Asunnot ja kiinteistöt

Ekonomisti: Rakennusyhtiöiden hinnanalennukset sisältävät sudenkuoppia

Rakennusliikkeiden hinnanalennukset saattavat lopulta tarjota vain vähän hyötyä uuden asunnon ostajalle.

Hypo kertoo tuoreessa asuntomarkkinakatsauksessaan, että asuntojen kysyntä eriytyy ja kaupan kasvu käynnistyy vanhoista osakeasunnoista halutuilla sijainneilla. Loppuvuoden markkinaryntäys luotiin lakimuutoksella, mutta uudisasuntojen kauppa pysyi silti syväjäässä.

Kuluttajien kosiskelu asuntokaupoilla jatkuu Hypon mukaan kiivaana. Uudiskohteiden heikko kysyntä on saanut rakennusliikkeet kehittelemään luovia ratkaisuja houkutella asunnonvaihtajia uudiskohteiden kaupalle.

Lakimuutosten tilalle rakennusyhtiöt ovat kehittäneet ostajien houkuttelemiseksi erilaisia alekampanjoita, joissa luvataan esimerkiksi maksaa yhtiövastikkeita tai taataan lainankorko tietyksi ajaksi.

Hypon pääekonomisti Juho Keskinen kannustaa ostajia pitämään päänsä kylmänä ja tutustumaan hyvin tarkasti kampanjoiden ehtoihin.

”Uudisasuntojen vastike- ym. etuudet muodostavat melkoisen kannustinloukun asunnonostajalle. Vaikkapa viiden vuoden vastike-etu vaatii sen, että ostaja pysyy asunnossaan koko ajan voidakseen hyötyä tarjouksesta täysimääräisesti”, Keskinen huomauttaa.

Hintojen lasku olisi selkeää, mutta hänen mukaansa rakennusyhtiöt eivät halua laskea asuntojen yleisiä listahintoja, koska alennus koskisi silloin helposti kaikkia asuntoja.

Rakennusyhtiön kimmoketta kampanjointiin selittää Keskisen mukaan ainakin neljä seikkaa.

Ensinnäkin rakennusliikkeet pyrkivät sitouttamaan asunnonostajia.

”Tulevaisuuden vastike-etu sitouttaa asuntojen ostajia jäämään ostamaansa kohteeseen useaksi vuodeksi, jotta he eivät menettäisi annettua etuutta – kannustinloukku on kuitenkin haitaksi muuttoliikkeelle ja asuntokaupalle. Asunnon myynti seuraavalle kesken etuuskauden parantaisi rakennusyhtiön tulosta, mikä jäisi rakentajalta varmasti saamatta, jos alennus annettaisiin heti myyntihinnassa”, Keskinen toteaa.

Rakennusliikkeet saattavat pyrkiä hämärtämään asunnon todellista lopullista hintaa.

”Kun kuluttajan on vaikea täysin hahmottaa kampanjan todellista arvoa nykyrahassa, voi rakennusyhtiön voitto muodostua isommaksi tai tappio pienemmäksi, kuin mitä se olisi heti markkinahintaan myytäessä. Samalla ostajat kuitenkin rahoittavat rakennusyhtiötä, joka lunastaa kauppahinnan ja todellisen markkinahinnan erotusta takaisin vasta useiden vuosien mittaan”, Keskinen toteaa.

Keskisen mukaan kuluttajia koitetaankin saada myös ”ostamaan” eräänlainen vakuutustuote esimerkiksi korkokaton tai vastike-edun muodossa, josta kuitenkin hyötyvät rakennusyhtiö ja mahdollista korkokattoa tarjoava pankki.

Ekonomistin mukaan rakennusliikkeet välttävät suoria hinta-alennuksia.

”Ketsuppipullon avaaminen yleisellä hinta-alella pakottaisi antamaan hinta-alennuksen jokaiselle ostajalle. Tappioita halutaan välttää myös kohdekohtaisesti laskettuna”, hän toteaa.

Kommentoi
Ylös
>