Kasvuosakkeet

Stig Gustavson ampuu alas väitteet Konecranes Cargotecin iltalypsystä – ”en voinut rähinöidä fuusion julkistamisessa”

Vuorineuvos Stig Gustavson teilaa kertaheitolla väitteet ”iltalypsystä” Konecranesin ja Cargotecin fuusion tiimoilta.

”En voinut ottaa kantaa fuusiohankkeeseen ennen kuin homma tuli julki enkä halunnut ruveta rähinöimään fuusion julkistamisen yhteydessä, Stig Gustavson toteaa Salkunrakentaja.fi:lle. 

Konecranesin menestyksen rakentaja Gustavson jatkaa yhtiöiden omistajatahojen arvostelua kärkevin sanankääntein. 

”Omistajat halusivat neuvotella kuulematta Konecranesin tai Cargotecin hallituksia tai johtoa, eli ilman minkäänlaista busineksen tietämystä. 

Hartwall Capital lukeutuu Konecranesin merkittäviin omistajiin. Koneesta tunnetun Herlinin suvun Ilkka Herlin käyttää puolestaan suurta valtaa Cargotecissa Wipunen Varainhallinnan kautta.   

Gustavson on saanut osakseen kritiikkiä arvostelevista kannanotoistaan, jotka kyseenalaistavat fuusion nykymallissaan ja etenkin synergiaedut. Kauppalehti ehti jo rinnastaa Gustavsonin ”iltalypsäjäksi”.  

Tunnettu konkarisijoittaja Erkki Sinkkokin julisti samassa lehdessä, ettei ymmärrä Gustavsonin tyytymättömyyttä fuusion ehtoihin. Sinkko viittaa samalla jopa Gustavsonin ”lukkarin rakkauteen” Konecranesia kohtaan. 

Lukkarin rakkautta tai ei, mutta Konecranes ajaa parhaillaan sisään historiansa suurinta yrityskauppaa eli saksalaisen Demagin teollisuuden ja satamien nostureita. Gustavson korostaa, että Konecranesin ja Demagin yhdistäminen käytännössä vaatii vielä paljon työtä.  

”Teollisuuden nostureiden Demagin ja satamanostureiden Gottwaldin fuusioiminen Konecranesiin ei ole mitenkään valmis. Yhtiö on tehnyt vain niin sanottuja kovia päätöksiä, eli karsinut päällekkäisyyksiä sekä tehtaissa että tuotteissa”, Gustavson toteaa.  

Mitä liiketoiminnan osaamiseen tulee, niin Gustavson korostaa, että Konecranesin pitää nyt hyödyntää Demagin erittäin laaja nosturikanta ja liittää nosturit Konecranesin huollon piiriin. 

”Yhdistämisestä seuraa yhtiölle hyvää moneksi vuodeksi eteenpäin. Lisäksi on huomattava, että Konecranesin huoltosopimusten kanta kasvoi kolmannen kvartaalin raportin mukaan 11 prosenttia Coronankin aikana.” 

Gustavson viittaa sisäisiin laskelmiin ja toteaa, että huoltosopimusasiakkaiden liiketoiminta on yleensä kolmesta kuuteen kertaa sopimuksen arvo.  

”Kun investoinnit taas lähtevät liikkeelle, koituu huoltosopimuksista valtavasti hyötyä Konecranesille.”

Yhtiöiden raporteista voi lukea, että Konecranes on pystynyt nostamaan huoltojaan merkittävästi nopeammin kuin Cargotec, mikä on ilmeisesti vauhdittanut fuusiohanketta. Gustavson muistuttaa edelleen, että Konecranes pääsee vasta nyt etenemään siirroissa, jotka vievät suomalaisyhtiön modernia tekniikkaa Saksan tehtaan tuotteisiin, kuten teollisuuden ja satamien nostureihin.   

Konecranes on ottanut pitkiä ja nopeita harppauksia muun muassa tietokoneohjauksessa ja etävalvonnassa. Yhtiö siirtää nyt niin sanottuja optimoituja rakenteita Demagin ja Gottwaldin ”saksalaisittain vanhahtaviin tuotteisiin.”  

”Tuloksena on sitten marginaalien huomattava paraneminen”, Gustavson jatkaa  

Fuusioneuvotteluissa on Gustavsonin mukaan aina kysymys myös oppimisesta ja samalla kokemuksesta jakamisesta eri osapuolille. Gustavson jatkaa, että fuusiossa on myös kysymys fuusioituvien yhtiöiden tulevaisuudesta, ei menneisyydestä. Huolto tukee erinomaisesti tuotemyyntiä, ja tuotemyynti huoltoa.   

”Busineslogikaltaan huollot ja tuotteet ovat täysin erilaisia, eli tuote on kovaa tavaraa. Huollot ovat lähinnä vakuutusta ja tulevien riskien välttämistä eli aineetonta myyntiä”, Gustavson piirtää kuvaa liiketoiminnasta. 

Uusi Konecranes Cargotec nosti esiin etenkin satamien laitteet. Lokakuun julkistuksessa osapuolet arvoivat noin sata miljoonaa euroa konsernien yhdistymisen synergiaeduiksi, jotka jäävät Gustavsonin mukaan epäselviksi.

Uusi konserni voi tietenkin myydä pois joitakin liiketoimintojaan, mikä vahvistaa rahoitusta. Tosin yhtiön pilkkominen ja osien myynti ei ole toistaiseksi tullut missään spekulaatioissa esiin..   

”Jos uusi yhtiö pyrkii keskittämään toimintaansa, eli rahastamaan konglomeraatista osien myynnillä, niin varmasti löytyy investointikykyä. Yhdeksi riskiksi voi nostaa sen, että satamalaitteissa kilpailuviranomaiset voivat vaativat joidenkin osien myyntiä.”  

Demagin johto ja työväki ovat pitäneet Konecranesin ostoa ”taivaan lahjana” tehtaille ja uusille innovaatioille. Edellinen omistaja amerikkalainen Terex löi paljolti laimin investointeja niin tuotannossa kuin tuotekehityksessäkin. 

Kommentoi
Ylös
>