Tavarataloketju Stockmann on muutoksen kourissa. Yhtiön johdossa on tapahtunut useita vaihdoksia ja strategiaakin on sorvattava uusiksi.
Yhtiön pitkäaikainen toimitusjohtaja jäi eläkkeelle ja myöhemmin varatoimitusjohtaja erosi. Myös Lindexin toimitusjohtaja vaihtui kesäkuussa. Lisäksi Stockmannin hallitus sai keväällä uuden puheenjohtajan. Johdon vaihdokset julkaistiin vain muutama kuukausi myöhemmin.
Rahastoyhtiö Seligsonin salkunhoitaja Anders Olderburg suhtautuu muutoksiin myönteisesti.
”Pidän hyvänä, että pääomistajat ovat päättäneet laittaa yhtiönsä kuntoon. On erittäin harvinaista, että omistajat nimittävät yhtiöön strategiajohtajan, kuten Stockmannin hallitus toukokuussa teki, mutta tässä tapauksessa se oli todennäköisesti viisasta. Stockmann tarvitsee kunnon ravistelun”, Olderburg toteaa blogissaan.
Johtajavaihdosten lisäksi kauppaketju joutuu muuttamaan myös strategiaansa. Venäjän tilanne, verkkokaupan kasvu ja Suomen taantuma ovat asettaneet Stockmannin vaikeaan tilanteeseen.
Olderburgin mukaan ensimmäinen julkaistu omistajien strateginen päätös oli eriyttää Stockmannin kiinteistöt omaksi liiketoiminta-alueeksi. Salkunhoitaja pitää tätä muutosta järkevänä. ”Neljä omistettua tavarataloa (Helsinki, Pietari, Tallinna ja Riika) ovat arvokkaita ja ne pitää saada parhaaseen mahdolliseen käyttöön. Kun entisen tavarataloryhmän – nyt Stockmann Retail – ei ole pakko käyttää koko pinta-alaa, sekä kiinteistöjen että Retail-toiminnan kannattavuus parhaassa tapauksessa paranee. Ja ”kiinteistöyhtiön” arvo nousee selvemmin esille, kuten myös sen velankantokyky.”
Olderburg epäilee, että muitakin strategisia päätöksiä on varmuudella luvassa. ”Mitä ne voisivat olla en vielä tiedä, mutta aika näyttää. Haluan vähintään katsoa strategiaprosessin loppuun ennen kuin harkitsen osakkeistamme luopumista”, Olderburg toteaa.
Talouslehdistössä on puhuttu paljon kivijalkakaupan kasvavista ongelmista nettikaupan vyöryessä kuluttajien kukkaroille.
Olderburg pitää internetin tuomia haasteita Stockmannin kannalta liioiteltuina. ”Täysin standardoiduissa tuotteissa, kuten musiikki, kirjat ja elektroniikka, netti tulee varmasti olemaan dominoiva myyntikanava. Samoin hyvin erikoisissa tuotteissa, kuten vaikkapa lohenuistelutarvikkeet. Mutta monissa tuoteryhmissä fyysinen kauppa on ylivoimainen”, salkunhoitaja toteaa.
Toki strategisiakin ongelmia Stockmannilla toki on. Olderburgin mukaan suurin on ylivelkaantuminen, joka johtui Lindexin ostosta samaan aikaan kun suuret investoinnit Helsingin ja Pietarin kiinteistöihin tulivat yli kaksi kertaa suunniteltua kalliimmiksi.
Toinen ongelma on ollut liian aggressiivinen kasvustrategia. ”Kuvaavaa on, että Lindexin tulos on Stockmannin omistusaikana heikentynyt 6 miljoonalla eurolla, vaikka se on ydinmarkkinoilla Ruotsissa ja Norjassa parantunut 2me. Lindexin tappiot uusilla markkinoilla ovat siis hurjat. Tätä taustaa vasten pidän täysin käsittämättömänä, että Stockmann haluaa tehdä Lindexistä ”globaalin brändin” ja harkitsee myymälöiden avaamista Lontooseen ja jopa Kiinaan. Millä eväillä?”
Salkunhoitajan mukaan Stockmannin kannattaisi listata Lindex erillisenä yhtiönä vaikkapa Tukholman pörsssiin. ”Se kestäisi kohtuullisen paljon velkaa, eikä muotiketjuilla ja tavarataloilla ole juuri mitään yhteistä.”
Stockmannin on siis uudistettava strategiaansa. Olderburg suhtautuu muutoksiin optimistisesti.
”Kaikesta huolimatta Stockmannilla on edelleen hyvä brändi, Lindex on edelleen päämarkkinoillaan hyvin kannattava ja kiinteistöjen arvot ylittävät todennäköisesti Stockmannin velat. Kunhan suuruudenhulluus loppuu, arkijohtaminen saadaan kuntoon, kustannustehokkuus paranee ja velat saadaan vähennettyä, näistä aineksista on kaikki edellytykset luoda kannattavaa liiketoimintaa.”
Tavarataloketjun osakkeen hinta on tippunut vuodessa lähes 24 prosenttia. Mikäli yhtiö onnistuu muutoksissaan, saattaa yhtiö olla sijoittajien kannalta käänneyhtiö.