Talouden trendit

Kolme yritystä on maineeltaan ylitse muiden – kärkijoukossa myös pörssiyhtiöitä

Tuore tutkimus paljastaa hyvämaineisimmat ja heikkomaineisimmat yritykset Suomessa.

Taulukko: T-Media.

T-Media selvitti Suomessa toimivien yritysten mainetta touko–kesäkuussa. Tämänvuotiseen Luottamus&Maine-tutkimukseen vastasi yhteensä 11 173 suomalaista.

Listan huipulle päässeet yritykset eivät yllätä.

Kolmen kärkeen sijoittuneista yrityksistä leipomo- ja ruokapalvelualan perheyritys Fazer sai mainearvosanan 3,94 ja pörssinoteerattu hissiyhtiö KONE 3,93 ja 13 suomalaisen maidontuottajaosuuskunnan omistama elintarvikeyhtiö Valio 3,77. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa.

Heikkomaineisimpien listalle sijoittuivat uusina tulokkaina huonekalujen myyjä Masku sekä pikamuotijätit Shein ja H&M.

H&M ja Masku ovat joutuneet syyniin harhaanjohtavasta markkinoinnista. Shein on puolestaan saanut kovaa kritiikkiä liiketoimintamallinsa epäeettisyydestä.

“Mediassa on huomioitu kuluttajaviranomaisten tutkinta ja kritiikki H&M:n vastuullisuusväittämistä ja Maskun kesällä saama seuraamusmaksu harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Kovaa kritiikkiä liiketoimintamallinsa epäeettisyydestä saanut pikamuotijätti Shein sai tutkimuksen heikoimman tuloksen keskiarvolla 1,97. Mittaamme harvoin maineita, jotka painuvat alle kahden keskiarvon”, Ruokolahti sanoo.

Pörssiyhtiöistä heikkomaisimpien joukkoon on joutunut myös energiayhtiö Fortum. Syykin on ilmeinen: yhtiön surullisenkuuluisa Uniper-seikkailu painaa arvatenkin vaakakupissa, minkä jälkiselvittelyt kaatuivat veronmaksajien niskaan.

Fazer parantanut mainettaan monella saralla

Fazer on sijoittunut aina Suomen maineikkaimpien yritysten joukkoon, mutta sen tämänvuotinen ykkössija on sen ensimmäinen Luottamus&Maine-tutkimuksen yksitoistavuotisessa historiassa.

Fazer onnistui parantamaan mainettaan kuudessa maineen osa-alueessa kahdeksasta: erityisen suurta nousua oli johtamisen ja työpaikan osa-alueessa.

Myös innovaatio-osa-alueessa Fazer sai korkeat pisteet. Vuoden aikana yhtiö onkin kertonut esimerkiksi tutkimushankkeestaan solumaatalouden hyödyntämiseksi kaakaonviljelyssä ja tuonut pilottimyyntiin Taste the Future-konseptin alla rukiista tehdyn makeislevyn.

Yrityksen hyvä maine ei tule helpolla.

”Maineen rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, ja se vaati avoimuutta ja vuoropuhelua kaikkien sidosryhmien kanssa. Yrityksissä joudutaan ajoittain tekemään vaikeitakin päätöksiä, mutta mahdollisimman avoin ja läpinäkyvä toiminta tukee yrityksen maineen rakentumista myös haastavina aikoina” Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum sanoo.

T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti kertoo, että hyvämaineisten yritysten joukossa on usein perheomisteisia yhtiöitä.

”Fazer on perheyritys, jolla on pitkät perinteet, ja perheyhtiöt menestyivät suomalaisten arvioissa parhaiten vuosi toisensa jälkeen. Toisen ikonisen perheyhtiön, Koneen, vankkaan maineeseen eivät ole vaikuttaneet edes toimintaympäristön haasteet”, hän toteaa.

Postin maine kulkee vastavirtaan

Yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan on kasvanut, samalla vastuullisuusmielikuvat ovat laskeneet. Fazer oli ainoa kymmenen parhaan joukkoon sijoittunut yhtiö, joka pystyi parantamaan kokonaistulostaan viime vuoteen verrattuna.

Tämän vuoden tutkimuksessa mainenousut olivat harvinaisia ja Suomessa toimivien yritysten maineen keskiarvo on vuodessa pudonnut 0,10 yksikköä arvosanasta 3,44 arvosanaan 3,34. Samalla yritysten vastuullisuutta mittaavat ESG-arvosanat ovat laskussa.

“Tutkimiemme 60 yrityksen ESG-keskiarvon laskun ohella maineessa on nähtävissä koko mittaushistorian suurin mainelasku. Vastuullisuusvaatimukset ja yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet. Fazer on ainoa kymmenen hyvämaineisimman yrityksen listalla oleva yritys, joka pystyi parantamaan mainettaan edellisvuodesta”, Ruokolahti sanoo.

Suurin mainenousu kirjattiin Postille, jonka maine nousi 0,18 yksikköä arvosanaan 2,68. Pitkään huonomaineisten listalla olleen Nestlén maine nousi 0,15 yksikköä.

“Myös kaupan ala menestyi erinomaisesti tänä vuonna. On hienoa nähdä, että kaupan alan merkittävimmät toimijat ovat kaikki kymmenen kärjessä. S-ryhmä, Lidl ja K-ryhmä ovat kaikki hyvämaineisten listalla vaikeista ajoista huolimatta”, Ruokolahti kertoo.

Kommentoi
Ylös
>