Kreatella kaksijakoiset näkymät – myynti kasvaa, mutta tulos heikkenee

Infrarakentaja Kreate kohtaa kannattavuuden kasvuhaasteita tänäkin vuonna.
Kreate infrakentaminen Kreate infrakentaminen

Infrarakentaja Kreate tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin.

Kreate on strategiassaan valinnut liiketoiminnoikseen sellaisia megatrendien tukemia infran taito- ja väylärakentamisen osa-alueita, jotka ovat pitkän aikavälin kasvusuuntia. Yhtiön mukaan erikoistuminen vaativaan ja monipuoliseen infraan kantaa markkinassa merkittävästi paremmin yli syklien ja suvantovaiheiden kuin perusinfran rakentamiseen keskittyminen.

Myös Kreaten laajentuminen Ruotsiin, Suomea kaksi kertaa isompaan inframarkkinaan, tarjoaa kasvumahdollisuuksia muun muassa Suur-Tukholman alueen teknisesti vaativissa infrarakentamisen hankkeissa.

Haasteita kuitenkin on.

Jo viime vuonna yhtiöllä oli vaikeuksia saada kohonneita kustannuksia siirrettyä hintoihin. Samat haasteet jatkuvat tänäkin vuonna. Yhtiö nostaa liikevaihtonäkymiään, mutta laskee tulosnäkymiään.

Uuden torstaina julkistetun arvion mukaan Kreate odottaa nyt, että liikevaihto tulee tänä vuonna olemaan 300–325 miljoonaa euroa ja ebita-tulos 7,0–8,5 miljoonaa euroa.  Aiemmin tammikuussa Kreate oli ennakoinut kuluvan vuoden liikevaihton olevan vuoden 2022 tasolla ja ebita-tuloksen kasvavan viime vuoteen verrattuna.

Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 274 miljoonaa euroa ja ebita-tulos 8,8 miljoonaa euroa.

Yhtiön mukaan vahva tilauskanta sekä hankkeiden suunnitelmallinen ja osittain odotettua nopeampi toteutus ovat kasvattaneet Kreaten liikevaihtoa ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Saman trendin Kreate odottaa jatkuvan myös jälkimmäisellä vuosipuoliskolla, minkä vuoksi se arvioi liikevaihdon kasvavan aiemmin arvioitua korkeammalle tasolle.

Samaan aikaan alkuvuonna korkealla tasolla säilynyt inflaatio ja alan palkkakehitys sekä muutokset rakentamisen kokonaismarkkinassa ovat vaikuttaneet kannattavuuteen.

Lisäksi aiemmasta arviosta poiketen aiempien vuosien indeksisuojaamattomat hankkeet aiheuttivat negatiivisia katevaikutuksia heikentäen vuoden 2023 kannattavuutta. Ratarakentamisen liiketoiminnassa alkuvuonna alkavaksi arvioitujen hankkeiden siirtyminen eteenpäin on kiristänyt markkinaa ja se on vaikuttanut heikentävästi tämän liiketoiminnan arvioituun volyymiin ja kannattavuuteen.

Kreaten ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto nousi vertailukauden 50,4 miljoonan euron tasoa korkeammalle tasolle ja oli 65,8 miljoonaa euroa. EBITA jäi odotetusti vertailukautta heikommalle tasolle ratarakentamisen ja Ruotsin toimintojen vahvistamisen kasvattaessa kiinteitä kuluja vertailukauteen nähden.

Kreaten toimitusjohtaja Timo Vikström kertoi ensimmäisen kvartaalin tulosraportin yhteydessä, että Kreaten ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksessa näkyy normaalin infrarakentamiselle ominaisen kausivaihtelun lisäksi tekemämme panostukset rataliiketoiminnan ja Ruotsin toimintojen kasvattamiseksi.

Yhtiön katsauskauden kannattavuudesta huomattava osa koostuu suhteellisen alkuvaiheessa olevista isoista, riskivarauksia sisältävistä projekteista, mitkä toteutumatta jäädessään tuloutetaan projektien myöhemmässä vaiheessa. Tämä heikensi suhteellista kannattavuutta katsauskaudella.

Rakentamisen ja erityisesti talonrakentamisen hiljentyminen näkyi ensimmäisellä vuosineljänneksellä infrarakentamisessa kilpailun kiristymisenä ja tarjoajien määrän kasvuna. Kiristyvä kilpailu voi heijastua rakennusalan yritysten suhteelliseen kannattavuuteen vuonna 2023. 

Hiljaisen jakson vuoksi yhtiö ei kommentoi päivitettyä ohjeistustaan tai julkista tietoja alkuvuoden tuloksestaan ennen puolivuotiskatsauksen julkistamista. Kreate Group julkistaa puolivuotiskatsauksensa 19. heinäkuuta.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
NoHo Partners hampurilaisketju hampurilainen

NoHo Partners lähtee valtaamaan Euroopan hampurilaismarkkinoita - yritysjärjestely kasvattaa kasvumahdollisuuksia

Seuraava artikkeli
Japani vuori Fuji talous

Salkunhoitaja: Houkuttelevimmat osakemarkkinat löytyvät nyt Euroopan ulkopuolelta