Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Finnairin lentoliikenteen käyttöaste nousi odotettua enemmän

Lentoyhtiön koko liikenteen matkustajakäyttöaste oli toukokuussa hieman vertailukautta parempi. Kotimaan liikenteen käyttöaste on edelleen alhainen.
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja, sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,
Lähde: Finnair Oyj

Lentoyhtiön koko liikenteen matkustajakäyttöaste oli toukokuussa hieman vertailukautta parempi. Kotimaan liikenteen käyttöaste on edelleen alhainen.

Finnair kuljetti toukokuussa 1 295 300 matkustajaa eli 13,0 prosenttia enemmän kuin vuoden 2018 vastaavalla jaksolla. Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi toukokuussa 14,3 prosenttia. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 14,7 prosenttia, ja matkustajakäyttöaste nousi 0,3 prosenttiyksikköä vertailukaudesta 79,8 prosenttiin.

Kaukoliikenteessä kapasiteettia kasvattivat joulukuussa 2018, helmikuussa 2019 ja huhtikuussa 2019 käyttöön otetut uudet A350-lentokoneet.

Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) nousi 13,1 prosenttia vertailukaudesta. Lisäkapasiteetti kohdistui etenkin lisävuoroille Hong Kongiin, Osakaan, Nanjingiin ja Tokioon. Pohjois-Amerikan kapasiteetti nousi 36,7 prosenttia maaliskuussa avatun uuden Los Angelesin reitin ja vertailukaudesta lisättyjen San Franciscon lentojen vuoksi.

Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 12,5 prosenttia. Kasvuun vaikutti kapearunkolaivaston kasvu yhdellä A321-lentokoneella vertailukaudesta, lisäistuimet osassa nykyisiä kapearunkokoneita ja keskimäärin pidemmät lentoreitit. Lisäkapasiteetti kohdistui lisävuoroille Pietariin, Lontooseen, Barcelonaan ja Moskovaan sekä uusiin kohteisiin Lissaboniin ja Hannoveriin.

Kotimaan liikenteen kapasiteetti kasvoi 0,8 prosenttia vertailujaksosta.

Myydyt henkilökilometrit kasvoivat 10,1 prosenttia Aasian-liikenteessä, 38,1 prosenttia Pohjois-Amerikan liikenteessä, 16,4 prosenttia Euroopan-liikenteessä ja 3,8 prosenttia kotimaan liikenteessä. Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 78,9 prosenttia, Pohjois-Amerikan -liikenteen 85,4 prosenttia, Euroopan-liikenteen 80,7 prosenttia ja kotimaan liikenteen 64,8 prosenttia. 

Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat toukokuussa 20,5 prosenttia vertailujaksosta. Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 16,8 prosenttia pääasiassa Norjan, ja Yhdysvaltojen hyvän markkinakehityksen vuoksi.

Evli kommentoi Finnairin tuoreita liikennelukuja aamukatsauksessaan.

”Olemme odottaneet kapasiteetin (ASK) kasvavan Q2:lla 12 %, myydyn kapasiteetin (RPK) 10 % ja matkustajakäyttöasteen heikentyvän 1.4 %-yksiköllä. Huhti-toukokuun tietojen perusteella Finnairin liikennetiedot ovat hieman korkeammat kuin Q2:n odotuksemme, mutta jäämme odottamaan kesäkuun liikennetietoja, jotka julkaistaan 5.7”, Evli toteaa.

Lehtoyhtiön osakekurssi pomppasi perjantaina ylöspäin yli 5,4 prosenttia.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Juhana Vartiainen kansanedustaja

Vartiainen: Aktiivimallin purkaminen alentaa työllisyyttä

Seuraava artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Suojautuvatko asuntovelalliset turhaan korkojen nousua vastaan?