SalkunRakentaja

Kasvuosakkeet

Cargotec käynnisti suunnitelma B:n – aikoo karsia kannattamattomia osia

Cargotec haluaa ratkaista kannattamattomien liiketoimintojensa ongelman. Kun se ei ratkennut fuusiolla, on vaihtoehtoisen ratkaisumallin vuoro.

Lastin- ja kuormankäsittelykoneiden valmistaja Cargotec muodostuu kolmesta liiketoiminta-alueesta: Hiab on kuormankäsittelyratkaisujen globaali markkinajohtaja, Kalmar on kontinkäsittelylaitteiden ja terminaaliautomaatioratkaisujen tarjoaja ja MacGregor tarjoaa ratkaisuja laivojen lastinkäsittelyyn ja offshore-kuormankäsittelyyn.

Viime vuonna vertailukelpoiset liikevoitot MacGregorissa ja osassa Kalmarin liiketoiminnoissa olivat pakkasella. Kalmarissa on kuitenkin kannattaviakin osia.

Yhtiön tavoitteena oli ratkaista ydinongelmansa fuusioitumalla Konecranesin kanssa. Tämä suunnitelma kuitenkin kariutui, kun Iso-Britannian kilpailuviranomainen CMA päätti estää Cargotecin ja Konecranesin välisen sulautumisen.

Cargotec ja Konecranes vetivät CMA:n päätöksestä nopeat johtopäätöksensä.

Yhtiöiden mukaan suunniteltua sulautumista Cargotecin ja Konecranesin välillä ei voida panna täytäntöön. Suunnitellun sulautumisen toteutuminen olisi edellyttänyt kaikkien asianmukaisten kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Tästä johtuen Cargotec ja Konecranes ovat tänään sopineet peruuttavansa suunnitellun sulautumisen.

Suunnitelma B käyntiin

Cargotec on päättänyt nyt etsiä vaihtoehtoista ratkaisua kannattamattomien liiketoimintojen ongelmaan. Siispä se on päättänyt suunnitelma B:stä.

Cargotecin hallitus on päättänyt täsmentää yhtiön strategiaa taloudellisen suorituskyvyn parantamiseksi.

Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että se täsmentää strategiaansa keskittymään kestävään ja kannattavaan kasvuun kannattavissa ydinliiketoiminnoissaan, suunnittelee vetäytyvänsä Kalmarin raskaista nostureista ja käynnistää MacGregorin strategisten vaihtoehtojen arvioinnin.

Cargotec aikoo keskittyä tulevaisuudessa kestävään ja kannattavaan kasvuun Hiabissa, Kalmar Mobile Solutions -yksikössä ja Kalmarin kontti- ja kuljetuslukeissa. Näitä yhtiö kutsuu ”ydinliiketoiminnoiksi”.

Siten Cargotec käynnistää MacGregorin strategisten vaihtoehtojen arvioinnin, mikä saattaa tarkoittaa liiketoiminnan myyntiä. Arviointi kattaa koko liiketoiminta-alueen, johon kuuluvat kauppalaiva-, offshore- ja huoltoliiketoiminnat.

Kalmar keskittyy jatkossa pienempiin kontinkäsittelylaitteisiin, ja Cargotec alkaa suunnitella vetäytymistä Kalmarin raskaiden satamanostureiden liiketoiminnasta. Jatkossa Kalmar tarjoaisi toimialaa muovaavia, ekotehokkaita lastinkäsittelylaitteita ja tukipalveluita mobiililaitteiden eri tuotekategoriossa sekä kontti- ja kuljetuslukkeja ja Bromma-tarttujia.

Hiab kuuluu jatkossakin Cargotecin strategian keskiöön, ja sen liiketoiminta pysyy ennallaan. Cargotec aikoo kuitenkin vauhdittaa yritysostoja Hiabissa.

Cargotec suunnittelee myös tarkastelevansa toimintamalliaan, jotta se palvelisi uudistuvaa yhtiötä.

Seuraavan 12 kuukauden aikana Cargotec suunnittelee pääoman kohdentamista yritysostoihin, tuotekehityspanostuksiin sähköistämisessä, robotiikassa ja digitalisaatiossa ja Mission Climate -ympäristöohjelmaan.

Suunnitellut toimenpiteet ovat ehdollisia tavanomaisille laille ja säädöksille ja yhteistoimintaelinten kuulemisille.

Harkinnassa vetäytyminen projektiliiketoiminnasta

Cargotecin ydinliiketoimintojen liikevaihto olisi ollut 2,6 miljardia euroa eli noin 80 prosenttia Cargotecin kokonaisliikevaihdosta. Ydinliiketoimintojen vertailukelpoinen liikevoittomarginaali olisi ollut 10,1 prosenttia, kun Cargotecin vertailukelpoinen liikevoittomarginaali vuonna 2021 oli 7,0 prosenttia.

Huoltoliiketoiminnan osuus olisi ollut 31 prosenttia ydinliiketoimintojen liikevaihdosta.

“Cargotec täsmensi strategiaansa huhtikuussa 2021, ja kestävä kehitys ja kannattava kasvu valittiin läpimurtotavoitteiksi. Visiomme pysyy, mutta keskitymme jatkossa kannattaviin ydinliiketoimintoihimme. Tämä mahdollistaisi lisäpanostukset tutkimukseen ja kehitykseen ja yrityskauppoihin. Olen luottavainen, että uuden strategisen suuntamme ansiosta olemme hyvissä asemissa kasvattamaan liiketoimintaamme toimialamme trendien sähköistämisen, automaation ja digitalisaation avulla”, sanoo Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen.

Vehviläisen mukaan Cargotecin kaksi kannattavaa ja lähes yhtä suurta ydinliiketoimintaa Hiab ja uudistuva Kalmar tarjoavat asiakkaille elinkaaripalveluita ja markkinoiden johtavia laitteita ja teknologioita.

”Näiden liiketoimintojen vertailukelpoinen liikevoittomarginaali on jo ollut yli 10 prosenttia, ja niiden liiketoiminta on luonteeltaan toistuvaa. Molemmilla on myös vahvat markkina-asemat rakenteeltaan houkuttelevilla markkinoilla. Suunnittelemme sen sijaan vetäytymistä tai arvioimme strategisia vaihtoehtoja projektiliiketoiminnoista, joissa emme ole olleet yhtä menestyksekkäitä”, Mika Vehviläinen jatkaa.

Hallituksen päätöksellä ei ole vaikutusta Cargotecin 3. helmikuuta 2022 tilinpäätöstiedotteen yhteydessä julkistettuihin näkymiin. Cargotec arvioi vuoden 2022 vertailukelpoisen liikevoiton paranevan vuodesta 2021, jolloin se oli 232 miljoonaa euroa.

Cargotecin suunnitelmat olivat mannaa sijoittajille. Osake on Helsingin pörssissä nousussa 5,7 prosentin nousussa noin kello 9.40 torstaina.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Ylös