Ilmastopaneeli laati laskurin eri autotyyppien päästöjen ja kustannusten vertailuun.
Suomen ilmastopaneeli kehitti laskurin, jonka avulla kuka tahansa voi laskea ja vertailla eri käyttövoimien autojen päästöjä ja kustannuksia.
Ilmastopaneelin laatimien esimerkkilaskelmien mukaan sähköauto päihittää muut autotyypit sekä kustannuksissa että päästöissä parhaimmillaan jo viidessä vuodessa.
Verrattaessa tavallisen bensiiniauton kustannuksia sähköautoon, sähköauton kustannukset ovat bensiiniautoa alemmat viiden vuoden päästä. Ilmastopaneelin laskelmassa ajoa on 20 000 kilometriä vuodessa, ja vertailukohteena on varustelultaan sähköautoa vastaava bensiiniauto.
Kun sähköautoa verrataan tavanomaisella 20 000 vuosittaisella ajokilometrillä perusvarustelutason bensiiniautoon, sähköauton käyttö muuttuu bensiiniautoa halvemmaksi kahdeksan vuoden jälkeen, Ilmastopaneeli arvioi.
”Suomalaisilla autoilla ajetaan keskimäärin 14 000 kilometriä vuodessa. Päästöhyödyt keskiarvoajokilometreihin suhteutettuna saavutetaan sähköautolla jo alle viidessä vuodessa. Kustannushyödytkin kääntyvät saman autotyypin vertailussa sähköauton eduksi selvästi alle kymmenessä vuodessa, jos akuston koko on sähköautossa maltillinen”, Tampereen yliopiston apulaisprofessori ja Ilmastopaneelin jäsen Heikki Liimatainen arvioi.
Tulevaisuudessa sähköautojen hankintahinnan lasku tulee voimistamaan kustannushyötyä bensakäyttöisiin autoihin verrattuna merkittävästi, Liimatainen ennustaa.
Sähköautojen haasteina tällä hetkellä ovat akkujen korkeat hinnat ja valmistuksen aikana syntyvät päästöt. Ilmastopaneelin mukaan nimenomaan akkujen vuoksi sähköautojen valmistuksen päästöt ovatkin suuremmat kuin samankokoisen polttomoottoriauton päästöt.
Arviolta puolet akkujen päästöistä syntyy valmistuksessa käytetystä sähköstä. Ilmastopaneelin mukaan sähkön tuotannon päästökertoimen on ennustettu pienenevän suurimmassa osassa akkuja valmistavista maista: jos päästökerroin pienenee yli 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, akkujen valmistuksen päästöt vähenevät 17 prosenttia. Jos sähkö tehdään päästöttömästi, akkujen päästöt laskevat 50 prosentilla per kilowattitunti.
Mikäli sähköautot yleistyvät, akkujen kierrätystoiminta paranee. Tällöin tehostuvan kierrätyksen on arvioitu pienentävän akkujen elinkaaripäästöjä noin 7–17 prosenttia. Ilmastopaneelin mukaan auton akuille on myös näköpiirissä toinen elämä autovaiheen jälkeen sähkövarastoina.
Myös akkuteknologia kehittyy.
Akkujen energiakapasiteettia kuvataan niiden energiatiheydellä. Ilmastopaneelin mukaan tulevaisuudessa akkujen energiatiheys voi kasvaa peräti 50 prosenttia alle kymmenessä vuodessa. Myös akkujen käyttöikä kasvaa tulevaisuudessa jatkuvan tuotekehitystyön ansiosta.
Halvinta on ajaa muutaman tuhannen euron autolla koska sen ja sähköauton hinnan erotuksella saa paljon bensaa varsinkin kun tankkaa itärajan takana missä se maksaa 70 senttiä litralta.
Berliiniläinen taksi luopui sähköautosta se lataamisen kalleuden takia, oli otsikko viime viikolla jossain lehdessä.