Elintarvikeyhtiöiden holdingyhtiö Fodelia tiedotti huhtikuussa tytäryhtiönsä Fodelia Retail Oy:n Perniön Liha- ja Helsingin Makkaratehdas -liiketoimintojen myynnistä. Liiketoimintakaupoilla on lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä vaikutusta yhtiön taloustietoihin.
Yhtiön liiketoiminta-alueet ovat vähittäiskauppaan ja kuluttajille suunnattuun verkkokauppaan keskittyvä Fodelia Retail, sekä Foodservice-markkinan asiakkuuksiin keskittyvä Feelia. Lisäksi Fodelian portfolioon kuuluvat mehutuotteita valmistava tytäryhtiö Marjavasu, sekä ruokapalvelujen ulkoistusratkaisuja tarjoava yhteisyritys Fodbar.
Liiketoimintojen myynti on osa Fodelian konsernin strategian kirkastamista, tavoitteena kohdentaa konsernin resurssit tukemaan ydinliiketoimintojen kasvua ja kehittymistä.
Liiketoimintakauppojen toteuduttua Fodelia laskee vuoden 2024 liikevaihdon ohjeistusta.
Uudessa ohjeistuksessaan yhtiön johto arvioi konsernin vuoden 2024 liikevaihdon olevan noin 50-54 miljoonaa euroa. Liikevoittomarginaalin ilman kertaluontoisia eriä yhtiö arvioi kasvavan edellisvuoteen verrattuna.
Aiemmin helmikuun alussa Fodelia oli arvioinut konsernin vuoden 2024 liikevaihdon olevan noin 54-58 miljoonaa euroa. Liikevoittomarginaalin yhtiö oletti kasvavan edellisvuoteen verrattuna.
Aiemmasta ohjeistuksesta poiketen yhtiö ohjeistaa nyt siten oikaistun liikevoittomarginaalin kehitystä, ei raportoidun liikevoittomarginaalin.
”Fodelian uuden strategian ydin on siirtyminen elintarviketeolliseksi konserniksi. Tämän vuoden ohjeistuksen tarkentaminen on osa tätä muutosta. Liiketoimintakaupat tulevat laskemaan hieman 2024 liikevaihdon arviota, mutta strategian päivityksen myötä näemme markkinassa merkittäviä kasvumahdollisuuksia lyhyellä ja pidemmällä aikavälillä”, Fodelian toimitusjohtaja Mikko Tahkola toteaa.
Fodelia muuttaa suuntaansa holding-yhtiöstä aktiiviseksi elintarviketeolliseksi toimijaksi. Nykyliiketoiminnassa yhtiö hakee kasvua orgaanisesti sekä tutkii vaihtoehtoja epäorgaaniseen kasvuun nykyliiketoimintojen tueksi.
Yhtiön mukaan käynnissä oleva ruokahuoltomarkkinan murros mahdollistaa vahvan liiketoiminnan kasvun teolliseen valmistamiseen perustuville konsepteille.
Konsernin kasvun painopiste nojaakin entistä voimakkaammin Feelian valmisruokien tarjoamiin mahdollisuuksiin. Yhtiö tarjoaa foodservice-asiakkaille laajan tuoteportfolion sisältäen Feelian valmisruoat, välitystuotteet sekä Marjavasun mehut ja soseet. Yhteisyritys Fodbarin kautta Fodelia palvelee asiakkaita aiepaa laajemmalla konseptilla.
Huhtikuussa tiedotettu liiketoimintakauppa tiivistää Fodelia Retailin rakennetta ja yhtiön liiketoimintaa yhdistetään jatkossa Oikia-brändin alle. Fodelia Retail keskittyy jatkossa ”helppoa hyvää” kattoteeman alle istuviin tuotteisiin.
Erilaiset snacksit, kuten sipsit ja maissinaksut sekä pitaleivät muodostavat yhden kivijalan, edustaen monen käyttötilanteen helposti syötäviä tuotteita. Toisen kivijalan muodostaa sisaryhtiö Feelian valmistamien ruokien verkkokauppa.
Snacks-markkinassa yhtiöllä on näkemyksensä mukaan mahdollisuus kasvaa yhdeksi Pohjoismaiden johtavaksi snacks-valmistajaksi.
Konsernin liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 13,7 miljoonaa euroa. Kasvua vertailukaudesta oli noin 16,6 prosenttia. Konsernin liikevaihdon kasvu tuli Feelian liiketoiminnasta, myös Marjavasun liikevaihto
kasvoi katsauskaudella.
Liikevaihdon kasvu on tullut erityisesti hoivasektorin ja varhaiskasvatuksen asiakkuuksista ja omien tuotteiden lisäksi myös välitystuotteet ovat tuoneet kasvua.
Konsernin liikevoitto oli tammi-maaliskuussa 0,8 miljoonaa euroa. Liikevoitto kasvoi 74,5 prosenttia vertailukaudesta. Konsernin ja Fodelia Retailin liikevoittoa rasitti tammi-maaliskuussa 115 tuhatta
euroa kertaluontoisia sopeuttamistoimiin liittyviä kulueriä.