Yritysuutiset

Tulikivellä edessä haastavammat ajat

Tulikiven liikevaihto ja tilaukset laskivat selvästi viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä.

Vuolukiven jalostaja ja varaavien tulisijojen valmistaja kuuluu niihin yhtiöihin, jotka ovat hyötyneet korkeista energian hinnoista. Kun tilanne energiamarkkinoilla on nyt rauhoittunut, näkyy se myös Tulikiven tunnusluvuissa.

Yhtiön liikevaihto laski neljännellä vuosineljänneksellä 9,9 miljoonaan euroon viime vuoden 13,8 miljoonasta eurosta.

Yhtiön mukaan vuonna 2022 alkaneen tulisijojen poikkeuksellisen korkean kysynnän jälkeen markkinatilanne rauhoittui vuoden 2023 toisella jälkipuoliskolla. Tähän vaikutti korkeiden energiahintojen väistyminen kesän aikana. Lisäksi korkeat korot vähensivät merkittävästi uudisrakentamista ja asuntokauppaa, mikä johti kuluttajien rakennushankkeiden vähenemiseen Suomessa ja Euroopassa.

Neljännellä vuosineljänneksellä yhtiön tilausvirta oli 7,4 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli 14,3 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan sen tilauskanta oli kuitenkin hyvällä tasolla, vaikka jäikin selvästi alle vuoden 2022 huipputason, ja oli katsauskauden päättyessä 6,8 miljoonaa euroa.

Tosin vuotta aiemmin tilauskanta oli selvästi korkeampi, yli 17 miljoonaa euroa.

Tulikiven vertailukelpoinen liiketulos laski viime vuoden 1,5 miljoonasta eurosta 0,6 miljoonaan euroon. Vertailukelpoisen ja raportoidun liiketuloksen välillä ei ollut eroja.

Analyysitalo Inderes odotti Tulikiveltä 1,0 miljoonan euron oikaistua liikevoittoa, joten toteuma oli siten selvästi korkeampi.

Toimitusjohtaja Heikki Vauhkonen kertoo, että yhtiön viime vuosien vahva tuloskehitys luo hyvän pohjan Tulikiven strategian keskeisten hankkeiden edistämiselle. Tulikiven keskeisinä tavoitteina ovat markkinaosuuden kasvattaminen Keski-Euroopan tulisijamarkkinoilla, saunaliiketoiminnan liikevaihdon kasvattaminen sekä Suomussalmen talkkiprojektin saattaminen investointivaiheeseen.

”Keski-Euroopassa jatkettiin myynti- ja koulutustoimenpiteitä jakeluverkoston laajentamiseksi niin Tulikivi- kuin Kermansavi-tulisijoille. Toimenpiteiden painopiste oli uudessa kompaktissa Jeromallistossa, jonka toimitukset käynnistyivät suunnitellusti viimeisellä vuosineljänneksellä. Jeromallisto on otettu poikkeuksellisen hyvin vastaan kaikilla markkina-alueilla niin jälleenmyyjien kuin kuluttajien toimesta”, Vauhkonen kertoo.

Toimitusjohtajan mukaan Keski-Euroopan markkinoilla kuluttajat suosivat kamiinakokoluokan tuotteita ja uuden Jero-malliston avulla on siten mahdollista tavoittaa Tulikivelle uusia asiakasryhmiä.

Saunaliiketoiminnassa yhtiö keskittyi uuden sähkökiuasmalliston tuotteistamiseen. Se lanseerataan kotimaan ja vientimarkkinoille kevään 2024 aikana.

Tulikivi odottaa vuoden 2024 liikevaihdon olevan 37-44 miljoonaa euroa ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan noin 3-5 miljoonaa euroa. Koko viime vuoden liikevaihto oli 45 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 5,5 miljoonaa euroa.

”Annettu ohjeistus oli vahva, mutta se nojaa kysynnän tasokorjaukseen, johon ei toistaiseksi vielä ole näkyvyyttä altistaen ohjeistuksen tulosvaroitusriskille”, toteaa Inderes aamukatsauksessaan.

EU:n ekosuunnitteludirektiivi tulisijoille tuli voimaan vuoden 2022 alusta, minkä myötä tulisijojen päästömääräykset yhtenäistyivät ja kiristyivät Euroopassa. Muutoksen yhteydessä myös Suomen päästövaatimukset tehdasvalmisteisille tulisijoille kiristyivät Keski-Euroopan tasolle.

Tulikiven arvioi, että se hyötyy yhä tästä muutoksesta, koska Tulikiven palamisteknologia täytti jo hyvissä ajoin ennen muutoksen voimaantuloa tulisijojen uudet vaatimukset. Jero-mallisto täydentää tältä osin hyvin kokonaistarjontaa.

Kommentoi
Ylös
>