Osakeanalyysit

Netflixin kova tulos yllätti analyytikot positiivisesti

Netflixin Q3/2016 tulos oli odotettua parempi. Käyttäjämäärät kasvoivat 86,7 miljoonaan vuodentakaisesta 69,2 miljoonasta. Analyytikot ovat olleet huolissaan Netflixin kansainvälistymisstrategian onnistumisesta. Erityinen kvartaalin ilonaihe olikin kansainvälisten tilaajien kasvu 3,2 miljoonalla uudella asiakkaalla.

Netflixin osakekohtainen tulos nousi vuodentakaisesta yli 70% 12 senttiin. Liikevaihto kasvoi vuodentakaisesta 36% nousten 2158 miljoonaan dollariin.

Osavuotiskatsauksen julkistamisen myötä osake nousi lähemmäs 20% 119 dollariin.

Netflixin kurssinoussun myötä osakkeen arvostuskertoimet ovat päätähuimaavia. P/E on 371. Osinkoa ei makseta. P/S on 6,4. P/B on 20,1. Miten tällaiset arvostuskertoimet voivat olla mitenkään perusteltavissa? Arvosijoittaja näkee Netflixin hurjissa tunnusluvuissa ehdottoman riskin paikan: Tulos saa nousta todella paljon, että tulevaisuuden tuotot voisivat olla järkevällä tasolla sijoitettuihin euroihin nähden.

Kasvusijoittaja taas näkee osakkeen arvostukselle  seuraavanlaisia perusteluja:

1) Reed Hastings 

Netflixin perustaja ja toimitusjohtaja Reed Hastings on legenda. Hastings ensimmäinen yritys Pure Software tuplasi liikevaihtonsa, joka vuosi kunnes se myytiin hintaan 750miljoonaa dollaria. Netflix puolestaan aloitti uudistamalla isosti DVD-markkinoita ja vasta tämän jälkeen siitä tuli nykyisen kaltainen striimaus-palveluiden tuottaja.

Hastings on myös luonut vertaansa vailla olevan yrityskulttuurin ja Netflixin yrityskulttuurin diat on käyty katsomassa yli 14 miljoonaa kertaa. Yrityskulttuuri on vaikeasti kopioitavissa oleva kilpailuetu.

Bainin tutkimusten mukaan yleisesti ottaen on niin, että perustajien luotsaamat yhtiöt pärjäävät muita paremmin.

2) Network Economics ja “Winner takes it all”-ilmiö. 

Netflix on on internetissä toimiva yritys.  Internetyrityksille ovat tyypillisiä verkostojen toimintamekanismit, jotka tunnetaan termillä “Network Economics”. Asiakkaat hyötyvät toisistaan ja ne joilla on eniten asiakkaita ja paras tuote kasvavat nopeiten myös tulevaisuudessa. Netflixillä on eniten asiakkaita ja amerikkalais-tutkimusten mukaan myös parhaat tv-ohjelmat.

Suuri asiakasmäärä mahdollistaa myös laadun parantamisen, kun entistä isompi asiakasmassa kustantaa uusien ohjelmien tuotannon. Toisin kun toisilta ostettujen TV-sarjojen kohdalla, voidaan itse tuotetut TV-sarjat jakaa globaalisti ja niiden toimivuudesta asiakkaan suuntaan saadaan ulos analytiikkaa, jota kilpailijat eivät näe. Uuden toimijan on siis vaikeaa haastaa isointa toimijaa.

Käytännössä edellä mainitut syyt johtavat “Winner takes it all”-ilmiöön, eli siihen että voittaja syö todella ison palan kakkua. Netflix vaikuttaa voittajalta, mutta sillä on kilpailijoita kuten YouTube, Amazon Prime Video ja HBO.

3) Strategia 

Netflix ei tee asioita sattumanvaraisesti vaan sillä on toimiva strategia. Netflix on aikojen alusta lähtien, siis jo ennen internettiä, tarjonnut asiakkailleen mahdollisuuden katsoa sitä mitä haluaa, silloin kun haluaa ja ilman mainoksia.  Strategiaan sisältyy selkeä fokus tehdä yhtä asiaa todella hyvin ja valita olla tekemättä toisia asioita. Netflix ei mainosta, ei tuota urheilua eikä uutisia.

Sen sijaan Netflix pyrkii kuuntelemaan asiakkaitaan hyvin tarkasti ja on sen takia pystynyt laajentumaan alueille missä sen kilpailijat ovat epäonnistuneet. Netflixin strategiaan sisältyy penetraatiohinnoittelu, skaalaedut, oma ohjelmatuotanto, paikallinen ohjelmatuotanto sekä suoratoistoteknologian kehittäminen.

Strategian mukaan Netflix pyrkii nyt nollatulokseen. Tarkoitus ei ole siis tehdä tulosta vaan panostaa liikenevät taalat kansainväliseen kasvuun. Tämä selittää korkeaa tulokseen perustuvaa P/E-lukua ja nollaosinkoja.

Näin ollen Netflixin osakkeen hintaa tulisi miettiä liikevaihtoon perustuvaan tunnuslukuun perustuen. Netflixin P/S on 6,4. Facebookin P/S luku on 16,72 ja Googlen 6,8. Tältä kantilta katsottuna Netflixin osakkeen hinta on siis perusteltavissa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös