Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa

Finnair kääntää lentoa nousuun – osakkeelle suosituksen nosto

Evli odottaa Finnairin liikevoiton kuusinkertaistuneen kolmannella vuosineljänneksellä viime vuoden sysimustista luvuista.
Finnair lentoyhtiö lennot talous Finnair lentoyhtiö lennot talous
Kuva: Finnair Oyj.

Finnairin matkustajakäyttöaste jatkaa nousuaan. Lehtoyhtiö kuljetti syyskuussa 890 500 matkustajaa eli 199 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 syyskuussa. Syyskuun 2022 matkustajamäärä oli 1,1 prosenttia enemmän kuin elokuussa 2022, tosin edelliskuukauden luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska syyskuussa oli yksi päivä vähemmän.

Korona ja monien valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset vaikuttivat kuitenkin edelleen matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin erityisesti Aasian-liikenteessä. Venäjän ilmatila sulkeutui Ukrainan sotaa seuranneiden vastapakotteiden takia helmikuun lopussa, mikä johti reitti- ja vuoroperuutuksiin Aasian-liikenteessä.

Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna nousi syyskuussa 117,5 prosenttia vertailukaudesta, mutta laski 2,3 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste oli 75,7 prosenttia nousten 35,2 prosenttiyksikköä vertailukaudesta, mutta laskien 2,1 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.

Finnair aloittaa lokakuun lopusta jälleen säännölliset maakuntalennot. Yhtiö voitti tarjouskilpailun säännöllisten reittilentojen järjestämisestä Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Jyväskylän, Helsingin ja Kajaanin sekä kolmioreittinä Helsingin ja Kokkola-Pietarsaaren sekä Kemi-Tornion lentokenttien välillä.

Finnair myös lisää lentojen painopistettä Euroopasta Intiaan, Lähi-Itään ja Pohjois-Amerikkaan. Nämä lennot eivät kuitenkaan riitä korvaamaan Venäjän ylilentokiellon takia peruuntuneita yhteyksiä.

Yhtiö on myös kertonut suunnittelevansa laivaston pienentämistä, mikä tarkoittanee laajarunkokoneiden vähentämistä ja pienempien koneiden hankkimista Euroopan liikenteeseen. Yhtiö on aloittanut myös muutosneuvottelut, jotka voivat johtaa noin 200 työpaikan vähentymiseen globaalisti.

Liikevaihto moninkertaistuu

”Finnairin kolmannen neljänneksen myydyt henkilökilometrit olivat linjassa aiemman ennusteemme kanssa. Pohjois-Atlantin luku ylsi päättyneellä neljänneksellä jo yli 40 prosenttia korkeammalle kuin vuoden 2019 vertailukaudella, mikä kertoo hyvin yhtiön viime aikoina pakon edessä strategiaan tekemistä muutoksista”, arvioi Evlin analyytikko Joonas Iivonen pankin aamukatsauksessa.

Evli ennustaa kasvaneiden matkustusmäärien, sekä nousussa olevien lippujen hintojen, auttaneen Finnairin liikevaihdon 645 miljoonaan euroon kolmannella neljänneksellä. Viime vuonna yhtiö teki kolmannella vuosineljänneksellä vain 105 miljoonan euron liikevoiton.

Iivosen mukaan lentopolttoaineen hinta on osoittanut viime aikoina tasaantumisen merkkejä mutta on edelleen historiallisesti erittäin korkealla tasolla. Evli odottaa Finnairin liikevoiton parantuneen edelleen kohti nollatulosta, mutta pysyneen kuitenkin vielä lievästi negatiivisena.

Finnair ilmoitti syyskuussa päivitetystä strategiastaan, jonka kulmakiviä ovat esimerkiksi verkoston painopisteen siirtymisestä enemmän Pohjois-Amerikkaan ja Intiaan, mutta myös hiljattain uutisena tullut strateginen yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa.

Qatar Airwaysin kanssa tehdyn sopimuksen puitteissa pohjoismaisten pääkaupunkien yhteydet Lähi-itään paranevat.

”Päivitykset verkostoon sekä hyvät ehdot koneiden ja henkilöstön vuokrasopimuksissa auttavat Finnairin paluuta pandemian pohjalta, mutta Venäjän ilmatilan sulku kuitenkin pakottaa Finnairia tekemään joitain päätöksiä yhtiön pienentämisen suhteen”, Iivonen arvioi.

Evli ennustaa Finnairille ensi vuodelle positiivista 2,3 prosentin liikevoittomarginaalia. Tämä taso on kuitenkin vielä melko kaukana yhtiön vuoden 2024 puolivälistä lähtien tavoittelemasta 5,0 prosentin kannattavuudesta.

Osakkeen arvostus korkea

Vaikka viimeaikaiset haasteet jättävät jäljet taseeseen, Finnairilla ei ole näillä näkymin tarvetta tehdä merkittäviä investointeja lähivuosina. Siksi likviditeettitilanne on kunnossa.

Iivosen mukaan Finnair on edelleen arvostettu korkealle suhteessa verrokkeihin vuoden 2023 tuloksella johtuen historiallisen strategian mukaisen liiketoiminnan muita lentoyhtiöitä hitaammasta paluusta pandemian ja Ukrainan sodan jälkeen.

Finnair on arvostettu noin 12x EV/EBIT Evlin vuoden 2024 ennusteilla, kun taas monet verrokit on arvostettu suunnilleen samalle tasolle vuoden 2023 tuloksella.

Finnairin arvostus on hieman aiempaa kohtuullisempi, mutta edelleen ”melko täyteen hinnoiteltu”, analyytikko toteaa.

Evli toistaa Finnairin 0,36 euron tavoitehinnan, mikä alittaa viimeisimmän 0,39 euron kurssinoteerauksen. Suosituksen Evli kuitenkin nostaa aiemmasta myy-suosituksesta tasolle pidä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli

Wärtsilä kahmii tilauksia, mutta Italian tehtaan alaskirjaus painoi tulosta

Seuraava artikkeli
tankkaus huoltoasema polttoaine bensa diesel autoilu

Verottaja löysi taksiyrityksistä 8,7 miljoonaa euroa pimeitä tuloja - lähes kolmannes tarkastetuista rikostapausharkintaan