Halpaketju Tokmannin kasvu oli huhti-kesäkuussa odotettua vahvempaa.
Kokonaisliikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä vahvasti, 10,2 prosenttia, ja vertailukelpoinen liikevaihto 5,3 prosenttia.
Yhtiön liikevaihto kasvoi 239,9 miljoonaan euroon, kun analyytikoiden konsensusodotus oli 233 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi myös verrattuna viime vuoden toisen vuosineljänneksen 217,7 miljoonaan euroon.
Yhtiön liikevoitto toisella vuosineljänneksellä oli 18,2 miljoonaa euroa, mikä sekin ylitti analyytikoiden 14,5 miljoonan euron odotuksen. Liikevoitto myös kasvoi edellisvuoden 14,6 miljoonan eurosta. Osakekohtainen tulos nousi viime vuoden 0,16 eurosta 0,21 euroon.
Tokmannin tuloskehitys oli yllätys paitsi analyytikoille myös sijoittajille, sillä yhtiön tulosraportin julkaisun jälkeen osakekurssi kipusi yli 10,5 prosentin nousuun.
Toimitusjohtaja Mika Rautiaisella oli varaa hehkuttaa tulosraporttia.
”Olemme tyytyväisiä toisen neljänneksen liiketoiminnan kehitykseen. Myynti kasvoi hyvin ja kannattavuus parani merkittävästi”, Rautiainen toteaa.
Tulosparannuksen taustalla oli Rautiaisen mukaan onnistuminen tärkeässä kevätsesongin myynnissä jo toisena vuotena peräkkäin. Lisäksi toimenpiteet toiminnan tehostamiseksi etenivät toimitusjohtajan mukaan oikeaan suuntaan.
”Keskitymme edelleen strategian toteuttamiseen, jossa kannattavuuden parantaminen ja toimitusketjun tehostaminen ovat keskeisessä roolissa.”
Tokmanni avasimme kaksi uutta myymälää sekä uudisti ja laajensi useita myymälöitä. Hyvää kehitystä tuki osaltaan myös pääsiäisen ajoitus huhtikuulle.
Rautiaisen mukaan Tokmannin halvat hinnat ja mielenkiintoinen valikoima ovat kasvattaneet Tokmannin asiakaskäyntien määrää. Toisella neljänneksellä asiakasmäärät kasvoivat 7,5 prosenttia.
Yhtiön kevätsesongin myynnin rakenne painottuu omiin tuotemerkkeihin, joka vaikuttaa positiivisesti kannattavuuteen.
”Erityisesti puutarhakalusteiden, kukkien ja kodin sisustuksen tuotteiden myynti oli vahvaa. Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali toisella neljänneksellä parani hieman edellisvuodesta ja liiketoiminnan kulujen pysyessä hallinnassa liikevoitto kehittyi myönteisesti”, Rautiainen kertoo.
Toisella vuosipuoliskolla Tokmanni aikoo Rautiaisen mukaan jatkaa kannattavuuden parantamiseen keskittyviä toimenpiteitä erityisesti liiketoiminnan kulujen suhteellisen osuuden pienentämiseksi ja myyntikatemarginaalin kasvattamiseksi.
Kausivaihtelusta johtuen yleensä isompi osa Tokmannin liikevaihdosta ja tuloksesta kertyy toisella vuosipuoliskolla.
Tokmanni pitää vuoden 2019 näkymät ennallaan.
Se ennustaa hyvää liikevaihdon kasvua vuodelle 2019 perustuen vuonna 2018 hankittujen ja avattujen uusien myymälöiden sekä vuonna 2019 avattavien myymälöiden tuomaan liikevaihtoon sekä vertailukelpoiseen liikevaihdon lievään kasvuun. Konsernin kannattavuuden (vertailukelpoinen liikevoittomarginaali) odotetaan paranevan viime vuodesta.
Huhti-kesäkuun keskeisimmät tunnusluvut:
- Liikevaihto kasvoi 10,2 % (11,0 %) ja oli 239,9 milj. euroa (217,7)
- Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 5,3 % (7,7 %)
- Vertailukelpoinen myyntikate oli 84,5 milj. euroa (76,1) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 35,2 % (34,9 %)
- Vertailukelpoinen käyttökate oli 34,0 milj. euroa (27,4), 14,2 % liikevaihdosta (12,6 %)
- Vertailukelpoinen liikevoitto oli 18,7 milj. euroa (13,1), 7,8 % liikevaihdosta (6,0 %)
- Liiketoiminnan rahavirta oli 37,8 milj. euroa (31,3)
- Osakekohtainen tulos oli 0,21 euroa (0,16)