Talouden trendit

Black Friday villitsi kuluttajia – Verkkokauppa nousi yöllä lähes 1200 prosenttia

kuulokkeet verkko-ostokset elektroniikka Black Friday

Verkkokaupassa nähtiin hurja piikki Black Fridayn ensimmäisenä tuntina, kertoo verkon maksupalveluja tarjoava Klarna.

Suomalaiset haluavat yhä enemmän tehdä ostoksia vuoden suosituimpana ostopäivänä Black Fridayna.

Tänä vuonna ostoksia tehdään koronapandemian vuoksi yhä enemmän verkossa. Shoppailupalvelu Klarnan tilastoissa tämä näkyi heti Black Friday -aamun ensimmäisenä tuntina (klo 00.00–01.00), kun verkkokauppojen myynti kasvoi peräti 1 184 prosentilla tavalliseen myyntipäivään verrattuna.

Kotimaiset verkkokaupat ovat olleet kiireisiä koko Black Friday -viikon ajan, sillä ostosten määrä on lisääntynyt maanantaista lähtien jo 41 prosentilla, kun myyntilukuja verrataan viime vuoden Black Friday -viikkoon. Klarnaa käyttää Suomessa yli 6 500 verkkokauppaa. 

“Ilmiötä voidaan verrata esimerkiksi konserttilippuihin, joita ihmiset jonottavat lippupisteillä – nyt sama tapahtuu digitaalisessa ympäristössä. Sadat tuhannet suomalaiset suunnittelivat selkeästi valvovansa keskiyöhön, mikä näkyy ensimmäisen tunnin ostopiikissä”, Klarnan markkinointijohtaja Jannica Nyman kertoo.

Nymanin mukaan shoppailijat ikään kuin odottivat verkkokauppojen ovella sitä, kun Black Fridayn päätarjoukset alkavat.

Suomalaiset kuluttajat sijoittavat Black Friday -viikon aikana harkitusti ja tekevät sellaisia ostoksia, jota tehtäisiin muutenkin: Klarnan kyselyyn vastanneista 60 prosenttia sanoi, että heillä on jo ennen Black Fridayta suunnitelma shoppailuun liittyen ja selkeä idea siitä, millaisia asioita he aikovat ostaa.

Klarnan tilastot Black Friday -viikolta osoittavat, että ihmiset ovat ostaneet paljon kategorioista, jotka sisältävät asioita jokapäiväiseen käyttöön.

Viikon myydyimmät tuotekategoriat myös eroavat muista ajankohdista. Tämän Black Friday -viikon eniten kasvussa olevia  tuotekategorioita ovat olleet elektroniikka, korut ja asusteet sekä lasten tuotteet, kun myyntiä verrataan tavalliseen päivään.

Esimerkiksi elektroniikan tuotekategorian myynti kasvoi yli 5 000 prosentilla Black Fridayn ensimmäisenä tuntia tavalliseen päivään verrattuna. 

Black Friday -viikon aikana suomalaiset ostavat tuotteita sekä itselle että muille, esimerkiksi joululahjoiksi. Kolme neljästä Klarnan kyselyyn vastanneesta suomalaisesta sanoi ostavansa myös joululahjoja  Black Fridaynä.

Klarnan tilastot todistavat, että suomalaiset ovat tehneet aktiivisesti ostoksia koko viikon ajan. Maanantai on ollut tähän mennessä suosituin ostopäivä, tiistain seuraten toisella ja keskiviikon kolmannella sijalla.

Sen lisäksi, että myynti on levittäytynyt yhä laajemmin koko viikolle, yli 66-vuotiaiden suomalaisten verkko-ostot ovat lisääntyneet merkittävästi verrattuna viime vuoden Black Friday -viikkoon.

“Vaikka lopulliset myyntiluvut nähdään vasta Cyber Mondayn jälkeen, jo tämänhetkisten tietojen valossa voidaan sanoa, että Black Friday on laajentanut suosiotaan suomalaisten keskuudessa. Aiempina vuosina tarjoukset ovat olleet erityisesti nuorten suosiossa, mutta tänä vuonna myös yli 66-vuotiaat ovat ostaneet aiempaa ahkerammin verkosta Black Friday -viikon aikana”, Nyman toteaa.

Myynnin kasvu (vrt. viime vuoden Black Friday -viikkoon)

  • Koko viikko (tähän saakka) +41%
  • Maanantai +87%
  • Tiistai +63%
  • Keskiviikko +46%
  • Torstai +8%

Suosituimmat tuotekategoriat 

  • Elektroniikka
  • Korut ja asusteet
  • Lasten tuotteet

Suosituimmat tuotekategoriat (kasvu vrt. viime vuoden Black Friday -viikkoon)

  • Viihde +109%
  • Koti ja puutarha +85%
  • Korut ja asusteet +75%

Miesten ja naisten osuus ostajista 

  • Miehet: 25%
  • Naiset: 75%

Ostajien ikäjakauma

  • 18-25 15%
  • 26-35 30%
  • 36-45 28%
  • 46-55 15%
  • 56-65 8%
  • 66-75 3%
  • 76-85 vähemmän kuin 1%
  • 85+ vähemmän kuin 1%

Ostajien ikäjakuman muutos  (vrt. viime vuoden  Black Friday -viikko)

  • 18-25 36%
  • 26-35 27%
  • 36-45 39%
  • 46-55 36%
  • 56-65 49%
  • 66-75 52%
  • 76-85 49%
  • 85+ −25%

Klarnan kuluttajakyselytutkimus tehtiin yhteistyössä Cintin kanssa yli tuhannen kuluttajan keskuudessa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös