Finnair ei onnistunut henkilöstösäästöillään pitämään toimintaa kannattavana. Lentoyhtiö joutuu jatkossakin tehostamaan toimintaansa. Markkinatilanne ei tuo lähiaikoina yhtiölle helpotusta.
Lentoyhtiön toiminnallinen liiketulos painui viime vuoden viimeisellä kvartaalilla lähes 32 miljoonaa euroa tappiolle, kun se vertailukaudella oli hienoisesti plussalla 0,1 miljoonaa euroa. Toiminnallinen liiketulos kertoo liiketuloksen ennen johdannaisten käyvän arvon ja valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutoksia, kertaluonteisia eriä ja käyttöomaisuuden myyntivoittoja.
Myös liikevaihto laski vertailukauden vajaasta 613 miljoonasta eurosta vajaaseen 561 miljoonaan euroon. Laskua liikevaihdossa tuli siis eli 8,5 prosenttia vuoden 2012 viimeiseen kvartaaliin verrattuna.
Liikevaihdon laskuun vaikutti yhtiön mukaan etenkin Japanin jenin heikkeneminen, minkä seurauksena euromääräiset tuotot Finnairille keskeiseltä Japanin-markkinalta laskivat. Viimeisen neljänneksen tulokseen vaikuttivat myös lomaliikenteen supistuminen sekä lakon uhkaan varautumisesta aiheutunut liikevaihdon menetys.
”Taloudellisesti vuoden 2013 viimeinen vuosineljännes oli pettymys. Emme voi olla tyytyväisiä liikevaihdon kehitykseen, taloudelliseen tulokseen emmekä säästöohjelman etenemiseen vuoden viimeisellä neljänneksellä”, yhtiön toimitusjohtaja Pekka Vauramo kertoo tilinpäätöstiedotteessa.
Yhtiön säästöohjelma ei siis riittänyt pitämään Finnairia kannattavana.
Yhtiön henkilöstökulut laskivat vertailujakson jälkeen toteutettujen henkilöstövähennysten vuoksi 11,7 prosenttia 94,6 miljoonaan euroon (vertailukaudella 107,1), mutta vastaavasti osa kustannuksista on siirtynyt ulkoistettujen catering- ja huoltopalvelujen kustannuksiksi
”Etenimme 200 miljoonan euron kustannussäästöohjelmassamme vuonna 2013 hyvin ja saavutimme alkuperäisen 140 miljoonan euron säästötavoitteen jo vuoden puolivälissä”, yhtiö kuitenkin toteaa.
Finnairin johto kaipaa edelleen henkilöstöltä joustoja eurooppalaisten verkostolentoyhtiöiden kireän kilpailutilanteen keskellä.
”Monet palkka- ja työaikarakenteemme ovat peräisin suljettujen markkinoiden ajoilta. Niiden neuvottelu nykyisiä markkinakäytäntöjä vastaaviksi on haastava tehtävä, mutta haluamme edetä Finnairin rakennemuutoksessa ja kustannussäästöissä yhteistyössä henkilöstön ja sen edustajien kanssa.”
Lähitulevaisuudessa ei helpotusta markkinatilanteeseen ole näköpiirissä. Yhtiön mukaan Euroopan ja Aasian epävarmoina jatkuvat talousnäkymät heikentävät kuluttajakysyntää joillakin yhtiön päämarkkina-alueilla.
Finnair odottaa lentoliikenteen kasvavan maltillisesti vuonna 2014. Yhtiö ei kuitenkaan pääse hyötymään tästä kasvusta, ellei se etene kustannussäästöohjelmassaan ja saavuta tavoittelemaansa kustannusrakennetta.