Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa
Suomessa piiloindeksointiin ei tosiaankaan tartuta
Amazon haastaa kivijalkakaupat niiden omalla tontilla – ostaa Whole Foods Marketsin
Sijoittajat ottavat Amazonin kivijalkakaupan vakavasti

Amazon haastaa kivijalkakaupat niiden omalla tontilla – ostaa Whole Foods Marketsin

Kivijalkakaupat ovat saaneet kärsiä Amazonin digitaalisesta kaupankäyntimallista. Nyt verkkojätti ottaa ison askeleen kohti omaa kivijalkakauppaa ostamalla Whole Foods Marketsin. 

Kivijalkakaupat ovat saaneet kärsiä Amazonin digitaalisesta kaupankäyntimallista. Nyt verkkojätti ottaa ison askeleen kohti omaa kivijalkakauppaa ostamalla Whole Foods Marketsin.

Amazon ostaa Whole Foods Marketsin 13,7 miljardilla dollarilla. Hinta on 42 dollaria osakkeelta. Whole Foods Marketsin osakekurssi sulkeutui eilen 33 dollariin. Näin ollen Whole Foods Marketsin osakkeenomistajia palkitaan kunnon kokoisella preemiolla.

Amazon on ennen kaikkea korkean teknologian yritys. Amazonista on aikojen saatosta tullut paitsi massiivinen verkkokauppa, myös alusta jonka kautta muut yritykset myyvät tuotteitaan.

Mullistettuaan perinteisen kaupankäynnin Amazon alkoi myymään alunperin itselleen kehittämää palvelua muille. Syntyi Amazon Web Services, palvelu jonka laskentakapasiteetti on kymmenkertainen verrattuna seuraavien neljäntoista kilpailijan yhteenlaskettuun kapasiteettiin.

Tässä mielessä voisi alkuun kuulostaa hiukan yllättävältä, että Amazon ostaa Whole Foods Marketin. Whole Foods Market muistuttaa olemukseltaan lähinnä Suomen Ruohonjuuri kauppaa. Whole Foods Market on erikoistunut luomuun ja sertifioituun orgaanisesti tuotettuun lähiruokaan.

Whole Foods Marketilla on vahva sosiaalisen median presenssi. Lisäksi yritys muistuttaa Amazonia siinä, että se on kasvuyritys.

Amazonin näköinen kivijalkakauppa

Amazon on kehittänyt kivijalkakonseptiaan jo jonkin aikaa. Kun Amatzon lähtee kivijalkakaupaksi, se ei tee sitä perinteisten toimijoiden tapaan. Amazonin Go-konseptin mukaisesti kaupassa ei ole kassoja lainkaan.

Asiakkaat ottavat haluamansa tavarat hyllystä ja poistuvat kaupasta. Tähän ei sisälly jonottamista kassalle, tavaroiden nostamista hihnalle, maksamista ja tavaroiden kassiin pakkaamista. Kaupassa olevat kamerat rekisteröivät tehdyt ostokset ja maksu tapahtuu taustalla applikaation kautta ilman sen enempiä naputteluita.

Nyt tehty kauppa antaa Amazonille mahdollisuuden vauhdittaa siirtymistään kivijalkakauppojen suoraksi kilpailijaksi.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
rahasto sijoitusrahasto osakkeet osakemarkkinat pörssi sijoittaminen

Suomessa piiloindeksointiin ei tosiaankaan tartuta

Seuraava artikkeli
Kivijalkakaupan toimijoiden osakkeet reagoivat voimakkaasti uutiseen Amazonin aikeista ostaa ruokaketju Whole Foods Market

Sijoittajat ottavat Amazonin kivijalkakaupan vakavasti