startup suosioharha
Kasvuosakkeet

Amazon haastaa kivijalkakaupat niiden omalla tontilla – ostaa Whole Foods Marketsin

Kivijalkakaupat ovat saaneet kärsiä Amazonin digitaalisesta kaupankäyntimallista. Nyt verkkojätti ottaa ison askeleen kohti omaa kivijalkakauppaa ostamalla Whole Foods Marketsin.

Amazon ostaa Whole Foods Marketsin 13,7 miljardilla dollarilla. Hinta on 42 dollaria osakkeelta. Whole Foods Marketsin osakekurssi sulkeutui eilen 33 dollariin. Näin ollen Whole Foods Marketsin osakkeenomistajia palkitaan kunnon kokoisella preemiolla.

Amazon on ennen kaikkea korkean teknologian yritys. Amazonista on aikojen saatosta tullut paitsi massiivinen verkkokauppa, myös alusta jonka kautta muut yritykset myyvät tuotteitaan.

Mullistettuaan perinteisen kaupankäynnin Amazon alkoi myymään alunperin itselleen kehittämää palvelua muille. Syntyi Amazon Web Services, palvelu jonka laskentakapasiteetti on kymmenkertainen verrattuna seuraavien neljäntoista kilpailijan yhteenlaskettuun kapasiteettiin.

Tässä mielessä voisi alkuun kuulostaa hiukan yllättävältä, että Amazon ostaa Whole Foods Marketin. Whole Foods Market muistuttaa olemukseltaan lähinnä Suomen Ruohonjuuri kauppaa. Whole Foods Market on erikoistunut luomuun ja sertifioituun orgaanisesti tuotettuun lähiruokaan.

Whole Foods Marketilla on vahva sosiaalisen median presenssi. Lisäksi yritys muistuttaa Amazonia siinä, että se on kasvuyritys.

Amazonin näköinen kivijalkakauppa

Amazon on kehittänyt kivijalkakonseptiaan jo jonkin aikaa. Kun Amatzon lähtee kivijalkakaupaksi, se ei tee sitä perinteisten toimijoiden tapaan. Amazonin Go-konseptin mukaisesti kaupassa ei ole kassoja lainkaan.

Asiakkaat ottavat haluamansa tavarat hyllystä ja poistuvat kaupasta. Tähän ei sisälly jonottamista kassalle, tavaroiden nostamista hihnalle, maksamista ja tavaroiden kassiin pakkaamista. Kaupassa olevat kamerat rekisteröivät tehdyt ostokset ja maksu tapahtuu taustalla applikaation kautta ilman sen enempiä naputteluita.

Nyt tehty kauppa antaa Amazonille mahdollisuuden vauhdittaa siirtymistään kivijalkakauppojen suoraksi kilpailijaksi.

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 0400-132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
x x
Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Sisällöntuottajaksi
Digipaketti
Anna palautetta
 

Tilaa uutiskirje

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös