Cargotecin ja Konecranesin jättiyhdistyminen karahti kiville

Yhdistyneen Kuningaskunnan kilpailuviranomainen CMA estää Cargotecin ja Konecranesin välisen sulautumisen.
Cargotec Kalmar konttilukki Cargotec Kalmar konttilukki

Kahden kovan konepajakilpailijan välisestä fuusiosta piti tulla jättimäinen unelmafuusio. Lokakuussa 2020 yhtiöt allekirjoittivat yhdistymissuunnitelman. Uudesta yhtiöstä piti tulla kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuinen markkinajohtaja.

Konepajoista muodostuva uusi yhtiö olisi tavoitellut alustavasti yli 10 prosentin vertailukelpoista liikevoittoa. Tavoitteen saavuttamista ovat tukeneet arviolta noin 100 miljoonan euron vuotuiset synergiaedut, joiden odottiin toteutuvan täysimääräisesti kolmen vuoden kuluessa sulautumisen täytäntöönpanopäivästä.

Tähän asti kaikki on sujunut kuin rasvattu. Kilpailuviranomaisilta on tullut myöntäviä päätöksiä.

Sitten tielle astui Britannian kilpailuviranomainen.

Yhdistyneen Kuningaskunnan kilpailu- ja markkinaviranomainen (CMA) on estänyt Cargotecin ja Konecranesin sulautumisen.

CMA:n tänään antaman lopullisen raportin mukaan tarjotut toimenpiteet – jotka olisivat poistaneet yhtiöiden päällekkäiset liiketoiminnot ja jotka Euroopan komissio on hyväksynyt – eivät olleet riittäviä CMA:n esittämien kilpailuhuolien lieventämiseksi.

CMA:n mukaan yhdistyminen olisi vähentänyt kilpailua merkittävästi seitsemässä eri tuoteryhmässä. Brittien kilpailuviranomainen pelkää, että fuusion seurauksena satamaterminaalien ja muiden kuormankäsittelyasiakkaiden palvelun ja tuotteiden laatu olisi heikentynyt ja hinnat nouseet.

Konecranesin ja Cargotecin yhdistymisen tarkoituksena oli nostaa yhdistynyt yhtiö vastavoimaksi kiinalaisjäteille. Tämä perustelu ei kuitenkaan CMA:lle riittänyt.

Cargotec ja Konecranes vetävät päätöksestä johtopäätöksensä.

Yhtiöiden mukaan suunniteltua sulautumista Cargotecin ja Konecranesin välillä ei voida panna täytäntöön. Suunnitellun sulautumisen toteutuminen olisi edellyttänyt kaikkien asianmukaisten kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Tästä johtuen Cargotec ja Konecranes ovat tänään sopineet peruuttavansa suunnitellun sulautumisen.

Cargotec  ja Konecranes ovat saaneet hyväksynnät suunnitellulle sulautumiselle lukuisilta kilpailuviranomaisilta. Euroopan komissio antoi ehdollisen hyväksyntänsä 24.2.2022 tiedotetun mukaisesti Cargotecin ja Konecranesin suunnitellulle sulautumiselle saman Konecranesin trukkiliiketoiminnan ja Kalmarin Automation Solutions -yksikön divestointeihin perustuvan toimenpidepaketin perusteella, jonka CMA hylkäsi. Lisäksi Kiinan markkinasääntelyviranomainen ja yhdeksän muuta lainkäyttöaluetta ovat hyväksyneet suunnitellun sulautumisen.  

Lisäksi sulautumisen täytäntöönpano on ollut edelleen ehdollinen monien kilpailuviranomaisten, myös Yhdysvaltojen oikeusministeriön, hyväksynnöille. Cargotec ja Konecranes ovat olleet jatkuvassa keskusteluyhteydessä näiden viranomaisten kanssa. 

CMA:lta lupamenettelyn aikana saamansa palautteen perusteella Cargotecin ja Konecranesin hallitukset ovat huolellisesti harkinneet muuttavansa tarjoamaansa toimenpidepakettia sekä vaihtoehtoisia toimenpidepaketteja CMA:n esittämiin kilpailuhuoliin vastaamiseksi. Hallitukset eivät kuitenkaan ole löytäneet sellaista tyydyttävää ratkaisua, joka olisi ollut Cargotecin, Konecranesin ja tulevan yhtiön osakkeenomistajien parhaan edun mukainen ja joka ei vaarantaisi ehdotetun sulautumisen 1.10.2020 esitettyjä perusteita. 

CMA:n kielteisen raportin perusteella Cargotecin ja Konecranesin hallitukset ovat näin ollen päättäneet, että on Cargotecin ja Konecranesin sekä molempien yhtiöiden osakkeenomistajien parhaan edun mukaista peruuttaa sulautuminen. 

Cargotecin hallitus on vakuuttunut siitä, että sulautuminen olisi luonut huomattavaa arvoa sekä koko teollisuudenalalle että osakkeenomistajille parantamalla kestävää materiaalivirtaa. Yhdistyminen olisi luonut vahvan eurooppalaisen yhtiön nopeuttamalla yhteistä innovaatiokykyä kilpailua haittaamatta. Olemme tehneet kaiken mahdollisen sulautumisen toteuttamiseksi ja olemme pettyneitä, että sulautumissuunnitelmista oli luovuttava”, kertoo Cargotecin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin.

Herlinin mukaan pitkän ja laajan lupaprosessin ja sulautumisen valmistelun jälkeen on aika siirtää fokus Cargotecin strategian toteuttamiseen ja omiin arvonluontimahdollisuuksiin.

Christoph Vitzthum, Konecranesin hallituksen puheenjohtaja kertoo, että kilpailuviranomaisprosessi on ollut laaja ja selvitykset perusteellisia. Konecranesin hallitus on pettynyt, että tarjottu toimenpidepaketti ei poistanut kaikkien kilpailuviranomaisten huolenaiheita.

”Samalla uskomme, että lisätoimenpiteet eivät olisi olleet Konecranesin osakkeenomistajien parhaan edun mukaisia, sillä ne olisivat muuttaneet transaktion strategisia perusteita. Konecranes tulee jatkamaan strategiaansa ja edistämään arvonluontimahdollisuuksiaan itsenäisesti”, Vitzthum toteaa.

Cargotec ja Konecranes lopettavat välittömästi sulautumisvalmistelut ja jatkavat toimintojaan erikseen itsenäisinä yhtiöinä.

Vuoden 2021 loppuun mennessä Cargotec on kirjannut 57 miljoonaa euroa ja Konecranes 56 miljoonaa euroa sulautumiseen liittyviä transaktio- ja integraatiosuunnittelukustannuksia. Arvio järjestelyn 125 miljoonan euron kokonaiskustannuksista, pois lukien integraatiosuunnittelukulut, on edelleen voimassa. Transaktio- ja integraatiosuunnittelun lopulliset kustannukset raportoidaan, kun ne ovat saavilla.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Tuulivoima Wärtsilä Tornio

Wärtsilä: Yli 300 miljardin euron säästöt uusiutuvan energian käytön tuplaamisella

Seuraava artikkeli

Sijoitusgurujen kootut viisaudet: ”Aika markkinoilla voittaa markkinoiden ajoittamisen”