Kumppaniblogit

Alustatalous mullistaa yritysarvon

Maailman arvostetuimmat yhtiöt pörssissä jalostavat tietoa liiketoiminnaksi.

Apple siirtyy palveluihin, google, amazon jne. Yhdistävät tarpeita ja toimittajia liiketoiminnaksi. Samat edut ovat kaikkien suomalaistenkin omistajien saatavilla.

Tiedon avulla yritystoiminnan tuotantotekijät voidaan järjestää uudella tavalla paremmaksi yhtälöksi.

Suomessakin digitaalisen liiketoiminnan osaaminen alkaa näkyä PK –yrityksissä ja omistajien ajattelun muuttumisena. Fredman Group tekee perinteisen elmukelmun ohella kasvua tiedolla johdetuilla älykeittiöillä. Novitalla on yli 100k asiakasyhteisö, jossa Novita innovoi, insipiroi ja toimittaa lankoja yhdessä asiakkaiden kanssa. Moment Group synnyttää asiakkaille brändin mukaisia ja tuloksellsia kohtaamisia ajasta, kanavasta ja paikasta riippumatta. Esimerkkejä löytyy lukuisia muitakin.

Arvo asuu omistajastrategiassa.

Jokaisesta liiketoiminnasta löytyy aina parempi hyötysuhde. Tulokset usein mullistava, jos tiedon tai erilaisen ajattelun avulla luodaan kasvua kannattavammilla liiketoimintamalleilla. Kasvun ja kustannussäästön synnyttämä ”tulokiila” on valtava. Tiedon päälle rakentavat omistajat eivät enää vanhaan palaa eivätkä halua.

Internet on kypsä liiketoiminnalle kaikilla toimialoilla.

Nyt ei enää mietitä miten ollaan verkossa, vaan miten mullistetaan yrityksen arvostus tiedon avulla. Siksi fiksuimmat pohtivatkin tämän vuoden strategiakierroksilla, millainen rooli sähköisellä osaamisella ja tekemisellä on yrityksen yhtälössä seuraavan kolmen, viiden vuoden aikana.

Yritysarvon kasvattamisessa ei ole enää kysymys digiosaamisesta.

Kysymys ja vastaus piilee yritystoiminnan siirtämisessä digiaikaan. Tämä tarkoittaa arvoketjujen rakentamista prosessien sijaan älykkäiden alustojen päälle. Avokeittiössä tiedon määrä, läpinäkyvyys ja hyödyntäminen kasvaa. Lopputuloksena syntyy parempi johdettavuus, tehokkaampi toiminta ja tyytyväisemmät asiakkaat ja työntekijät.

Alustatalouden ajattelu on osa omistajuuden kehittämistä tänään, tässä ja nyt. Mieti siis heti, miten digiaika mullistaa yrityksesi arvon ja arvostuksen.

Kirjoittaja on toipuva toimitusjohtaja, digitalisti, yrittäjä ja omistajuuden intohimoinen kehittäjä.

Kommentoi
Ylös
>