Uutiset

Hybridit selvästi täyssähköautoja merkittävämmässä roolissa autokannan sähköistymisessä

Suomen autokannan sähköistyminen etenee lähivuosina nopeimmin hybridiautojen kautta, arvioi Autoalan Keskusliitto.

Autoalan laatimassa käyttövoimaennusteessa sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvaa vielä lähivuosina maltillisesti ja sähköistyminen etenee nopeimmin hybridiautojen yleistymisenä.

Kokonaisuudessaan vaihtoehtoisten polttoaineiden osuus ensirekisteröinneistä on Autoalan arvion mukaan vuonna 2025 noin 27 prosenttia ensirekisteröinneistä. Vuoteen 2030 mennessä vaihtoehtoisten polttoaineiden osuuden ennakoidaan kasvavan 42 prosenttiin. Sähköautoja olisi autokannassa vuonna 2030 noin 360 000.

Myös bensiinin ja dieselin kysyntä jatkuu vakaana, mutta niiden osuudet alenevat ja antavat tilaa yleistyville vaihtoehtoisille polttoaineille.Autoalan mukaan bensiini- ja dieselautojen osuudet sisältävät myös hybridivoimalinjoja sisältäviä vaihtoehtoja, jotka parantavat merkittävästi perinteisten polttomoottoriautojen energiatehokkuutta.

Täyssähköautojen suosio tulee jäämään Autoalan mukaan yllättävänkin alhaiseksi. Niiden osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä ennakoidaan Autoalan ennusteessa kasvavan Suomessa noin yhdeksään prosenttiin nykyisestä 0,6 prosentista vuoteen 2025 mennessä.

Sen sijaan ladattavien hybridien ensirekisteröintien ennakoidaan vilkastuvan selvästi nopeammin, noin 16 prosenttiin, kun osuus viime vuonna oli 4,1 prosenttia. Sähköautoja on autoalan peruskäyttövoimaennusteen mukaan autokannassa vuonna 2030 noin 360 000. Jos käyttövoimaennusteessa huomioitaisiin autoalan ilmastostrategian ehdotukset, nousisi sähköautojen määrä reilusti yli 500 000:een.

Autoalan mukaan sähköautojen yleistymistä jarruttaa autojen korkeamman hankintahinnan lisäksi epävarmuus sekä akkujen toimintasäteestä että latausmahdollisuudesta. Autoalan oman liikennebarometrin alustavien tulosten mukaan silti yli puolet suomalaisista olisi valmis hankkimaan ladattavan hybridin ja noin 40 prosenttia täyssähköauton.

Epävarmuus latausmahdollisuuksista vaikuttaa kuitenkin noin 80 prosentilla suomalaisista sähköauton hankintaan.

Sähköautojen kysynnän edistämiseksi autoala on esittänyt työsuhdekäytössä olevien autojen verotusarvon porrastamista hiilidioksidipäästöihin. Tämä tapahtuisi siten, että alle 95 g/km päästötasolla laskennallista verotusarvoa alennettaisiin. Autoalan mukaan se lisäisi selvästi sähköautojen kysyntää, sillä työsuhdeautomarkkinoilla sähköautojen hankinnalle ei ole yhtä suuria esteitä kuin kotitalouksissa.

Lisäksi erityisesti asuntoihin tulisi rakentaa Autoalan mukaan latauspaikkoja. Lisäksi myös työsuhde-etuna toteutettavien kotilatauspaikkojen verotusarvoa tulisi alentaa. Latausinfratukea tulisi järjestön mielestä kohdentaa ensisijaisesti asuntojen latauspaikkojen rakentamiseen. Vaikka pikalatausasemien määrä kasvaisikin, suurin osa latauksista tehdään tulevaisuudessakin kotona.

1 kommentti
  • QZ sanoo:

    Nyt tuli kyllä luettua salkunrakentajan vuoden epäuskottavin artikkeli.

    Uusien sähköautojen kantama on +500 kilometriä, Reunalt Zoe ja Tesla Model 3 ovat jo nousseet Keski-Euroopassa myydyimpien mallien joukkoon. Hintaero polttomoottoriautoihin laskee vuosi vuodelta (VW tuomassa 22k€ mallin 2022) ja käyttökustannukset on käytännössä lähellä nollaa verrattuna bensiiniauton huoltoon

    Se miten tämä kaikki verotetaan Suomessa on oma tarinansa (kilometripohjainen verotus näyttää realistisimmalta vaihtoehdolta)

  • Ylös
    >