Talouden trendit

Tässäkö Suomen menestystekijät?

Yllättäen vain harva suomalainen pitää teknologiaa Suomen tärkeimpänä menestystekijänä.

Sen sijaan suomalaiset uskovat, että Suomen tärkeimmät menestystekijät tulevaisuudessa ovat korkeatasoinen ja tasa-arvoinen koulutus, luonto ja puhdas ilma sekä luovuus ja innovaatiot. Tulokset käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Made by Finland -kampanjatutkimuksesta.

Suomalaisen Työn Liiton teettämän Made by Finland -kampanjatutkimuksen mukaan useampi kuin joka kolmas suomalainen (38 %) uskoo tasa-arvoisen ja laadukkaan koulutuksen olevan Suomen tärkein menestystekijä tulevaisuudessa. Seuraavaksi tärkeimpiä menestystekijöitä suomalaisten mielestä ovat puhdas luonto, ilma ja vesi (17 %) sekä innovatiivisuus, luovuus ja tuotekehitys (12 %).

Koulutusta Suomen suurimpana menestystekijänä pitävät erityisesti alle 35-vuotiaat, toimihenkilöt ja opiskelijat. 18–24-vuotiaista suomalaisista peräti 44 prosenttia pitää koulutusta Suomen tärkeimpänä menestystekijänä.

Kärkikolmikon jälkeen tärkeimpiä menestystekijöitä suomalaisten mielestä ovat työllisyys (11 %) ja tasa-arvo sekä demokratia (11 %). Suurimmat ikäryhmien väliset erot löytyvät teknologian potentiaalista kysyttäessä: alle 24-vuotiaista 14 prosenttia nimesi teknologian Suomen tärkeimmäksi menestystekijäksi tulevaisuudessa, yli 65-vuotiaista vain 3 prosenttia.

“Korkeatasoinen koulutus ja teknologian laaja omaksuminen ja hyödyntäminen on pohjana osaamisellemme, innovaatioillemme ja työelämämme kehitykselle, niihin pitää panostaa sekä yhteiskunnallisella että yksilötasolla. On myös ilahduttavaa nähdä, miten suomalaiset arvostavat puhdasta luontoamme yhtenä menestystekijänä. Esimerkiksi matkailualalla ja biotaloudessa on valtavasti potentiaalia”, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 18–79-vuotiasta suomalaista. Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Made by Finland -kampanja juhlistaa suomalaista työtä ja sen menestystarinoita. Mukana on yli 80 yritystä ja organisaatiota.

Suomalaisten mielestä tärkeimmät menestystekijät tulevaisuudessa ovat seuraavat:

1. Korkeatasoinen, tasa-arvoinen koulutus 38 %
2. Luonto, ilmasto, puhdas luonto, ilma, vesi 17 %
3. Innovatiivisuus, luovuus, tuotekehitys 12 %
4. Työllisyys, työttömyys laskuun 11 %
5. Tasa-arvo, demokratia 11 %
6. Vienti, ulkomaankauppa 9 %
7. Osaaminen, ammattitaito 7 %
8. Teknologia 7 %
9. Yrittäjyys 5 %

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös