Yritysuutiset

Musti Group julkisti väkivahvan tulosraportin – kasvua kaikilla markkinoilla

Lemmikkieläintarvikkeiden myyjä ylsi kolmannella vuosineljänneksellä kaikkien aikojen parhaaseen oikaistuun EBITAan.

Musti Groupin liikevaihto nousi heinä-syyskuussa 91,5 miljoonaa euroa ja se kasvoi 18,9 prosenttia vertailukaudesta. Vertailukelpoinen konsernimyynti kasvoi 10,9 prosenttia.

Liikevaihtoa kasvatti pääasiassa vertailukelpoisen myynnin kasvu kaikissa maissa sekä uusien asiakkaiden ja omien myymälöiden kasvava määrä.

Myymälämyynti kasvoi 21,7 prosenttia 68,6 miljoonaan euroon, ja sitä kasvattivat myymälöiden määrän kasvu sekä vahva vertailukelpoisen myynnin kasvu kaikissa maissa. Vertailukelpoinen myymälämyynti kasvoi 8,2 prosenttia. Vertailukaudella myymälämyynnin kasvuun vaikuttivat negatiivisesti koronaviruspandemiaan liittyvät rajoitukset.

Verkkokaupan myynti kasvoi 20,4 prosenttia 20,4 miljoonaan euroon. Verkkokaupan osuus neljännen vuosineljänneksen kokonaisliikevaihdosta oli 22,3 prosenttia.

Toimitusjohtaja David Rönnbergin mukaan kaikki keskeiset kasvua tukevat indikaattorit osoittavat oikeaan suuntaan.

”Tilikauden 2021 aikana kanta-asiakkaidemme määrä kasvoi 13 prosenttia. Tätä tuki koiranpentujen rekisteröinnin jatkuva kasvu Pohjoismaissa sekä se, että voitimme asiakkaiksemme markkinaosuuttamme suuremman osan uusista pennuista sitouttamalla uusia pentuvanhempia aktiivisesti mukaan Musti-ekosysteemiin ja panostamalla yhteistyöhön kasvattajien kanssa”, toimitusjohtaja toteaa.

Yhtiö kasvatti kanta-asiakkaiden keskikulutusta viidellä prosentilla 188 euroon.

Konsernin oikaistu EBITA kasvoi myynnin vahvan kasvun tukemana 11,2 prosenttia 11,2 miljoonaan euroon ja se oli Musti Groupin historian paras vuosineljänneskohtainen oikaistu käyttökate.

Oikaistun EBITAn kehitys oli yhtiötä seuraavan Inderesin odotusten mukainen. Inderes odotti kolmannelta vuosineljännekseltä 11,0 miljoonan euron oikaistua EBITAa.

”Olen erittäin tyytyväinen myyntikatteen kehitykseen neljännellä vuosineljänneksellä. Myyntikate nousi 45,7 (44,0) prosenttiin, vaikka sitä hieman painoivat lisääntyneet rahtikulut Aasiassa. Myyntikatteen kehitystä tukivat suotuisa tuotevalikoima ja tehokas tuoteryhmähallinta. Liikevoitto kasvoi 10,0 prosenttia 8,6 miljoonaan euroon”, Rönnberg toteaa.

Musti Group käynnisti vuoden aikana keskusvaraston konsolidaatiohankkeen seuraavan vaiheen, joka ei ole edennyt suunnitellulla nopeudella, toimitusjohtaja kertoo. Se painoi vuoden tulosta, ja vaikutus käyttökatteeseen oli noin 1,5 miljoonaa euroa. Nyt toteutetut toimet ja parantunut tehokkuus näkyvät tilikaudella 2022.

Tuttuun tapaan Musti Group ei anna arviota koko vuoden näkymästä.

Yhtiön tavoitteena on liikevaihdon kasvu vähintään 500 miljoonaan euroon tilikauteen 2024 mennessä vahvana jatkuvan asiakashankintavauhdin ja osuuden kasvattamisen kokonaiskulutuksesta tukemana. Lisäksi tavoitteena on vähintään 13 prosentin oikaistu käyttökatemarginaali keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä, tasaisesti paranevalla profiililla.

Musti Groupin vakuuttava ja kannattava kasvu näkyy jo osakkeen hinnassa. Inderesin kuluvan vuoden 0,69 euron osakekohtaisella tulosennusteella osakkeen P/E-kerroin on 47x ja ensi vuoden ennusteellakin 40x. EV/Ebitda-kerroin tälle vuodelle on 21x ja ensi vuodelle 18x.

Musti Groupin heinäkuu – syyskuu 2021 avainluvut

  • Konsernin liikevaihto oli 91,5 (76,9) miljoonaa euroa ja se kasvoi 18,9 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen konsernimyynti kasvoi 10,9 prosenttia.
  • Oikaistu EBITA oli 11,2 (10,1) miljoonaa euroa, ja se kasvoi 11,2 prosenttia.
  • Oikaistu EBITA-marginaali oli 12,2 (13,1) prosenttia.
  • Liikevoitto kasvoi 10,0 prosenttia 8,6 (7,8) miljoonaan euroon, ja oli 9,4 (10,2) prosenttia liikevaihdosta.
  • Kauden tulos oli 5,2 (5,9) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos, laimentamaton oli 0,16 (0,18) euroa.
  • Myymälöiden määrä kasvoi 312:een (293).

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös