Ohjelmistoyhtiö tuo markkinoille palvelun, jonka avulla sovellusten ja sulautettujen laitteiden kehittäjät pystyvät nyt ensimmäistä kertaa luomaan kassavirtaa digitaalisesta mainonnasta.
Ohjelmistoyhtiö Qt Groupin ohjelmistokehitysalustan avulla yritykset, kuten Bosch, Daimler ja LG, suunnittelevat, kehittävät ja ottavat käyttöön alustariippumattomia sovelluksia ja graafisia käyttöliittymiä. Nämä graafiset käyttöliittymät yleistyvät arkisissa laitteissa vauhdilla. Suomalaisyhtiön teknologiaa käytetään työpöytä- ja mobiilisovelluksissa sekä sulautetuissa järjestelmissä muun muassa kulutuselektroniikassa, ajoneuvoissa, lääkinnällisissä laitteissa ja teollisuusautomaatiojärjestelmissä eri puolilla maailmaa.
Yhtiö kertoi tiistaina tuovansa markkinoille Qt Digital Advertising -palvelun, joka auttaa Qt-käyttäjiä kaupallistamaan sen teknologialla rakennettujen käyttöliittymien näyttöjä.
Ohjelmistoyhtiön mukaan uusi palvelu helpottaa ja parantaa merkittävästi yritysten mahdollisuuksia hyödyntää mobiili- ja työpöytäympäristöissä toimivia sovelluksia sekä sulautettuja laitteita tulonlähteinä.
Sovellusten ja sulautettujen laitteiden kehittäjät pystyvät nyt ensimmäistä kertaa luomaan kassavirtaa digitaalisesta mainonnasta suoraan Qt:n kehitysympäristössä. Käyttäjien ei enää tarvitse hyödyntää hankalia, kalliita, tehottomia ja huonosti integroituja kaupallistamisalustoja mainostulojen kerryttämiseen. Sen sijaan kehitysalustan avulla yritykset voivat nopeasti rakentaa ja kaupallistaa itselleen sopivan digitaalisen mainonnan liiketoimintamallin monialustaisille tuoteportfolioilleen, prototyypistä lopputuotteeseen.
Ratkaisu tarjoaa myös mainostajille uudenlaisia mahdollisuuksia tehokkaiden markkinointikampanjoiden pyörittämiseen sulautettujen laitteiden käyttöliittymissä osana nopeasti kasvavan IoT-teollisuuden tarjoamia liiketoimintamahdollisuuksia. Samalla se luo uuden liiketoimintamallin ohjelmistoyhtiölle ja sen asiakkaille.
”Olemme tehneet kovasti töitä, jotta voisimme tarjota käyttäjillemme vielä aiempaa enemmän mahdollisuuksia tuottaa uutta liikevaihtoa suoraan Qt-kehitysympäristön kautta”, yhtiön tuotehallintajohtaja Petteri Holländer sanoo.
”Qt Digital Advertising -palvelun avulla käyttäjämme kaikkialla voivat suunnitella, kehittää, testata, ottaa käyttöön ja nyt myös kaupallistaa tuotteensa välittömästi, tehden niistä välineitä tuottovirran luomiseen. Kaupallistaminen onnistuu jopa alle tunnissa, kun palvelun avulla voidaan välttää huonosti sopivien kaupallistamistyökalujen integroinnista aiheutuvat haasteet.”
Qt-käyttäjät eri toimialoilla, esimerkiksi älyliikenteessä, matkailu- ja ravintola-alalla sekä peliteollisuudessa, pilotoivat parhaillaan Qt Digital Advertising -palvelua. Palvelu tarjoaa graafisille suunnittelijoille ja kehittäjille uudenlaisen tavan yhdistää mainontaa monimutkaisiin käyttöliittymiin.
Teknologiana Qt Digital Advertising sisältää sekä digitaalisten mainosten tuonnin Qt:lla rakennettuihin näyttöihin, että alustan digitaalisten mainoskampanjoiden ja mainosaineistojen hallintaan.
Inderesin analyytikko Antti Luiro arvioi artikkelissaan, että Qt:n kannalta uusi palvelu on mielenkiintoinen avaus, koska se laajentaa yhtiön potentiaalisia tulovirtoja pidemmälle sen teknologialla rakennettujen laitteiden elinkaarta. Inderes arvioi näiden tulovirtojen rakentumisen vievän kuitenkin vuosia, eikä tiedote siten aiheuta välittömiä muutoksia analyysitalon ennusteisiin.
Luiro arvioi ohjelmistoyhtiön tiedotteen perusteella, että alustavasti ratkaisulle vaikuttaisi olevan kysyntää.
”Toistaiseksi on kuitenkin vielä aikaista arvioida kuinka suuri osa Qt:n asiakaskunnasta haluaa pidemmällä tähtäimellä tuoda mainontaa laitteisiinsa”, analyytikko toteaa.
Inderesin suositus Qt Groupin osakkeelle on lisää ja osakkeen tavoitehinta on 145 euroa, mikä ylittää reippaasti tämän hetken 104 euron kurssinoteerauksen.