Verkkokauppa.comin liikevaihto nousi kolmannella vuosineljänneksellä 129 miljoonaan euroon, kasvaen 7,3 prosenttia viime vuodesta. Vertailukelpoinen liiketulos nousi viime vuoden 4,3 miljoonasta eurosta 5,6 miljoonaan.
Vertailukelpoinen liiketulos nousi kaikkien aikojen ennätykseen.
Tuloskehitys oli odotettua kovempaa, sillä analyytikoiden konsensusennuste kolmannelle vuosineljännekselle oli 5,3 miljoonan euron liiketulos.
Toimitusjohtaja Panu Porkan mukaan Verkkokauppa.com saavutti kasvun vahvalla kuluttajaverkkomyynnillä sekä kasvulla erityisesti keskisuurissa ja kehittyvissä kategorioissa, kuten suurissa kodinkoneissa, urheilutarvikkeissa, toimistotarvikkeissa ja grillaustuotteissa. Vähittäiskaupan siirtyminen verkkoon jatkuu nopeasti, uusien kuluttajien suosiessa enenevässä määrin verkosta ostamista.
Yhtiö onnistui parantamaan kannattavuuttaan myös kolmannella vuosineljänneksellä, kun myyntikate oli 16,2 prosenttia ja edellisvuotta korkeampi. Porkan mukaan tämä johtui vahvasta myynnin kasvusta uusissa kategorioissa sekä vahvasta kuluttajamyynnistä tukkukaupan kärsiessä matkustusrajoituksista.
”Jatkuvat teknologiainvestoinnit tehostivat toimintaa useilla alueilla, kuten performance-markkinoinnissa, parantaen myyntikatetta. Data-analytiikan kehitys paransi varaston kiertonopeutta, mikä nosti myyntikatetta entisestään.”
Yhtiö päivitti tulosohjeistustaan 24.9. koskien vuoden 2020 liikevaihtoa ja vertailukelpoista liiketulosta. Yhtiö arvioi liikevaihdon olevan 525–550 miljoonan euron välillä (504 miljoonaa euroa vuonna 2019) ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 17–21 miljoonan euron välillä (11,3 miljoonaa euroa vuonna 2019) vuonna 2020. Aiemmin yhtiö arvio liikevaihdon olevan 520–545 miljoonan euron välillä ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 13–18 miljoonan euron välillä vuonna 2020.
Verkkokauppa.com uskoo, että se onnistuu kasvattamaan markkinaosuuttaan valitsemissaan tuotekategorioissa. Vahva tase mahdollistaa toiminnan strategian mukaisen laajentamisen. Yhtiö on hyötynyt koronapandemian vauhdittamasta muuttuvasta kuluttajakäyttäytymisestä, ja verkkomyyntikanavien myynti on kasvanut voimakkaasti.
Verkkokauppa.comin näkemyksen mukaan tämä kehitys jatkuu koronapandemian jatkuessa ja siirtymä verkkomyyntikanavaan on pysyvää, kun kuluttajat ja yritykset omaksuvat uusia toimintatapoja.