Kasvuosakkeet

Eezy jatkaa vankkaa kasvua – tuloskunnossa vielä petrattavaa

Sami Asikainen Eezy toimitusjohtaja
Eezyn toimitusjohtaja Sami Asikainen. Kuva Eezy Oyj.

Eezy kasvatti alkuvuonna myyntiä reippaasti. Ilman kertaluontoisia eriä liikevoitto olisi kasvanut selvästi viime vuodesta.

Syksyllä 2020 listautunut henkilöstöpalvelualan yritys Eezy kasvatti liikevaihtoaan viime vuonna seitsemän prosenttia vuodesta 2020. Kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa kasvu kiihtyi. Edellisvuoden 36,6 miljoonan euron liikevaihto nousi kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä 50,9 miljoonaan euroon.

Liikevaihdon 39 prosentin kasvu ylitti koko toimialan markkinakasvun.

Eezyn liiketoiminnan kannalta oleellinen henkilöstöpalvelumarkkina sisältää henkilöstövuokrauspalvelut, kevytyrittäjäpalvelut sekä valikoidut asiantuntijapalvelut. Yhtiön mukaan markkinoiden arvioidaan supistuneen väliaikaisesti koronan takia noin 15-25 prosenttia ja toipuneen lähelle aikaisempaa tasoa koronaepidemian lievennyttyä.

Henkilöstöpalvelumarkkinan koko Suomessa vuonna 2021 oli johdon arvion mukaan noin kolme miljardia euroa, josta henkilöstövuokrauksen osuus oli noin 2,4 miljardia euroa.

Henkilöstöpalveluyritysten liiton mukaan henkilöstövuokrauksen suurimpien yritysten liikevaihto kasvoi tammi–maaliskuussa noin 21 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Liiton mukaan henkilöstöpalveluiden suhdannenäkymät ovat väliaikaisesti heikentyneet, mutta kasvun odotetaan kiihtyvän kesää kohden.

Työmarkkinoiden megatrendien ja joustavan työvoiman tarpeen kasvun takia Eezy uskoo markkinan jatkavan kasvuaan.

Liikevoitto laski kertaluontoisten erien vuoksi

Liikevoitto laski kuitenkin edellisvuoden 0,9 miljoonasta eurosta 0,5 miljoonaan euroon.

Yhtiön toimitusjohtaja Sami Asikainen kertoo, että Eezyn henkilöstöpalvelut kasvoivat orgaanisesti ja selkeästi markkinoita nopeammin.

”Teollisuussektorimme on ollut kovassa vedossa jo usean kvartaalin ajan ja horeca-sektorin toiminta lähti nousuun heti rajoitusten päätyttyä helmi-maaliskuussa. Työelämän asiantuntijapalveluidemme liikevaihto lähes tuplaantui (+97%)”, Asikainen toteaa.

Yhtiön tulosta rasittivat ennätyksellisen korkeat sairaspoissaolot ja tammi-helmikuun ravintolasektorin täyssulun aiheuttamat menetykset. Sairaspoissaolojen kustannukset olivat 1,5 miljoonaa euroa eli noin kolme prosenttia liikevaihdosta, mikä on yli kaksikertainen normaalitasoon ja aikaisempaan korona-aikaan verrattuna.

”Kun vielä huomioimme vuoden takaisen ensimmäisen kvartaalin 1,7 M€ kertaluonteiset tuotot, arvioin, että olemme tehneet yli kahden miljoonan euron operatiivisen tulosparannuksen viime vuoden alkuun verrattuna”, Asikainen kertoo.

Strategian mukaista laajentumista

Eezy osti viime vuoden lopulla Valmennuskeskuksen ja sen yhteistyö Eezyn sisällä on toimitusjohtajan mukaan käynnistynyt vauhdilla.

”Etenkin julkissektorille tarjottavien työllisyyspalveluiden liikevaihtosynergiamahdollisuudet ovat huomattavia, kun voimme hyödyntää Eezyn valtakunnallista toimipisteverkostoa ja tuhansia avoimia työpaikkoja. Valmennuskeskuksen osaaminen mahdollistaa myös meidän valmennustarjontamme laajentamisen.”

Eezy julkisti maaliskuussa ostavansa Farentan, joka on apteekkien henkilöstöpalveluiden markkinajohtaja vajaan 10 miljoonan euron liikevaihdollaan, ja kauppa toteutui huhtikuun alussa.

Asikaisen mukaan Farenta kasvattaa Eezyn henkilöstövuokrauspalveluita korkeasti koulutetuilla aloilla ja täydentää terveydenhoitosektorin palveluitamme lääkärivuokrauksen rinnalla.

Kauden aikana yhtiö sopi myös Leidenschaftin ja Siqnin ostamisesta ja kauppa toteutui huhtikuun alussa.

Siqni on nopeasti kasvava henkilöstökokemuksen mittaaja, joka tarjoaa uudenlaisen tavan ymmärtää henkilöstön prioriteetteja sekä kokemuksia. Leidenschaftilla on puolestaan vahva asema yrityskulttuurin muotoilussa.

”Heidän konsultointipalvelunsa auttavat asiakkaitamme kehittämään toimintaansa niin että henkilöstön tyytyväisyys ja samalla tuottavuus kasvavat. Siqni ja Leidenschaft täydentävät noin kolmen miljoonan euron liikevaihdollaan hienosti Eezy Flown jo aikaisemmin vahvaa asemaa henkilöstökokemuksen tutkijana ja siihen liittyvän konsultoinnin ja johtamisen kehittäjänä. Eezy Flow on nyt alansa ehdoton ykkönen”, Asikainen toteaa.

Vahvat näkymät loppuvuodelle

Eezy odottaa liikevaihdon kasvavan ja liikevoittoprosentin nousevan vuoden 2022 aikana. Näkymiä tarkennetaan vuoden aikana.

”Kaikesta toimintaympäristön epävarmuuksista huolimatta uskomme liikevaihtomme kasvavan ja liikevoittoprosentin nousevan vuoden 2022 aikana. Huolestuttavia ja vaikeasti ennustettavia asioita on monia”, Asikainen myöntää.

Asikainen uskoo koronatilanteen normalisoituvan kesäkauden aikana. Ukrainan sota ja Venäjää koskevien pakotteiden suorat vaikutukset Eezyyn ovat hyvin pienet, koska yhtiöllä ei ole liiketoimintaa Venäjällä tai Ukrainassa.

”Sodasta ja Kiinan koronatilanteesta johtuvat materiaalisaatavuusongelmat ja komponenttipula saattaa heijastua jonkin verran meidänkin toimintaamme. Lisäksi kiihtyvä inflaatio voi vaikuttaa talousnäkymiin”,Asikainen kuitenkin varoittaa.

Toimitusjohtajan mukaan työvoimapula näkyy kaikilla Eezyn toimialoilla ja tämä lisää strategista merkitystämme työmarkkinoilla.

”Meillä on käynnissä monia työvoimanhankintaan liittyviä hankkeita ja uskon, että pystymme laajan toimipisteverkostomme avulla palvelemaan asiakkaitamme ympäri Suomea”, Asikainen toteaa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös