
Rovion liikevaihto oli loka-joulukuussa 71,6 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 72,7 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto kasvoi noin prosentin.
Yhtiön pelibisnes on Angry Birds -brändin varassa. Angry Birds Dream Blast -peli, joka lanseerattiin 24 tammikuuta 2019, kasvoi 18,8 miljoonan euron bruttomyyntiin. Rovion suurimman pelin Angry Birds 2:n bruttomyynti oli vakaa, 24,9 miljoonan euron tasolla
Yhtiön oikaistu liiketulos putosi vertailukauden 5,2 miljoonasta eurosta vain 0,2 miljoonaan. Tulosromahdus tuli analyytikoille puun takaa, sillä konsensusodotus oli neljän miljoonan oikaistu liiketulos.
Peliyhtiön liiketoiminnan nettorahavirta jäi 10,5 miljoonaan euroon vertailukauden lähes 43 miljoonasta eurosta.
Selitys kannattavuusongelmille oli tuttua tarinaa. Koko viime vuonna peliyhtioön käyttäjähankintainvestoinnit kasvoivat lähes 100 miljoonaan euroon, kun ne edellisvuonna olivat alle 79 miljoonaa euroa.
Koko vuoden 2019 liikevaihto jäi hieman alle aiemmin ilmoittamasta liikevaihto-ohjeistusta 295 – 310 miljoonaa euroa. Tämä johtui toimitusjohtaja Kati Levorannan mukaan pääasiallisesti Brand Licensing -segmentin heikosta myynnistä, joka neljännen vuosineljänneksen aikana oli 4,9 miljoonaa euroa ja laski yli 34 prosenttia vuositasolla.
Loka-joulukuun aikana Brand Licensing -segmentti uudelleenjärjesteltiin ja yhdistettiin osaksi markkinointiorganisaatiota tehokkuuden ja kannattavuuden parantamiseksi. Kuluttajatuotteiden lisensiointi keskittyy tärkeimpiin lisenssinhaltijoihin, tuotekategorioihin ja avainmarkkinoihin.
Viime vuonna Rovio kertoi kartoittavansa vaihtoehtoisia rahoitusrakenteita ja kumppanuuksia Hatch Entertainment Oy:n, Rovion 80 prosenttisesti omistaman pelien pilvipohjaista suortatoistopalvelua kehittävän tytäryhtiön kasvun vauhdittamiseksi.
Nyt Rovio kertoo päättäneensä lopettaa vuoden 2019 ulkoisen rahoituskierroksen ja arvioivansa strategisia vaihtoehtoja Hatchille.
Levorannan mukaan pelien suoratoistopalvelujen kilpailu kiristyi merkittävästi vuoden 2019 aikana ja 5G-verkkojen ja puhelimien lanseeraus on ollut hitaampaa kuin odotettiin.
Vuoden 2020 aikana Rovio tähtää 1-3 pelin julkaisuun. Uusien pelien julkaisuajankohdat riippuvat pelien testimarkkinoinnin etenemisestä. Tämän vuoksi yhtiö ei anna vuodelle 2020 liikevaihtoennustetta.
Rovio aloittaa vuoden käyttäjähankintainvestoinnit alhaisemmalla tasolla verrattuna viime vuoden lopun tasoon. Alhaisimmista käyttäjähankintainvestoinneista sekä Hatch Entertainment Oy:n kustannussäästöistä johtuen oikaistu liikevoitto paranee.
Rovion hallitus ehdottaa, että osinkoa jaetaan 0,09 euroa osinkoa kohden, mikä on sama potti kuin viime vuonna.
Rovion tulosjulkistus oli melkoinen shokki markkinoille. Osake romahti Helsingin pörssissä peräti 17,5 prosenttia noin kello 16.20 mennessä.