Oma talous

Edessä työhaastattelu etätyöhön? Näin vakuutat haastattelijan

Miten luot hyvän ensivaikutelman Zoomin kautta?

Koronaviruspandemia on vaikuttanut merkittävästi maailman työllisyyteen. Tilastokeskuksen mukaan työttömyys kasvoi Suomessa selvästi syyskuussa verrattuna viime vuoden lukemiin. Suomessa oli 47 000 työtöntä enemmän kuin vuosi sitten Ylen mukaan, ja yhteensä työttömiä oli 208 000. Ekonomistit tuovat kuitenkin esiin, että työllisten määrä on parantunut kevääseen verrattuna.

– Työttömyysasteen trendi loikkasi syyskuussa 8,4 prosenttiin, missä se onkin ollut jo toukokuusta. Työllisyys koheni hiukan syyskuussakin, mutta työmarkkinoiden elpyminen uhkaa hyytyä hetkellisesti syksyllä toisen korona-aallon iskettyä, Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki kommentoi Ylelle.

Kesän aikana höllättyjä rajoituksia alettiin taas kiristää Suomessa syksyn tullen, kun koronavirustartuntojen määrä lähti nousuun. Valtiovarainministeriö raportoi kevään etätyösuosituksella olleen merkittävä positiivinen vaikutus osana koronavirusepidemian leviämisen estämistoimia. Koronavirustartuntojen määrän ollessa jälleen kasvussa valtakunnallisesti koko väestötasolla, valtiovarainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö suosittelevat jälleen etätöitä, jos työtehtävät sen vaan mahdollistavat.

Forbes raportoi useiden yritysten, kuten Googlen ja Facebookin, sallivan työntekijöidensä etätöiden jatkuvan jopa vuoden 2021 puoliväliin asti. Entä jos työ onkin kokonaan etyötä, ja työhaastattelukin tehdään verkossa? Miten todistat olevasi paras ehdokas tapaamatta haastattelijaa lainkaan kasvotusten?

Kiillota “verkkominä” kuntoon

Työnantajat tulevat tarkistamaan, mitä puuhaat somessa ja verkossa. Googlaa siis nimesi ja poista tarpeen mukaan epäilystä herättävät kuvat muun muassa Facebook-tililtäsi. Hakutulokset luovat tärkeän ensivaikutelman, johon kannattaa panostaa.

Amerikkalaisen CareerBuilderin teettämän tutkimuksen mukaan 47 prosenttia yrityksistä ei ole kiinnostunut ehdokkaasta, jos kyseinen henkilö ei näy hakutuloksissa lainkaan. 20 prosenttia työnantajista odottivat hakijoiden löytyvän verkosta (positiivisella tavalla). LinkedIn profiilissa kannattaa siis lukea muutakin kuin oma sähköpostiosoite.

Aloita selvittämällä vahvuutesi, ja tuo ne esiin kotisivuillasi tai LinkedInissä. Kerro mitä osaat, mitä teet erityisen hyvin, miten saat tuloksia aikaan sekä miten erotut muista. Ole luova, mutta pysy aitona. Tehokas henkilöbrändäys perustuu todellisuuteen.

Laita etätyöpiste kuntoon

Mitä tapahtuu, jos haastattelija haluaa nähdä etätyötilasi? Oletko valmis esittelemään tilan vai ryntäätkö saadaksesi sotkuisen ruokapöydän näyttämään esityskelpoiselta?

Etätyöympäristön tulisi olla mahdollisimman toimiva ja teknologian tulisi toimia moitteettomasti. Varmista, että sinulla on tehokas Internet-yhteys ja osta web-camera, jos tietokoneen sisäinen kamera on huonolaatuinen. Näin yhteys, eikä kuva pätki haastattelun aikana.

Jos sinulla ei ole töille omistettua tilaa, etsi mahdollisimman rauhallinen nurkka, jossa on tarpeeksi luonnonvaloa ja josta lasten tai lemmikkien äänet eivät kuulu läpi liikaa. Sijoita tarpeen vaatiessa korkealaatuisiin korvakuulokkeisiin taustamelun estämiseksi. Organisoitu työtila luo hyvän ensivaikutelman.

Ole aito – ja uskalla näyttää heikkouksia

Koronaviruspandemian puhkeaminen on tehnyt työnantajista empaattisempia kuin koskaan, älä siis pelkää näyttää heikkouksia. Haluat totta kai tuoda esiin parhaimmat puolesi, mutta ole myös rehellinen tekemistäsi virheistä ja mitä niistä opit.

Perfect Day Foodsin markkinointijohtaja Brit Boothin mukaan työnhakijoiden ei tarvitse peittää inhimillisyyttään.

”Epäonnistumiset ovat tuttuja liikemiehille, ja he todennäköisesti samaistuvat kokemaasi”, Booth kertoo Forbesille. Heikkoutesi saattaakin olla mahdollisuus syventää keskustelun tasoa.

Yritä lopettaa työhaastattelu positiiviseen sävyyn. Ole aito ja rehellinen, mutta anna haastattelijalle vaikutelma, että teet harvoin saman virheen kahdesti eikä epäonnistumiset kaada sinua.

Lähteet: Forbes ja Yle.

Lue myös: Miksi aamurutiinit ovat tärkeitä tuottavuudelle? Näin luot hyvän pohjan työpäivälle.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös