Miksi valita some eikä esimerkiksi lehti-mainos? Mieti hetki, olethan itsekin juuri lukemassa tätä juttua verkossa ja olet saattanut päätyä tänne esimerkiksi Facebookin kautta. Verkossa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa on ihan erilainen potentiaali kuin paikallislehden mainososastossa.
Tässä jutussa kerron edellisen esimerkin lisäksi muutamia muitakin syitä, miksi pienyrittäjän kannattaa sijoittaa markkinointieuronsa mieluummin sosiaaliseen mediaan kuin perinteisiin kanaviin.
Näkyvyys ja kohdennettavuus
Sosiaalisessa mediassa kuten Facebookissa ja Instgramissa, voit kohdentaa mainoksesi erittäin tarkasti kohdeyleisösi demografisten tietojen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Et siis maksa turhasta, vaan vain oikeasta kohdeyleisöstä.
Mainostuksen joustavuus
Jos jokin mainos ei ala purra toivotulla tavalla, voit aina keskeyttää markkinoinnin tai muokata sitä kesken kampanjan. Tässäkään ei siis tarvitse pelätä rahojen valumista hukkaan.
Mahdollisuus kasvattaa yhteisöä
Uskollisen some-yhteisön kasvattaminen vaatii aikaa ja hyvän sisällön tuottamista. Kun onnistut, saat palkinnoksi jutuistasi tykkääviä ja niitä eteenpäin jakavia seuraajia, jotka todennäköisesti muistavat sinut seuraavan kerran ostopäätöstä tehdessään.
Tarkka mitattavuus
Kuinka hyvin pystyt mittaamaan perinteisten markkinointikeinojen tuloksia? Esimerkiksi Facebookissa sinulla on käytössäsi ilmainen analytiikka, joka näyttää tarkalleen, kuinka paljon julkaisusi ovat saaneet näkyvyyttä, toimintoja, klikkauksia ja niin edelleen. Tietojen avulla pystyt parantamaan markkinointiasi entisestään.
Tässä siis mainittuina muutamia sosiaalisen median ehdottomia hyötyjä pienyrittäjän kannalta.