Talouden trendit

Suomen autokanta ikääntynyt harppauksin pandemian aikana

Kuva: Autoalan Tiedotuskeskus.

Autokannan keski-ikä kasvoi ennätyslukemiin.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan tammikuussa rekisteröitiin 7 881 uutta henkilöautoa, mikä on 15,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammikuussa.

Pakettiautojen rekisteröinneissä jäätiin hieman kauemmas viime vuoden alun luvuista. Pakettiautoja ensirekisteröitiin 1 007, joka jää 22,7 prosenttia viime vuoden tammikuun lukemista.

Komponenttipula ja autoteollisuuden pullonkaulat näkyvät edelleen alkuvuoden ensirekisteröinneissä. 

Komponenttipulan syvyyttä kuvaavat pitkän aikavälin keskiarvot – henkilö- ja pakettiautojen rekisteröinnit olivat lähes kolmanneksen pienemmät kuin viiden viime vuoden tammikuun keskiarvot.

Ladattavien hybridien osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli tammikuussa noin 21 prosenttia ja täyssähköautojen noin 13 prosenttia. Ladattavien autojen osuus laski hieman viime vuoden loppukuukausien ennätyksellisistä lukemista, sillä ladattavien autojen rekisteröinnit painottuvat loppuvuoteen. Viime vuonna ladattavien hybridien osuus ensirekisteröinneistä oli 20 prosenttia ja täyssähköautojen 10 prosenttia.

Käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin tammikuussa kokonaisuudessaan 3,4 prosenttia viime vuoden tammikuuta maltillisemmin. Autoliikkeissä tehtyjen käytettyjen autojen kauppa on edelleen kasvusuunnassa, sen volyymi kasvoi 2,7 prosentilla viime tammikuuhun verrattuna. 

Autokanta ikääntyy

Suomen autokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti jo vuodesta 2008 alkaen. Henkilöautokannan keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,6 vuoteen, noin 2 kuukaudella vuoteen 2020 nähden.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan kymmenessä vuodessa autokannan keski-ikä on kasvanut lähes kahdella vuodella. Keskimääräinen romutusikä kasvoi viime vuonna 22,0 vuoteen, kun se vuonna 2020 oli 21,4 vuotta.

Autokannan vanheneminen johtuu ensisijaisesti ensirekisteröintien pienestä määrästä. Vuosina 2020–2021 ensirekisteröitiin alle 100 000 uutta henkilöautoa, kun koko 2000-luvulla keskimääräinen rekisteröintimäärä on ollut noin 120 000 henkilöautoa vuodessa.

”Viime vuosina Suomessa on ensirekisteröity vain noin 18 uutta autoa tuhatta asukasta kohti. Vaikka autokannasta on samaan aikaan kierrätetty ennätysmäärä vanhoja autoja, kannan keski-ikä on kasvanut. Nykyisen autokannan ikärakenteella pitäisi vuosittain rekisteröidä noin 25 uutta autoa tuhatta asukasta kohti, jotta autokannan keski-ikä palaisi 2010-luvun keskitasolle. Tämä tarkoittaisi noin 140 000 autoa vuodessa”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta. 

Autokanta vanhenee erityisesti kasvukeskusten ulkopuolella

Ensirekisteröintien määrä vaihtelee alueittain.

Uudellamaalla ensirekisteröitiin viime vuonna noin 27 uutta autoa tuhatta asukasta kohti eli lähes saman verran kuin muissa Pohjoismaissa. Muissa maakunnissa uusia autoja rekisteröidään selvästi vähemmän. Vähiten uusia autoja ensirekisteröidään Kainuussa ja Pohjanmaan maakunnissa, joissa rekisteröidään 9–10 uutta autoa tuhatta asukasta kohti. 

Ensirekisteröinnit heijastuvat autokannan alueelliseen ikään. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan autokannan ikääntyminen on ollut nopeaa erityisesti niissä maakunnissa, joissa ei ole suuria kasvukeskuksia.

Henkilöautokannan keski-ikä on Uudellamaalla 10,3 vuotta. Keski-ikä on korkein Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa, 14,6 vuotta. Maltillisinta keski-iän kasvu on ollut Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla. Autokanta on ikääntynyt nopeimmin Keski-Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa, joissa kannan keski-ikä on vuosina 2016–2021 kasvanut yli 9 prosentilla.

”Autokannan uusiutuminen on hidastunut entisestään koronatilanteen seurauksena. Uusien autojen kysyntää voitaisiin nopeuttaa alentamalla auton hankinnan yhteydessä maksettavaa autoveroa. Nollapäästöisiltä autoilta vero poistettiin lokakuun alussa, mikä onkin lisännyt täyssähköautojen kysyntää yli odotusten. Koko autokannan kierto nopeutuu kuitenkin vasta kun uusien autojen hinta alenee myös edullisemmissa hintaryhmissä, koska sähköautot ovat vielä selvästi muita autoja kalliimpia”, muistuttaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Lue myös tämä: Näin paljon auton jälleenmyyntiarvosta sulaa vuosittain

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös