Oma talous

Näin Steve Jobs muutti Applen yhdeksi maailman arvokkaimmaksi yritykseksi

Steve Jobs käytti tätä 30 prosentin sääntöä, joka muutti Applen kohtalon.

Applen toiminta oli kovissa vaikeuksissa, kun Steve Jobs palasi yrityksen palvelukseen vuonna 1997. Innovatiivisuudestaan tunnettu yhtiö oli kadottanut fokuksensa ja kärsi huonosta johdosta. Apple oli kerännyt maineensa yksinkertaisella ja laadukkaalla suunnittelulla, mutta yhtiö työskenteli lukuisten tuotteiden parissa, jotka eivät kuvastaneet näitä arvoja, raportoi Inc.

Jobs kääri hihat ylös ja päätti muuttaa yrityksen suunnan. Kymmenen vuoden kuluessa hänen työn jälki tuotti tuloksia. Jobs kertoi haastattelussa:

”Tutkimme tuotteiden etenemissuunnitelmaa…ja havaitsimme, että 30 prosenttia niistä oli uskomattoman hyviä. Kuitenkin noin 70 prosenttia tuotteista oli hyviä, melko hyviä tai tuotteita, joita meidän ei kannattanut valmistaa. Teimme myös liiketoimintaa, johon meidän ei kannattanut keskittyä.

Joten, sijoitamme resursseihin saman verran tai enemmän kuin ennen, mutta emme niin moneen kohteeseen. Keskitymme tekemään muutamia asioita hyvin.”

Syntyi 30 prosentin sääntö.

Sääntö on muutakin kuin liiketoiminnan yksinkertaistamista ja fokusointia – se on yksinkertainen tapa soveltaa tunneälyä omaan arkeen.

Miksi tarvitsemme 30 prosentin säännön?

Elämme häiriötekijöiden ja informaatioähkyn aikakaudella. FOMO (fear of missing out) eli pelko että jää jostakin paitsi, motivoi meitä yrittämään tehdä kaiken, mitä mielemme ja sydämemme haluavat.

Mutta kun siirrymme yhdestä kiiltävästä esineestä toiseen, tulemme huomaamaan yhden perustavanlaatuisen totuuden:

Et voi tehdä kaikkea.

Ja jos yrität, et tee mitään hyvin loppuun.

Job tiesi tämän. Kävellessään Appleen vuonna 1997 yritys, jonka hän oli perustanut ja jonka toiminnasta hänet syrjäytettiin yli kymmenen vuotta aikaisemmin, oli kaaoksessa. Hän näki erimielisyyttä ja fokuksen puutetta.

Steven ensisijainen tavoite oli supistaa Applen tuotelinjaa ja varmistaa, että yritys keskittyi tekemään kourallisen tuotteita todella hyvin. Päätös johti yhteen merkittävimpiin käänteisiin koko maailman yritysliiketoiminnan historiassa. Apple kehitti iPodin, iPhonen ja iPadin. Yhtiö keskitti huomionsa parempaan tietokoneiden suunnitteluun ja panosti kivijalkakauppojen ulkonäköön.

Keskittymällä 30 prosenttiin Apple palautti maineensa valmistamalla yksinkertaisia, kauniita ja laadukkaita tuotteita, joita on ilo käyttää. Yhtiö jatkaa toimintaansa yhä tänä päivänä Jobsin luoman filosofian pohjalta.

Miten voit hyödyntää 30 prosentin sääntöä?

Elämässä on helppo löytää paljon hauskaa ja mielenkiintoista tehtävää. Ei kannata kuitenkaan unohtaa, että jokainen tehtävä ja projekti vie tietyn määrän aikaa ja resursseja saada valmiiksi.

Joten sinun tulee kysyä itseltäsi:

  • Käytänkö resurssejani parhaalla mahdollisella tavalla?
  • Olenko keskittynyt 30 prosenttiin, eli parhaan mahdollisen hyödyntämiseen?
  • Hukkaanko aikaa häiriötekijöihin?

Näihin kysymyksiin vastaamiseen tarvitaan syvää pohdintaa. Varmista, että raivaat kalenteriisi tilaa viikoittain, kuukausittain ja vuosittain, jolloin voit ottaa askeleen taaksepäin ja analysoida tilannettasi mahdollisimman objektiivisesti. Älä jätä tätä sattuman varaan, vaan priorisoi aikaa pohdinnalle.

Kun olet vastannut kysymyksiin, tee tarvittavat hienosäädöt. Valmistaudu henkisesti tekemään vaikeita valintoja. Joudut todennäköisesti luopumaan asioista, joista olet kiinnostunut tai joissa pärjäät hyvin.

Muista, että kenelläkään ei ole aikaa tehdä kaikkea.

Lue myös: Bill Gatesin ohjeita menestykseen: “Liiketoiminta on rahapeli, jossa on vähän sääntöjä ja paljon riskejä.”

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Copyright © 2019 Salkkumedia Oy

Ylös