Oma talous

Laskuri paljastaa: Sähköauto bensa-autoa edullisempi kustannuksiltaan jo 5-8 vuodessa

Ajoneuvojen elinkaariset kustannukset. Vuosittain ajoa 20 000 kilometriä.

Ilmastopaneeli laati laskurin eri autotyyppien päästöjen ja kustannusten vertailuun.

Suomen ilmastopaneeli kehitti laskurin, jonka avulla kuka tahansa voi laskea ja vertailla eri käyttövoimien autojen päästöjä ja kustannuksia.

Ilmastopaneelin laatimien esimerkkilaskelmien mukaan sähköauto päihittää muut autotyypit sekä kustannuksissa että päästöissä parhaimmillaan jo viidessä vuodessa.

Verrattaessa tavallisen bensiiniauton kustannuksia sähköautoon, sähköauton kustannukset ovat bensiiniautoa alemmat viiden vuoden päästä. Ilmastopaneelin laskelmassa ajoa on 20 000 kilometriä vuodessa, ja vertailukohteena on varustelultaan sähköautoa vastaava bensiiniauto.

Kun sähköautoa verrataan tavanomaisella 20 000 vuosittaisella ajokilometrillä perusvarustelutason bensiiniautoon, sähköauton käyttö muuttuu bensiiniautoa halvemmaksi kahdeksan vuoden jälkeen, Ilmastopaneeli arvioi.

”Suomalaisilla autoilla ajetaan keskimäärin 14 000 kilometriä vuodessa. Päästöhyödyt keskiarvoajokilometreihin suhteutettuna saavutetaan sähköautolla jo alle viidessä vuodessa. Kustannushyödytkin kääntyvät saman autotyypin vertailussa sähköauton eduksi selvästi alle kymmenessä vuodessa, jos akuston koko on sähköautossa maltillinen”, Tampereen yliopiston apulaisprofessori ja Ilmastopaneelin jäsen Heikki Liimatainen arvioi.

Tulevaisuudessa sähköautojen hankintahinnan lasku tulee voimistamaan kustannushyötyä bensakäyttöisiin autoihin verrattuna merkittävästi, Liimatainen ennustaa.

Sähköautojen haasteina tällä hetkellä ovat akkujen korkeat hinnat ja valmistuksen aikana syntyvät päästöt. Ilmastopaneelin mukaan nimenomaan akkujen vuoksi sähköautojen valmistuksen päästöt ovatkin suuremmat kuin samankokoisen polttomoottoriauton päästöt.

Arviolta puolet akkujen päästöistä syntyy valmistuksessa käytetystä sähköstä. Ilmastopaneelin mukaan sähkön tuotannon päästökertoimen on ennustettu pienenevän suurimmassa osassa akkuja valmistavista maista: jos päästökerroin pienenee yli 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, akkujen valmistuksen päästöt vähenevät 17 prosenttia. Jos sähkö tehdään päästöttömästi, akkujen päästöt laskevat 50 prosentilla per kilowattitunti.

Mikäli sähköautot yleistyvät, akkujen kierrätystoiminta paranee. Tällöin tehostuvan kierrätyksen on arvioitu pienentävän akkujen elinkaaripäästöjä noin 7–17 prosenttia. Ilmastopaneelin mukaan auton akuille on myös näköpiirissä toinen elämä autovaiheen jälkeen sähkövarastoina.

Myös akkuteknologia kehittyy.

Akkujen energiakapasiteettia kuvataan niiden energiatiheydellä. Ilmastopaneelin mukaan tulevaisuudessa akkujen energiatiheys voi kasvaa peräti 50 prosenttia alle kymmenessä vuodessa. Myös akkujen käyttöikä kasvaa tulevaisuudessa jatkuvan tuotekehitystyön ansiosta.

1 kommentti

1 kommentti

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös