöasteen 6,2 prosenttiyksikön lasku 78,3 prosenttiin on vaisuhko taso absoluuttisesti, vaikka maaliskuun ilman pääsiäisen lomasesonkia ei onkin Finnairille kausiluonteisesti heikohko.
Matkustajakäyttöasteita painoi Inderesin arvion mukaan etenkin lyhyen matkan liikenteen osalta kapasiteetin kasvu sekä kaikilla reiteillä rauhoittunut kysyntä ja kilpailun kireys. Aasiassa uuden Nanjingin avaaminen on voinut laimentaa käyttöasteita myös maaliskuussa, Viljakainen arvelee.
Analyytikon mukaan Finnairin maaliskuun liikenneraportti oli matkustajaliikenteen osalta Inderesin odotuksia heikompi eikä rahdin hyvä kehitys muuttanut kokonaiskuvaa.
Analyysitalon suositus Finnairin osakkeelle on vähennä ja osakkeen tavoitehinta 7,5 euroa on selvästi alle osakkeen nykyisen kurssinoteerauksen.