Osakeanalyysit

Keskon uusi tuotemerkki uhkaa kotimaisia kaupan brändiyhtiötä

Lähde: Kesko Oyj.

Lähde: Kesko Oyj.

Kauppaketju Kesko tuo markkinoille oman uuden merkkituotesarjan K-menu. Uusi tuotemerkki on analyysitalo Inderesin mukaan uhka muille kotimaisille kaupan brändimerkkejä myyville pörssiyhtiöille.

Kesko kertoi 27.3 lanseeraavansa uuden oman merkkituotesarjan, jonka nimeksi tulee K-menu. Sarjan tuotteet ovat Keskon mukaan hyvälaatuisia arjen perustuotteita. Ensimmäiset tuotteet tulevat K-kauppoihin huhtikuun alussa ja sarja laajenee useaan sataan tuotteeseen.

”Näemme tilanteessa paljon mahdollisuuksia tuoda uusi, erittäin hintakilpailukykyinen oma merkkituotesarja K-ruokakauppoihin. Edullisuus on merkittävä valintaperuste yhä useammalle asiakkaalle”, kertoo Ruokakeskon toimitusjohtaja Jorma Rauhala.

Ensimmäiset K-Menu-sarjaan saapuvat tuotteet ovat tuorelihatuotteita ja lihajalosteita, jotka ovat lähes 100-prosenttisesti kotimaisia.

Analyysitalo Inderesin mukaan uusi tuotemerkki tulee johtamaan aggressiiviseen hinnoitteluun. Uusi tuotemerkki tulee olemaan siksi uhka brändiyhtiöiden tuotteille. Näitä kotimaisia brändiyhtiöitä ovat esimerkiksi Atria, HKScan, Apetit ja Olvi.

”Pitkällä aikavälillä kaupan omien tuotemerkkien kasvu tarkoittaa brändiyhtiöiden tuotteiden volyymien laskua ja vastaavasti alihankintatoiminnan kasvua. Tämä luonnollisesti heikentää brändiyhtiöiden katteita ja vastaavasti tukee kaupan katteita”, Inderes toteaa Nordnetin aamukatsauksessa.

Keskolle uuden tuotemerkkisarjan lanseeraaminen on luonnollinen jatke yhtiön strategiassa.

Inderesin mukaan Keskon omien tuotemerkkien (lähinnä Pirkan) myynti on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana erittäin vahvasti ja yhtiö on tukenut tätä kehitystä kanavoimalla omille tuotteilleen enemmän hylly- ja mainostilaa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös