Lentoyhtiö julkisti tänään karun puolivuotiskatsauksen.
Finnairin huhti-kesäkuun tulos jäi pahasti analyytikoiden konsensusodotuksista. Yhtiön liiketulos oli vain 47,2 miljoonaa euroa, kun odotuksissa oli lähes 64 miljoonan euron liiketulos.
Lentoyhtiön liikevaihto kasvoi 10,4 prosenttia vertailukaudesta ja oli 793 miljoonaa euroa. Polttoainekustannukset kasvoivat 35,2 miljoonaa euroa eli peräti 24,2 prosenttia edellisvuodesta, josta polttoaineen hinnan vaikutus oli 13 miljoonaa euroa.
Matkustajamäärä nousi 13,1 prosenttia 3,9 miljoonaan edellisvuoden 3,5 miljoonasta.
Lentoyhtiön toimitusjohtaja Topi Manner arvioi, että epävakaasta toimintaympäristöstä huolimatta matkustajamäärä kohosi vuoden 2019 toisella vuosineljänneksellä kauden ennätystasolle 3,9 miljoonaan matkustajaan, ja markkinaosuus vahvistui sekä Aasian- että Euroopan-liikenteessä.
”Toisen vuosineljänneksemme tulokseen heijastuivat niin globaalit epävarmuustekijät, kuten Brexit ja USA:n ja Kiinan väliset kauppaneuvottelut, kuin talouskehityksen vähittäinen hidastuminen Finnairin päämarkkinoilla. Samanaikaisesti kapasiteetin vähennyksillä Euroopan-liikenteessä, erityisesti joillakin Pohjoismaisilla reiteillä, on ollut kilpailutilannetta jossain määrin tervehdyttävä vaikutus”, Manner kertoo.
Kokonaisuutena matkustajaliikenne kehittyi toimitusjohtajan mukaan hyvin ja Euroopan-liikenne kasvoi odotustemme mukaisesti hyvin. Sen sijaan rahti ja matkapalvelut kärsivät vaikeammasta markkinaympäristöstä
Uuden päivitetyn ohjeistuksensa mukaan Finnair odottaa kansainvälisen lentoliikenteen jatkavan kasvuaan vuoden 2019 toisella puoliskolla. Toiminta-ympäristön yhtiö odottaa kuitenkin säilyvän epävakaana myös toisella vuosipuoliskolla.
Taloudellisen kasvun hidastuminen Finnairin päämarkkinoilla ja maailmankauppaan liittyvän, USA:n ja Kiinan kauppaneuvotteluista ja Brexitistä aiheutuvan, epävarmuuden jatkuminen saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.
Finnair nostaa vuoden 2019 kapasiteettiennustettaan pääasiassa uuden Pekingin Daxingin lentokentän reittiavauksen vuoksi. Finnair arvioi vuoden 2019 kapasiteettikasvun olevan 11-12 prosenttia. Liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin vuonna 2019.
Finnairin kausiluonteisesti vahvimman kolmannen vuosineljänneksen näkymät ovat edelleen vahvat, mutta erityisesti rahtikysynnän osalta epävarmuus on lisääntynyt.
Finnair arvioi, että sen vertailukelpoinen liiketulos on 4,5 – 6,0 prosenttia liikevaihdosta vuonna 2019, olettaen että polttoaineen hinta ja valuuttakurssit eivät muutu merkittävästi.
Aiempaa haastavammassa toimintaympäristössä Finnair aikoo kiinnittää kasvavaa huomiota operatiiviseen tehokkuuteen, muun muassa yksiköiden välisiin prosesseihin ja resurssien optimointiin liikennesuunnittelun ja lentotoiminnan välillä, sekä panostaa entistä enemmän lentotoiminnan luotettavuuteen.
”Lisäksi lisäämme tuottavuutta yksinkertaistamalla ja automatisoimalla prosesseja, kuten matkustajakorvausten käsittelyä, ja hyödyntämällä digitalisaatiota jakelussa ja asiakaspalvelussa”, Manner toteaa.
Finnairin tulosraportti oli kova pettymys sijoittajille, sillä osakekurssi lähti heti tulosraportin julkaisun jälkeen rajuun laskuun. Noin klo 12.30 osakekurssi oli laskussa jo lähes 13 prosentin laskussa.
Alla olevalla videolla OP:n analyytikko Juuso Metsola ruotii Finnairin tulosraporttia.
Finnair julkaisi aamulla Q2 tuloksena, joka jäi markkinoiden odotuksista. Videolla @JuusoMetsola kyselee analyytikkomme Joonas Häyhän ensimietteitä tuloksesta ✈️ 👇🏻 #Finnair pic.twitter.com/UfOBSM9Fqw
— OP Markets (@markets_op) 17. heinäkuuta 2019