
Marimekko on kääntänyt tuloskehityksensä selvään noususuuntaan viimeisten kolmen vuoden aikana. Vuonna 2015 yhtiön liikevoitto oli alle kaksi miljoonaa, kun se viime vuonna nousi jo 18 miljoonaan euroon.
Verkkomyynti, partnerivetoinen Aasian-vähittäiskauppa sekä Marimekko-myymälöiden neliömyynnin tehostaminen toimivat yhtiön kasvun vetureina.
Kuluvana vuonna tammi-syyskuun aikana koronaviruspandemian vaikutusten vuoksi liikevaihto laski kuitenkin viisi prosenttia ja oli 86,2 miljoonaa euroa. Liikevaihtoa heikensivät erityisesti vähittäismyynnin lasku Suomessa ja Pohjois-Amerikassa sekä tukkumyynnin vähentyminen Aasian-Tyynenmeren alueella. Liikevaihdon laskua kompensoivat erittäin hyvin sujunut verkkokauppa sekä Suomen-tukkumyynnin vahva kehitys, johon osaltaan vaikuttivat kertaluonteiset kampanjatoimitukset.
Korona ei ole kuitenkaan hetkauttanut Marimekon tuloskuntoa.
Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi viime vuoden 14,1 miljoonasta eurosta 14,4 miljoonaan euroon. Yhtiön mukaan tulosta paransi kiinteiden kulujen supistuminen selvästi Marimekon ripeiden toiminnan sopeuttamistoimenpiteiden ansiosta. Sitä puolestaan laskivat pääosin verkkokaupan kasvun myötä nousseista logistiikkakustannuksista johtunut suhteellisen myyntikatteen heikentyminen sekä liikevaihdon aleneminen.
Torjuntavoitto koronasta laajalla tuotevalikoimalla
Marimekko ennakoi liikevaihdon koko vuonna jäävän edellisvuodesta ja vertailukelpoisen liikevoiton ennakoi olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi.
Vaikka koronaviruspandemia on vaikuttanut tänä vuonna huomattavasti muotikauppaan, Marimekko on onnistunut ottamaan jonkin näköisen torjuntavoiton vallitsevassa tilanteessa, arvioi Evli aamukatsauksessaan. Kodin sisustus on ollut Merimekon pelastus.
”Yhtiö onkin hyötynyt siitä, että sillä on eri tuotekategorioita (kodin tuotteiden myynnin kasvu on kompensoinut vaatteiden ja laukkujen myynnin laskun)”, Evli toteaa.
Myös Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko viittaa kattavan tuotevalikoiman voimaan kolmannen vuosineljänneksen tulosraportin yhteydessä.
”Tämän poikkeuksellisen kriisin hallitsemisessa Marimekon vahvuuksiksi ovat osoittautuneet ripeän reagointikyvyn ja kansainvälisesti kiinnostavan ja ajankohtaisen brändin ohella kattava lifestyle-tuotevalikoima sekä monipuolinen liiketoiminta- ja jakelukanavamalli. Pandemian myötä kuluttajat ovat kiinnostuneet entisestään sisustamisesta, mikä on näkynyt kodintuotteidemme myynnin roimana kasvuna. Myös vaatemallistossamme aiempaa selvemmin näkyvä rentous puhuttelee kuluttajia näissä erityisissä olosuhteissa. Pandemia on ymmärrettävästi vähentänyt kävijämääriä vähittäismyymälöissä, mutta olemme verkkokaupan avulla onnistuneet kompensoimaan vähittäismyynnin laskua hyvin. Lisäksi tukkumyyntimme on kasvanut voimakkaasti”, toimitusjohtaja kertoo.
Kilpailuetu muuttuvassa ympäristössä
Marimekko tavoittelee kannattavaa kasvua globaalisti, ja sen suurimmat markkina-alueet ovat Suomi sekä Aasian-Tyynenmeren alue. Evli muistuttaa, että yhtiöllä onkin melko vahva jalansija jo Japanissa.
Marimekko ei ole myöskään muotioikkujen vietävissä.
”Yhtiön toiminnan keskiössä ovat laadukkaat ja pitkäkestoiset tuotteet eikä pikamuoti, mikä antaa yhtiölle kilpailuetuja muuttuvassa ympäristössä, missä kuluttajat kiinnittävät enemmän huomiota vastuullisuuteen ostoksia tehdessään”, Evli arvioi.
Vallitsevat megatrendit, kuten esimerkiksi vastuullisuus, tukevat Marimekon kasvustrategiaa niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Evli odottaa Marimekon liikevaihdon kasvavan ensi vuonna noin kahdeksan prosentilla ja vuonna 2022 noin kuusi prosentilla.
”Uskomme, että Marimekko pääsee liikevoittomarginaalin osalta tavoitteisiinsa (15%). Näemme hyväksyttävänä sen, että Marimekko treidaa korkeammilla P/E ja EV/EBIT kertoimilla sen Premium verrokkiryhmään nähden vuosina 21E-22E, sillä uskomme yhtiön hyvän tuloskasvun jatkuvan.”
Evli toistaa Marimekon ostosuosituksen ja nostaa tavoitehintaa hieman 43 eurosta 44 euroon.