Tämä jätti hyötyy kulutusjuhlasta, mutta on laatuvalinta myös pitkään salkkuun

Yksityinen kulutus on ollut perinteisesti talouden moottori Yhdysvalloissa.
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja, sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Rokoteohjelman edistyessä ja koronarajoitusten purkautuessa, amerikkalaiset pääsevät jälleen lempiharrastuksensa eli kuluttamisen pariin. 

Yhdysvaltain keskuspankki Fed ja presidentti Biden pitävät huolta siitä, että rapakon takana kulutusjuhlat alkavat kesän kynnyksellä.

Koronapandemian aikana säästämisasteen nousun ansiosta paisuneet talletustilit ja pienentyneet luottokorttisaldot mahdollistavat patoutuneen kysynnän purkautumisen.

Kuluttajat ovat rapakon takana jo asteittain lisänneet ostoskoriensa painoa. Vähittäismyynti kasvoi maaliskuussa 9,8 prosenttia ja peräti 27,7 prosenttia vuodentakaisesta. Kasvulukema oli korkein sitten viime vuoden toukokuun, jolloin koronarajoituksia höllennettiin pandemian ensimmäisen aallon hellitettyä.

Amerikkalaiskuluttajien kysynnän kasvusta hyötyvät luonnollisesti eniten kuluttajasektorin yhtiöt. Niiden joukosta on kuitenkin haasteellista löytää houkuttelevia sijoituskohteita, sillä useiden yhtiöiden osakekursseihin on hinnoiteltu talouden voimakasta elpymistä.

Costcon nerokas liiketoimintamalli mahdollistaa tuotteiden myynnin edullisesti

Kulutusjuhlan hyötyjien joukkoon lukeutuu Costco, joka on yksi maailman suurimmista kauppaketjuista. Myymälöitä yhtiöllä on globaalisti yhteensä 804, joista 558 sijaitsee Yhdysvalloissa (mukaan lukien Puerto Rico). Liikevaihtoa Costco teki vuoden 2020 tilikaudella 163 miljardia dollaria ja nettotulosta neljä miljardia dollaria.

Yhtiön liiketoimintamalli poikkeaa muista perinteisistä kauppaketjuista kuten Walmartista, sillä Costco toimii jäsenmaksuperusteisesti.

Yhtiöllä oli vuonna 2020 yhteensä noin 105,5 miljoonaa jäsentä. Jäsenmaksu on USA:ssa 60 tai 120 dollaria vuodessa riippuen jäsenyyden tasosta. Jäsenet pääsevät käsiksi Costcon tarjoamiin etuihin ja tarjouksiin. 

Yhtiön vuosi 2020 oli kelvollinen huolimatta pandemiasta. Costcon verkkokauppaliiketoiminnan kasvu siivitti liikevaihdon ja tuloksen vajaan 10 prosentin nousuun.

Yhtiön tilikausi 2021 on käynnistynyt niin ikään vahvasti, sillä liikevaihto kasvoi tilikauden ensimmäisellä neljänneksellä 17 prosenttia ja toisella neljänneksellä 15 prosenttia.

Costcon liiketoiminnan bruttomarginaali jää selvästi jälkeen perinteisistä toimijoista, mutta heikompaa marginaalia paikkaavat jäsenmaksutulot. Ne muodostavat yhtiön tuloksesta noin 90 prosenttia. 

Jäsenmaksutulot näkyvät myös yhtiön kannattavuudessa. Costcon oman pääoman tuotto on viimeiseltä 12 kuukauden ajalta peräti 26,9 prosenttia. Lukema on huima, sillä esimerkiksi Walmart on parhaimmillaan kyennyt kuluneen 10 vuoden aikana ”reiluun” 20 prosenttiin. 

Sijoitetun pääoman tuoton osalta tilanne on samansuuntainen. Costco yltää nykyisellään peräti 22,7 prosenttiin, Walmartin lukema on 9,5 prosenttia.

Huima kannattavuus tarkoittaa, että Costcon arvostus ei ole matala suhteessa toimialaan. P/E-luku huitelee toteutuneella tuloksella kertoimessa 38,2, mutta tuloksen defensiivisyys jäsenmaksujen tukemana tekee arvostuksesta muita toimialan yrityksiä kestävämmän. 

Costco soveltuu nykyhinnalla pitkään salkkuun, pikavoittoja tavoitteleva odottaa kurssinotkahdusta

Costco hakee kasvua myös Kiinasta, jonne se avasi ensimmäisen myymälänsä muutama vuosi sitten. Alkutaipaleessa oli paljon hyvää, mutta myös huonoa, sillä vaikka Costco onnistui haalimaan ensimmäisen kuukauden aikana 200.000 uutta jäsentä, myös jäsenyyksiä peruttiin heti kättelyssä iso pino. 

Costco suunnittelee avaavansa neljä uutta myymälää Kiinassa seuraavan kahden vuoden aikana, joten pitkän aikavälin kasvumahdollisuudet näyttävät valoisalta huiman potentiaalin omaavan Kiinan kuluttajamarkkinassa.

Wall Streetin analyytikoiden mukaan Costco on ostolappu. Konsensussuositus osakkeelle on ”vahva osta” ja tavoitehinta 386,50 dollaria. Positiivisin tavoitehinta on 415,00 dollaria ja negatiivisin 325,00 dollaria. Costcon osakkeen noteeraus on tällä hetkellä Nasdaqissa 373,28 dollaria.

Costco soveltuu nerokkaan liiketoimintamallinsa ansiosta erinomaisesti pitkään salkkuun. Jäsenmäärän kasvaessa yhtiö pystyy tarjoamaan jäsenilleen yhä houkuttelevampia tarjouksia ja sitouttamaan asiakkaansa sitä kautta.

Yhtiön osingonjakopolitiikka soveltuu osta-ja-pidä-sijoittajalle, sillä Costco on onnistunut kasvattamaan osinkoa jo viimeiset 16 vuotta. Tällä haavaa osinkotuotto on kuitenkin ”vain” 0,85 prosenttia, mikä kertonee osakekurssin olevan lyhyen aikavälin tapissa.

Costcon osake on tuottanut selvästi markkinoita enemmän viimeisen 10 vuoden aikana (ks. kuvio alla). Kurssinousu on ollut sekä vahvan tuloskasvun että arvostuskertoimien nousun aikaansaama. 

Vaikka yhtiö on jo nykyisiltä kurssitasoilta varteenotettava valinta pitkään salkkuun, markkinoita korkeampia tuottoja lyhyellä aikavälillä saalistavan kannattaa lykätä osa ostoista mahdollisen kurssinotkahduksen ajankohtaan. Silloin yhtiön osaketta voi saada lähemmäksi 30 kuin 40 kertaa suhteessa osakekohtainen tulokseen. 

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Joe Biden demokraatti USA

Presidentti Biden suunnittelee roimaa pääomaverotuksen kiristystä

Seuraava artikkeli
Craig Wright bitcoin

Tässäkö bitcoinin salaperäinen luoja Satoshi Nakamoto? Se päätetään brittioikeudessa