Kuluttaja-asiamies tutkii Kamuxin ja Sakan toimintaa – käytettyjä autoja myydään virheellisin tiedoin

Autoalalle on pesiytynyt kuluttajan kannalta kohtuuttomia käytäntöjä, kertoo kuluttaja-asiamies.
autot autokauppa autoilu autot autokauppa autoilu

Käytettyjä autoja myydään puutteellisin ja virheellisin tiedoin, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan. KKV:n mukaan lukuisat kuluttajien yhteydenotot osoittavat, että huolletuksi ja kuntotarkastetuksi väitetty auto saattaa alkaa hajoilla jo pian kaupanteon jälkeen.

KKV:n kuluttajaneuvonnassa ajoneuvoihin liittyvät ongelmat ovat selkeästi yleisin yhteydenoton syy. Näiden yhteydenottojen osuus on kasvanut lähes kolmannekseen kaikista yhteydenotoista.

Ongelmana on lähes aina auton virhe, eli auto ei toimi kunnolla, rikkoutuu ennenaikaisesti tai ei vastaa annettuja tietoja. Usein myyjä on jättänyt kertomatta auton historiasta tai varustelusta, eikä suostu myöntämään virhettä.

Coinmotion​ / ​SalkunRakentaja
​yhteistyötarjous

Aloita kaupankäynti kryptovaluutoilla Coinmotionin palvelussa.​ ​Käyttämällä​ ​alennuskoodia​ ​SRFI17X,​ ​saat​ ​1%:n treidauskulut​ ​ensimmäiselle​ ​kuukaudelle​ ​(50%​ ​alennus).

”Käytettyjä autoja myydään paljon ja yllätyksiä auton kunnossa voi tulla. Näemme kuitenkin selvästi, että autoalalle on pesiytynyt kuluttajan kannalta kohtuuttomia käytäntöjä, joista aiheutuu taloudellisten haittojen lisäksi paljon harmia ja stressiä”, kertoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Kuluttajien yhteydenotoista on myös noussut esiin kysymyksiä autoliikkeiden tarjoamasta maksullisesta lisäturvasta ja sen todellista lisäarvosta kuluttajalle. Kuluttajat ovat myös kertoneet ongelmista saada rahojaan kokonaisuudessaan takaisin, kun he ovat peruneet etämyynnissä tehdyt kaupat.

Kuluttaja-asiamies on ryhtynyt tutkimaan tarkemmin kahden autoliikkeen, Sakan ja pörssiyhtiö Kamuxin toimintatapoja. Autoliikkeille on lähetetty selvityspyynnöt, joissa yrityksiä pyydetään kertomaan, miten ne noudattavat velvollisuuksiaan.

KKV:n mukaan Sakaa ja Kamuxia tutkitaan tarkemmin, koska niistä on tullut eniten kuluttajayhteydenottoja.

Ongelmallisia toimintatapoja esiintyy kuitenkin autoalan toimijoilla laajemminkin. Muita tyypillisiä ongelmia ovat pitkään jatkuvat korjauskierteet ja hankaluudet saada kauppa purettua, vaikka sille olisi perusteet.

KKV muistuttaa, että ajoneuvojen myynnissä pätevät samat tiedonantovelvoitteet ja virhevastuut kuin muidenkin tavaroiden myynnissä. Myyjän pitää huolellisesti tarkastaa auto ja kertoa kuluttajalle kaikki tiedossaan olevat, ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot.

”Autonmyynnissä ei ole mitään poikkeuksia, jotka sallisivat sen, että käytetty auto jätetään tarkistamatta ja asioita kertomatta. Yritysten kannattaa pitää mielessä, että kuluttajien luottamus on heikoilla, ellei autokaupassa huolehdita kuluttajansuojan perusperiaatteista”, Väänänen kertoo.

Saka on kommentoinut tiedotteessaan KKV:n selvityspyyntöä.

”On erittäin hyvä, että aihetta tutkitaan. Meidän tavoitteemme on, että autokauppa on aina läpinäkyvää ja luotettavaa. Se mikä kuuluu meidän vastuulle, se pidetään”, toteaa Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula.

Poukkula kertoo, että alan suurimpina toimijoina Sakaan ja Kamuxiin kohdistuu luonnollisesti suurin mielenkiinto tällaisissa asioissa.

”Toimimme avoimesti ja tulemme julkaisemaan KKV:n selvityspyynnön vastauksemme”, hän lupaa.

Saka kertoo tiedotteessaan, että yhtiöstä on tehty KKV:lle 330 ilmoitusta vuoden 2025 aikana. Saka myy vuosittain yli 45 000 autoa.

”Pyrimme aina antamaan oikeat tiedot mahdollisimman läpinäkyvästi. Kun myydään näin isoja volyymejä vuodessa, inhimillisille virheille on pieni mahdollisuus. Kun virhe sattuu, me kannamme siitä vastuun”, Poukkula jatkaa.

Artikkelia on täydennetty Sakan kommenteilla 9.6.2025 klo 18.13.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Katso kommentit (16) Katso kommentit (16)
  1. Älkää ostako autoa ikinä uskovaisilta. Ne huijaa aina ja kaikessa. Ei ole sattumaa että näistä kahdesta myyjästä on tullut eniten valituksia. Ne vaan huijaa eniten!
    On niiden toimintamalli.

  2. Voisko ylläpito poistaa täältä rasistiset kommentit, jotka pyrkii leimaamaan tiettyä väestönryhmää?
    Mutta olen kiinnittänyt huomiota samaan ilmiöön sekä automyynnissä että -korjauksessa. Samanlaista kuluttajansuojaa ei tunnu saavan kuin muilla aloilla. Osan näiden toimijoiden yliedustuksesta varmasti selittää isot käytettyjen autojen myyntimäärät, mutta tottakai peiliin katsomisen paikka myös Kamuxilla ja Sakalla.

    1. Ei kannata poistaa koska näin on että tässä lahkossa opetetaan lapsesta asti että mikään ei ole sallittua. Vaihtoehdoksi jää siis vain huijata jotta pystyy toteuttamaan lahkon periaatteet.

  3. Minulla on Sakasta vain hyvää sanottavaa. Ruotsista tuotu auto oli erinomaisessa kunnossa, teknisesti pykälää parempi kuin ilmoituksessa oli kerrottu ja myyjän suoritus sekin erinomainen. Hän osasi kuunnella, kysyä ja tehdä ehdotuksia. Siitä pojasta kuullaan vielä.

  4. Eikös niiden autot ole yritys ja leasing autoja jotka ovat yleensä kovemmalla käytöllä kuin yksityisten omistamat autot ja ajetaan maksimaaliset öljynvaihto välit ja nykyautot on muutenkin vikaherkkiä härpäkkeitä.

  5. Kamuxilta istun ja joku pikkuvika kolina,jonka lupasivat maksaa. Vein seuraavana maanantaina viereeseen korjaamoon ja kappas olikin se ”pikkuvika” vähän isompi. Hintaa tuli yli 2000e. Ensin joutu tappelee s.postilla viestien että mitäs hittoo tehdään. Palautus ei tullut kysymykseenkään. No lopuks jouduin maksaa 450e.
    Ihmettelen kyllä miten oli auton katsastus menny kuukautta aiemmin läpi,ei edes huomautuksia.
    Kyllä kusettivat ja pahasti. En kyllä ikinä enää mene kamuxille.

  6. Myin minulla yli 8 vuotta olleen autoni Kamuxille toukokuussa. Kun he sitten laittoivat auton myyntiin, oli ilmoituksessa ominaisuuksia, joita autossani ei todellakaan ollut.

    Otin yhteyttä, myynti-ilmoitus poistui.

  7. Porin Sakan myyjä salaili etänä myydyn auton vikoja. Kaupan jälkeen saikulla, palavereissa tai lomalla, hankala tavoittaa. Ei suostu virhevastuuseen. Näinhän se tulos tehdään. Menossa kuluttajariitalautakuntaan.

  8. Itse ostanut kamuksilta 3autoa.kaikki aina toiminut todella hyvin..ruotsista tuotu Volvo paremmin varusteltu kuin muutamia suomalaisia joita katsoin..

  9. Kamuxiin päin en enää kato. Naisihmistä koittivat huijata pahemman kerran. Olivat myymässä täyttä romua puutteellisin tiedoin. Onneksi toiselle katselukerralle sain mukaani enemmän autoista ymmärtävän ihmisen, joka kertoi, että nyt sua yritetään petkuttaa pahemman kerran. Myyjä meni hiljaiseksi kun alettiin tarkemmin auton tietoja kyselemään. Ei tullut kauppoja.

    1. Tässä naisihminen,joka uskoi niin luotettavan tuntuiseen kamuxin myyjään. En tiennyt että kaupan olisi voinut perua,kun Myyjä kertoi että löytyy huoltokirja,kaikki tehty,ajoin 2000km syttyi vikavirtavalo,siitä alkoi helvetin moinen tressi/korjauskierre. Vikatila jatkuu jatkuu,yksi korjataan kaksi tilalle. Huoltokirjakin löyty vanhan miehen tutisevalla käsialalla ruutupaperille kirjoittanut tekemänsä huollot. On niin huijattu olo,ettei ääneen voi sanoa.

  10. Olen itse ostanut kuuden vuoden aikana 3 autoa Sakalta ja syy miksi olen ostanut ensimmäisen, toisen ja kolmannen kerran on se että homma on toiminut. Minulla on ollut sama myyjä alusta asti jolle olen soitellut sillö hetkellä kun autokuume on iskenyt ja aina todennut että asiat menee puolin ja toisin sillain kuin pitää. Minulta suositukset Suomen autokaupalle.

  11. Ei Rinta-Jouppi ole sen parempi. Ostin auton viime syksynä ja autossa ei ole ollut muuta kuin vikoja. Osa niin ilmeisiä, että olisi pitänyt kyllä huomata, jos autoa olisi edes vähänkään tarkastettu ennen myyntiin laittoa. Ja vastuunkanto on sitä luokkaa että pakko viedä asia kuluttajariitalautakuntaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Edellinen artikkeli
Karoliina Partanen kansanedustaja

Varallisuusvero jakaa jyrkästi päättäjien mielipiteitä - "koura on kurottamassa myös kohti kovalla työllä ansaittuja säästöjä"

Seuraava artikkeli
raha euro setelit lompakko

Veronpalautus voikin merkitä rahan menoa