Talouden trendit

Digitalisaatio ravistelee pankkipalveluja – tuleeko pankki ilman fyysistä konttoria?

Pankkipalvelujen digitalisaatio muokkaa pankkien liiketoimintaa monella eri tavalla, arvioi Finanssivalvonta.

Uudet finanssiteknologian innovaatiot voivat johtaa parempaan asiakaskokemukseen ja pidemmällä aikajänteellä myös kustannussäästöihin, arvioi Finanssivalvonta tiedotteessaan.

Vielä tällä hetkellä digitalisaatio kuitenkin nostaa pankkien kustannuksia, kun pankit joutuvat samanaikaisesti ylläpitämään olemassa olevaa liiketoimintaa ja reagoimaan toimialan muutokseen kehittämällä uusia jakelukanavia ja palveluita.

Pankeille tehdyissä kyselyissä pankkipalvelujen digitalisaatio nähdään lähivuosina merkittävänä investointikohteena.

“Esimerkiksi Euroopan pankkivalvojan tekemässä kyselyssä lähes 90 prosenttia kyselyyn vastanneista pankeista suunnitteli prosessien automatisointiin ja digitalisaatioon liittyviä investointeja”, Fiva toteaa.

Tähän mennessä pankkitoiminnan digitalisaatio on näkynyt jo olemassa olevien tuotteiden ja palvelujen siirtymisenä verkkoon. Tämä on on johtanut fyysisten konttorien määrän supistumiseen. Fivan mukaan esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa toimii jo parhaillaan pankkeja, joilla ei ole lainkaan fyysisiä konttoreita. Suomessa tällaisia toimijoita ei vielä ole nähty.

Toinen trendi on mobiilisovellukset.

Fivan mukaan pankkipalveluissa siirrytään entistä enemmän selainpohjaisista käyttöliittymistä mobiilisovelluksiin, jotka kulkevat asiakkaiden mukana lähes kaikkialle. “Mobiilimaksaminen on monissa maissa, kuten Ruotsissa ja Tanskassa, korvannut laajalti käteisen käyttöä maksuvälineenä”, Fiva toteaa.

Vaikka pankkitoimialan digitalisaatio on edennyt viime vuosina, digitalisaation eri ulottuvuudet kuten tekoäly, mobiilit päätelaitteet, sosiaalinen media, pilvipalvelut ja data-analyysi voivat Fivan mukaan vielä uudistaa pankkipalveluja merkittävästi.

“Esimerkiksi lähivuosina kännykkämaksamisen odotetaan korvaavan käteisen käyttöä myös Suomessa ja automatisaation odotetaan alentavan varallisuudenhoidon kustannuksia. Data-analyysin ja tekoälyn yhdistäminen asiakaspalveluun voi mahdollistaa jatkossa yksilöllisemmän asiakaspalvelun ja esimerkiksi lainahakemusten nopeamman käsittelyn.”

Tekoälyä voidaan hyödyntää myös asiakaspalvelun automatisoinnissa.

“Tällöin ihmisten kanssa keskustelevat esimerkiksi tietokoneohjelmat eli chatbotit ja neuvoa antavat mobiilisovellukset. Lisäksi tekoälyä voidaan hyödyntää sähköisessä tunnistamisessa ja monissa pankkien sisäisissä toiminnoissa kuten luottoriskien arvioinnissa ja mahdollisten väärinkäytösten etsimisessä maksuliikenteestä.”

2 kommenttia

2 kommenttia

  1. Avatar

    Ari

    31.3.2017 at 22:16

    Aika vähälle huomiolle on jäänyt Saksalaisen digipankki N26:en tulo Suomenkin markkinoille. Saksalainen pankkitili aukeri kätevästi applikaation kautta passia ja naamaa vilauttelemalla, ja nopeat liittyvät saavat ikuisesti ilmaisen läpinäkyvän mastercardin. Applikaatiosta saa itse säädettyä pin koodit, lukittua ja avattua kortin, estettyä onlinemaksun halutessaaan. Tarjoavat muualla jo esim black, korttia, jossa löytyy elementtejä vakuutuksista sekä ilmaiset valuutan nostot ulkomailla.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös