Rovion oikaistu liikevaihto jäi selvästi viime vuotta alhaisemmaksi.
Peliyhtiö Rovion liikevaihto oli huhti-kesäkuussa vertailukauden tasolla. Liikevaihto oli 68,8 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten se oli 69,2 miljoonaa euroa. Konsernin oikaistu liikevoitto laski 6,2 miljoonaan euroon viime vuoden 13,8 miljoonasta eurosta.
Yhtiötä seuraava analyysitalo Inderes oli ennustanut oikaistun liikevoiton yltävän 7,4 miljoonaan euroon.
Games-segmentin oikaistu käyttökate laski 9,6 miljoonaan euroon viime vuoden 18,1 miljoonasta eurosta ja oikaistu. Sekä Games-segmentin alhaisempi käyttökate että koko yrityksen alhaisempi oikaistu liikevoitto vertailukauteen nähden johtui pääosin korkeammista käyttäjähankintainvestoinneista. Korkeampi käyttäjähankintainvestointi vuoden takaiseen verrattuna liittyi pääsääntöisesti Small Town Murders -pelin kasvattamiseen ja Darkfire Heroespelin julkaisuun.
Toimitusjohtaja Alex Pelletier-Normand kertoo, että Rovio otti harppauksia eteenpäin Angry Birds -brändistrategian ja yritysjärjestelystrategian toteuttamisessa.
Live-pelien hyvä vauhti vuoden ensimmäiseltä neljännekseltä jatkui toisellakin neljänneksellä, toimitusjohtaja toteaa.
”Pelien liikevaihto kasvoi kuusi prosenttia vertailukelpoisin valuutoin. Kasvua ajoivat kesäkuussa 2020 julkaistu Small Town Murders -peli ja Angry Birds Friends. Olemme erittäin ylpeitä Angry Birds Friends -tiimimme hyvästä työstä vanhimman live-pelimme jatkuvan kasvun saavuttamisessa. Iloitsemme myös Small Town Murders -pelin kasvamisesta tällä neljänneksellä, joka oli pelin kolmas perättäinen kasvuneljännes.”
Uutuuspeli ei ole vielä lunastanut odotuksia
Huhtikuussa Rovio julkaisi uuden pelin Darkfire Heroes. Pelletier-Normand kertoo, että peli on kehitetty vuonna 2020 Rovion ostamassa Kööpenhaminan studiossa.
Rovio ei ole toistaiseksi saavuttanut uutuuspelin tavoitteiden mukaista kasvua. Tiimi kuitenkin jatkaa kehitystyötä tuomalla peliin lisää tapahtumia ja sisältöä sekä tutkimalla tapoja optimoida markkinointia mid-core-pelikategoriassa, joka on Roviolle vielä uusi.
Toimitusjohtaja kertoo, että Rovio teki päätöksen lopettaa koemarkkinoinnissa olevan 4x-strategiapeli Hardhead Squadin kehittämisen.
”Emme nähneet pelille tarpeeksi potentiaalia maailmanlaajuista julkaisua silmällä pitäen, ja uskomme, että resurssien keskittäminen muihin arvoa luoviin projekteihin on tässä vaiheessa tärkeämpää. Haluankin kiittää tiimiä kovasta työstä koko projektin aikana.”
Roviolla on kaksi muuta peliä koemarkkinoinnissa, Supernatural City ja Angry Birds Journey.
Rovio julkisti kesäkuussa pitkän aikavälin kumppanuuden Moomin Characters ja Gutsy Animations -yritysten kanssa. Kumppanuus antaa Roviolle yksinoikeudelliset oikeudet kehittää Muumi-hahmoihin perustuvia mobiilipelejä.
”Ensimmäinen peli onkin jo kehitteillä ja se on suunniteltu julkaistavan koemarkkinointiin myöhemmin tänä vuonna. Maksettu mainonta dominoi mobiilipelialaa kasvavassa määrin, mutta vahvojen brändien hyödyntäminen korkeatasoisten pelikokemusten kautta ajaa tehokkaasti orgaanisten latausten kasvua ja alentaa käyttäjähankintakustannuksia”, Pelletier-Normand kertoo.
Tulosjulkistuksen yhteydessä Rovio kertoi Ruby Games -pelistudion ostosta. Pelletier-Normandin mukaan Turkin Izmirissä sijaitsevalla Ruby Gamesilla on vahva kokemus hyper-casual -pelien kehittämisestä.
Kasvua edelleen yrityskaupoilla
Rovio ei tehnyt muutoksia vuoden 2021 näkymiin, eikä anna numeerista arviota.
Mobiilipelimarkkinat jatkavat kasvuaan kasuaalipelien ollessa merkittävä kasvun ajuri. Koronapandemia kiihdyttää muutoksia kuluttajien käyttäytymisessä ja markkinatrendeissä. Näillä on tärkeä vaikutus sekä nykypelien operaatioon että uusien pelien kehitykseen. Nämä asiat yhdistettynä muihin alan muutoksiin, kuten Applen tietosuojakäytäntöön, lisäävät lyhyen ajan epävarmuutta markkinaympäristössä.
Rovio jatkaa investointejaan tulevaisuuden pelaamisen hankkeisiin hyödyntämällä trendejä, joita se näkee kuluttajien käyttäytymisessä. Lisäksi Rovio hakee kasvua synergioita ja pitkän tähtäimen arvon kasvua mahdollistavilla yrityskaupoilla.