Talouden trendit

Kuluttaja-asiamies puuttui harhaanjohtaviin alennuskampanjoihin

Kuluttaja-asiamies kertoo, että se on joutunut puuttumaan viime vuosina toistuvasti etenkin urheiluväline- ja huonekaluliikkeiden tapaan markkinoida alennuksia.

Keskustelua ovat heränneet myös esimerkiksi Black Friday -kampanjoinnissa käytettyjen alennusväittämien aitous.

Alennusilmaisuilla tarkoitetaan sitä tapaa, jolla yritykset viestivät kuluttajien saavan rahallista hyötyä. Alennusilmaisulla viestitään yrityksen tuotteiden tai palveluiden myyntihinnan edullisuutta suhteessa johonkin muuhun hintaan. Kuluttaja-asiamiehen mukaan markkinoinnissa on tärkeää huomioida esimerkiksi se, mihin hintaan voimassa olevaa myyntihintaa tai hintatasoa verrataan.

Kaikenlainen alennusilmoittelu ja hintavertailu on sallittua, mutta se ei ole totuudenvastaista eikä harhaanjohtavaa.

Kuluttaja-asiamies uudisti alennusilmaisujen käyttöä koskevan linjauksensa yhdessä Kaupan liiton kanssa. Uusi linjaus tarjoaa yrityksille ohjeita kuluttajille suunnattujen alennusmyyntien, loppuunmyyntien, tarjousten ja erilaisten hintavertailujen toteuttamiseen.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo, että aito ja toimiva hintakilpailu on kuluttajalle eduksi.

”Linjaus toimii mainiona työkaluna, joka auttaa vastuullista yritystä toteuttamaan markkinointinsa lainmukaisesti”, Väänänen kertoo.

Kaupan liiton johtava asiantuntija Janne Koivisto korostaa kilpailun ja yhteisten pelisääntöjen merkitystä.

”Harhaanjohtava markkinointi ei ole kenenkään etu. On myös tärkeää, että pystymme tarjoamaan yrityksille entistä parempia työkaluja sekä ohjeita arkeen”, Koivisto toteaa.

Kuluttaja-asiamies aikoo päivitettää linjauksen viimeistään vuonna 2022, jolloin tullee kansallisesti voimaan hintamerkintädirektiiviin lisätty uusi artikla. Artikla koskee hinnanalennuksia ja tuo mukanaan uudenlaista sääntelyä.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös