Hakukonejätti säikäytti sijoittajat kertomalla mainostensa klikkauskohtaisen hinnan laskusta.
Hakukonejätti säikäytti sijoittajat kertomalla mainostensa klikkauskohtaisen hinnan laskusta.
Hakukonejätti Googlen emoyhtiö Alphabetin liikevaihto nousi tammi-maaliskuussa 17 prosenttia edellisvuodesta 36,34 miljardiin dollariin, kun analyytikoiden konsensusennuste oli 37,33 miljardia dollaria.
Googlen mainosten klikkauskohtainen hinta laski vertailukaudesta peräti 19 prosenttia. Klikkauskohtainen hinta on se maksu, jonka mainostajat maksavat Googlelle jokaisesta mainoksen klikkauksesta. Hakukoneliikenne ja mainosten klikkauksien määrä (paid clicks) kasvoivat kuitenkin 39 prosenttia viime vuodesta. Tosin kasvu jäi selvästi edellisen vuosineljänneksen kasvusta, jolloin se oli 66 prosenttia.
Klikkausvolyymit siis kasvavat, mutta aiempaa hitaammin, ja klikkauskohtainen hinta laskee.
Klikkausvolyymien kasvun hidastuminen johtuu ennen kaikkea Googlen omistamasta Youtube-mediasta, kertoo Alphabetin talousjohtaja Ruth Porat. Vaikka Youtuben mainosklikkaukset kasvoivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä, klikkausten määrän kasvu hidastui verrattuna viime vuoden ensimmäiseen vuosineljännekseen.
Kokonaisuutena Googlen mainostulot kasvoivat 15 prosenttia 30,72 miljardiin dollariin viime vuoden ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna. Yhtiön liikevaihdosta pienempi siivu tulee muista kuin mainostuloista, kuten Googlen pilvipalveluista, lisensoinneista, Pixel-älypuhelimesta ja muista laitteista. Nämä muut tulot kasvoivat vertailukaudesta 25 prosenttia.
Mainostulojen kasvu on hidastunut vuoden 2018 ensimmäisestä vuosineljänneksestä lähtien. Tuolloin kasvu oli vielä yli 24 prosenttia, nyt kasvu on siis hiipunut 15 prosenttiin.
Google panostaa nyt tosissaan erityisesti pilvipalveluihin, joista aiheutuvat kulut ovat kasvussa. Google yrittää ottaa kiinni Microsoft Azuren ja Amazon Web Services –pilvipalveluiden etumatkaa.
Alphabetin kertaeristä puhdistettu osakekohtainen tulos nousi 11,90 dollariin, kun analyytikoiden odotuksissa oli 10,61 dollarin. osakekohtainen tulos.
Vaikka yhtiön osakekohtainen tulos ylitti odotukset, laski yhtiön osakekurssi eilen Wall Streetin jälkimarkkinoilla 7,33 prosenttia. Googleen on kohdistunut kovia odotuksia, sillä osakekurssi on noussut vuodessa lähes 26 prosenttia.