Oma talous

Autotyyppien kustannukset vertailussa

Energiatehokkaisiin ratkaisuihin erikoistunut Motiva vertaili eri autotyyppien kokonaiskustannuksia.

Vielä joitakin vuosia sitten bensiini- ja dieselkäyttöiset autot olivat autoilijoiden ainoat vaihtoehdot. Tilanne on kuitenkin nopeasti muuttumassa, sillä nyt on valittavissa myös sähköautot, hybridit, maa- ja biokaasu, etanoli, vety ja jopa paineilma-autot.

Näistä Suomessa saatavissa ovat käytännössä bensiini, diesel, sähkö, kaasu, etanoli ja hybridi.

Autoilun kustannukset muodostuvat kiinteistä ja muuttuvista kustannuksista. Kiinteät kustannukset eivät riipu ajokilometreistä vaan ajasta. Niitä ovat pääoma, korko, vakuutukset, säilytys, verot ja katsastus. Muuttuvia, ajokilometreistä riippuvia kustannuksia ovat polttoaine, huolto ja korjaus, pesut ja pientarvikkeet, renkaat ja vahingot.

Osa pääomakustannuksista on käytännössä muuttuvia kustannuksia, sillä merkittävä osa arvon alenemasta johtuu ajokilometreistä.

Motivan laatimassa autotyyppien vertailulaskelmassa on havainnollistettu eri autotyyppien kustannuksia. Esimerkkiin Motiva valitsi automaattivaihteisen VW Golfin, josta on markkinoilla saatavilla kaikki eri autotyypit lataushybridin dieselversiota lukuun ottamatta. Versioiksi valittiin teholtaan ja varustelutasoltaan mahdollisimman yhtenevät alamallit. Poikkeuksena oli lataushybridi, josta markkinoilla on vain 150 kW versio.

Laskelmassa on otettu huomioon polttoainekustannukset, ajoneuvo- ja käyttövoimavero, huoltokustannukset, rengaskulut, vakuutusmaksut ja pääomakustannus. Laskelma laadittiin 18 000 kilometrin vuosiajolle.

Keskeisin kustannuserä on auton pääomakustannus, johon vaikuttaa eniten vuotuinen arvon alenema. Laskelmassa vuotuinen arvon alenema on kuitenkin oletettu kaikille samaksi 14 prosenttia vuodessa.

Todellisuudessa arvon alenema vaihtelee tietenkin automerkeittäin, malleittain ja autotyypeittäin. Motivan mukaan nykytilanteessa esimerkiksi sähköauton arvon alenema voidaan olettaa selvästi suuremmaksi kuin muilla autotyypeillä (ehkä 2-3 -kertainen), mutta tulevaisuudessa jälkimarkkinoiden kehitys ja akkukustannusten laskeminen voivat muuttaa tilannetta.

Vaikka sähköautojen ja hybridien polttoainekustannukset ovat alhaisimmat, kokonaiskustannuksissa sillä ei ole paljoakaan painoa. Pääomakustannus on nimittäin ylivoimaisesti suurin yksittäinen kustannuserä ja se tekee sähköautoista ja hybrideistä selvästi muita kalliimpia.

Kokonaiskustannuksissa edullisimmiksi vaihtoehdoksi keskimääräisellä ajomäärällä nousevat bensiini- ja etanoliautot. Hybridit ja täyssähköautot ovat selvästi muita kalliimpia. Mitä pienempi ajomäärä, sitä halvemmaksi vähän kuluttava bensiiniauto nousee.

kilometrikustannukset-autotyypeittain-motiva-102016

Autotyypit: bensiini, diesel, etanoli, kaasu, lataushybridi (bensiini), täyssähköauto.
Kilpailuta autohuolto ja säästä jopa 40%
AutoJerry.fi

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 0400-132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
x x
Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Sisällöntuottajaksi
Digipaketti
Anna palautetta
 

Tilaa uutiskirje

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös