Oma talous

Finnair Plus, SAS Eurobonus ja Norwegian CashPoints  – lentopisteohjelmat vertailussa!

Käytännössä kaikilla suurilla lentoyhtiöillä on oma kanta-asiakasohjelmansa, jossa kerätään lentopisteitä. Pisteiden keruutavat ja käyttökohteet vaihtelevat lentoyhtiöittäin, eikä kuluttaja ole aina välttämättä selvillä, mistä kaikkialta lentopisteitä voi saada tai mihin kaikkeen niitä voi käyttää.

Vertailimme Suomen mittakaavassa merkittävimpien lentopisteohjelmien, eli Finnair Plussan, SAS Eurobonuksen ja Norwegian Cashpointsin, ominaisuudet. Millä ohjelmalla pääsee nopeimmin kiinni palkintoihin ja kauanko minkäkin ohjelman pisteet ovat voimassa? Tutustu vertailuun ja löydä sinulle sopivin pisteohjelma!

Tasopisteet vs. palkintopisteet

Perinteisesti lentopisteitä on kahdenlaisia, tasopisteitä ja palkintopisteitä. Tasopisteitä kertyy lentomatkoista, ja niitä käytetään lentoyhtiön kanta-asiakasohjelmassa ylemmälle tasolle siirtymiseen. Kanta-asiakasohjelmien tarjoamat edut paranevat sitä mukaan, mitä korkeammalle tasolle ohjelmassa pääsee.

Palkintopisteitä kertyy niin ikään lennoista, mutta myös lentoyhtiöiden yhteistyökumppaneilta tehdyistä ostoksista. Palkintopisteitä voi käyttää esimerkiksi lentolippujen ja lisäpalveluiden hankkimiseen lennolla.

Miten pisteitä kerätään ja mihin niitä voi käyttää?

Vertailu jatkuu grafiikan alla.

finnair plus

Kaikkien lentoyhtiöiden pisteitä voi kerätä varsin monipuolisista kohteista, eivätkä pisteiden keräysmahdollisuudet juurikaan eroa eri ohjelmien välillä. Osittain SAS Eurobonus -pisteiden kerääminen on Suomesta käsin hankalaa, sillä esimerkiksi pisteitä kerryttävät kaupat ja ravintolat ovat kaikki Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Toisaalta Eurobonus-pisteitä saa monista suomalaistenkin suosimista verkkokaupoista.

Pisteohjelmien erot käyvät ilmi paremmin, kun katsotaan, mihin pisteitä voi käyttää. Sekä Finnair että SAS tarjoavat laajan valikoiman mahdollisuuksia pisteiden käyttöön aina hyväntekeväisyydestä hotellivarauksiin. Norwegianin pisteitä puolestaan voi käyttää vain Norwegianin lentojen varaamiseen ja muihin lentoon liittyviin kustannuksiin, kuten istumapaikkavaraukseen. Finnair Plus- ja SAS Eurobonus -pisteiden ehdoton etu Norwegian-pisteisiin verrattuna ovatkin niiden monipuoliset käyttökohteet.   

Millä ohjelmalla saa etuja nopeimmin?

Kun lasketaan, millä lentopisteohjelmalla pääsee etuihin nopeimmin käsiksi, tulee asiaa tarkastella erikseen tasopisteiden ja palkintopisteiden näkökulmasta.

Tasopisteet

Finnair Plus -ohjelmassa on neljä eri tasoa: basic, silver, gold ja platinum. Näiden lisäksi on olemassa myös lapsille suunnattu junior-taso ja elinikäinen lifetime-taso, mutta niitä ei otettu mukaan vertailuun, koska niille ei löydy vastinetta SAS Eurobonus -ohjelmasta. Myös SAS Eurobonuksessa on neljä tasoa: basic, silver, gold ja diamond.

Norwegianilla ei ole varsinaista tasopisteohjelmaa, vaan yhtiöllä kerätään pisteiden sijasta lentoja, ja tiettyjen lentomäärien jälkeen saa aina käyttöönsä uusia palkintoja.

Tasopisteiden kertyminen
Lennon tyyppi Finnair SAS Norwegian
Pohjoismaat, yhdensuuntainen lento 250 – 2000 pistettä 250 – 1 000 pistettä Joka 7. lento avaa uuden palkinnon. Vuodessa voi saada korkeintaan 8 palkintoa (avautuu 48 lennolla).
Eurooppa, yhdensuuntainen lento 500 – 4 000 pistettä 500 – 2 000 pistettä
USA ja Aasia, yhdensuuntainen lento 2 000 – 16 000 pistettä 3 000 – 12 000 pistettä

Pääsääntöisesti Finnairilla lentämisestä saa enemmän pisteitä kuin SAS:lla, mutta se ei vielä tarkoita, että Finnairilla siirtyisi jäsenohjelman tasolta toiselle nopeammin kuin SAS:lla. Pisteiden kertymisvauhti ei siis vielä ratkaise, millä ohjelmalla pisteistä hyötyy nopeimmin, vaan etenemisnopeus riippuu siitä, paljonko pisteitä jäsenohjelman tasolta toiselle siirtymiseen tarvitaan.

Tason saavuttamiseen vaaditut pisteet
Finnair Plus Silver Finnair Plus Gold Finnair Plus Platinum SAS Eurobonus Silver SAS Eurobonus Gold SAS Eurobonu Diamond Norwegian
30 000 pistettä tai 20 reittilentoa 80 000 pistettä tai 46 reittilentoa 150 000 pistettä tai 76 reittilentoa 20 000 pistettä tai 10 reittilentoa 45 000 pistettä tai 45 reittilentoa 90 000 pistettä tai 90 reittilentoa Joka 7. lento avaa uuden palkinnon, kaikki lennot lasketaan*

*Esim. välilaskullinen menopaluulento Oulusta Tukholmaan (Oulu-Helsinki-Tukholma-Helsinki-Oulu) lasketaan neljäksi lennoksi.

Vertailu paljastaa, että pisteitä keräämällä SAS Eurobonus -ohjelmassa on mahdollista saavuttaa korkeampia jäsentasoja nopeammin kuin Finnair Plus -ohjelmassa. Finnairin Platinum-tason saavuttaakseen täytyy lentää 9,3 16 000 pisteen lentoa (suurin mahdollinen pistemäärä lennosta), kun taas SAS:n Diamond-tason saavuttaakseen riittää 7,5 12 000 pisteen lentoa (suurin mahdollinen pistemäärä lennosta). Lentoja määrällisesti keräämällä Finnair Plus -ohjelmassa (76 reittilentoa) pääsee kuitenkin ylimmälle asiakkuustasolle nopeammin kuin SAS:n ohjelmassa (90 reittilentoa).

Norwegianin taso-ohjelma on luonteeltaan varsin erilainen SAS:n ja Finnairin ohjelmiin verrattuna. Norwegianilla joka 7. lento antaa asiakkaan käyttöön uuden palkinnon, eli käytännössä Norwegianilla pääsee etenemään nopeimmin jäsentasolta toiselle. Palkintoja saa käyttää rajattomasti niiden voimassaoloaikana (12 kk).

Norwegianin taso-ohjelman palkintovaihtoehdot ovat seuraavat:

  • 2 % enemmän Cashpoints-pisteitä lennoista (6 lennon jälkeen, tämän voi valita palkinnoksi viisi kertaa, eli Cashpoints-pisteitä voi saada 10 % enemmän)
  • ilmainen paikkavaraus (12 lennon jälkeen)
  • ilmainen jonon ohitus turvatarkastukseen (12 lennon jälkeen)
  • ilmainen matkatavara ruumaan (18 lennon jälkeen).

Vaikka Norwegianilla pääseekin etenemään palkinnosta toiseen huomattavasti nopeammin kuin Finnairilla ja SAS:lla, täytyy muistaa, että Norwegianin palkinnot ovat luonteeltaan hieman vaatimattomampia kuin Finnairin ja SAS:n ylempien jäsentasojen tarjoamat edut.

Kannattaa myös muistaa, että jäsentasojen vertailu on aina hieman keinotekoista, sillä lentoyhtiöiden pisteidenansaintajärjestelmät eivät ole keskenään täysin verrannollisia. Se, mille lentoyhtiölle pisteidenkeruu kannattaa keskittää, riippuu ennen kaikkea siitä, minne lentää, millaisia etuja arvostaa, ja mitä pisteiden keräämisen eteen on valmis tekemään.

Palkintopisteet

Finnairilla lennoista kertyy palkintopisteitä saman taulukon mukaan kuin tasopisteitä: Jos lennosta saa 2 000 tasopistettä, saa siitä saman verran palkintopisteitäkin. SAS:n lennoista saa pääsääntöisesti vain tasopisteisiin verrattavia Basic-pisteitä, mutta niitä voi käyttää myös palkintojen lunastukseen. Basic-pisteiden käyttö palkintopisteinä ei kuitenkaan vähennä käytössä olevien tasopisteiden määrää. Palkintopisteisiin verrattavia Extra-pisteitä SAS:n etuohjelmassa saa lähinnä yhteistyökumppanien palveluista, kuten autonvuokrauksesta.

Palkintolentoon vaadittu pistemäärä
Lennon tyyppi Finnair SAS Norwegian*
Kotimaan lento, menopaluu 20 000 pistettä 10 000 pistettä 450 pistettä (Hki-Rovaniemi)
Pohjoismaiden lento, menopaluu 20 000 pistettä 20 000 pistettä 600 pistettä (Hki-Oslo)
Euroopan lento, menopaluu 40 000 pistettä 30 000 pistettä 685 pistettä (Hki-Lontoo)
Aasian tai Pohjois-Amerikan lento, menopaluu 125 000 pistettä 60 000 pistettä 3 000 pistettä (Hki-New York)

*Norwegianilla lentoon tarvittava pistemäärää riippuu lennon hinnasta, joten taulukossa on esitetty Norwegianin hintoihin perustuvat esimerkit. Taulukossa on ilmoitettu lennon nettohintaan (hinta ilman veroja ja muita kuluja) perustuva arvio tarvittavasta pistemäärästä. Lentopisteillä voi maksaa vain lennon nettohinnan, muut kulut tulee aina maksaa rahalla. Lentojen hinnat saattavat vaihdella.

Norwegianilla pääsee käsiksi palkintolentoihin varsin pienillä pistemäärillä Finnairiin ja SAS:iin verrattuna, mutta pisteiden keräääminen Norwegianin ja muiden yhtiöiden välillä ei ole suoraan verrannollista keskenään. Norwegianilla 500 pisteen kerääminen on siis vaikeampaa kuin saman pistemäärän kerääminen Finnairilla tai SAS:lla.

Kannattaa myös muistaa, että palkintolennot eivät oikeasti ole täysin ilmaisia, sillä pisteillä voi maksaa vain itse lennon osuuden lipun hinnasta. Matkustajan tulee aina maksaa rahalla lentokenttäverot ja muut lennon hintaan sisältyvät ylimääräiset kustannukset.  

Paljonko rahaa pitää käyttää, että saa yhden palkintolennon?

Vaikka tietäisikin, paljonko lentopisteitä vaaditaan palkintolennon saamiseen, ei kuitenkaan ole ihan itsestään selvää, millaisia rahallisia panostuksia palkintolennon saavuttaminen edellyttää. Alla on laskettu, paljonko rahaa pitää käyttää saadakseen yhden Pohjoismaiden sisäisen menopaluulennon lentopisteillä. Alla olevat esimerkit ovat arvioita, sillä lentojen hinnat vaihtelevat, minkä lisäksi myös lentopisteiden kertyminen vaihtelee matkustusluokan ja lipputyypin mukaan.

Norwegianialla yhden Pohjoismaiden sisäisen menopaluulennon voi saada esimerkiksi noin 600 pistellä. 600 Cashpoints-pistettä kerryttääkseen täytyy ostaa Norwegianin lentoja Norwegianin luottokortilla (5 % varauksen arvosta Cashpoints-pisteitä) 12 000 Norjan kruunulla (n. 1 296 €). Cahspoints-pisteitä saa kuitenkin vain lennon nettohinnasta (hinta ilman veroja ja muita kuluja), joten todellisuudessa palkintolennon saamiseen täytyy käyttää enemmän rahaa kuin laskennallinen 1 296 €. Tarkkaa summaa on mahdoton laskea, sillä muiden kulujen osuus lennon hinnasta vaihtelee. 

Finnairilla Pohjoismaiden sisäiseen menopaluulentoon tarvitaan 20 000 pistettä. Yhdestä Euroopan sisäisestä menopaluulennosta voi saada esimerkiksi 1 000 pistettä (laskettu edullisimman lipputyypin lennolle), eli tällaisia lentoja pitää lentää 20 kappaletta palkintolentoon tarvittavan pistemäärän kartuttamiseksi. Jos lipuista maksaa keskimäärin n. 200 € lentoa kohden, on palkintolennon keräämiseen mennyt rahaa yhteensä 4 000 €.

SAS:n Eurobonus-ohjelmassa tarvitaan Finnairin tapaan 20 000 pistettä Pohjoismaiden sisäiseen palkintolentoon. Koska halvimmalla lipputyypillä Euroopan menopaluulennolla myös SAS:lla saa pienimillään 1 000 pistettä, täytyy SAS:lla Pohjoismaiden palkintolentoon lentää 20 Euroopan lentoa. Tästä johtuen rahaa palkintolennon saavuttamiseen menee saman verran kuin Finnairilla, eli 4 000 €, jos yhden lennon liput maksavat 200 €.

Amerikan tai Aasian palkintolennon SAS:n pisteohjelmassa kerää kasaan nopeammin kuin Finnairilla, sillä kaukolentoon SAS vaatii vain 60 000 pistettä Finnairin 125 000 pistettä vastaan.

Pienemmilläkin taloudellisilla panostuksilla saattaa kuitenkin saada palkintolentoja, jos kerää pisteitä mahdollisimman tuottavista kohteista. Pisteiden keräämiseen voi laittaa vauhtia esimerkiksi Rocketmiles.com-sivuston kautta, jolla on yhteistyösopimus sekä Norwegianin että Finnairin kanssa. Sivuston kautta varattuna yhdestä hotelliyöstä saa Norwegianin Cashpoints-pisteitä 100 – 1 000 kpl, ja Finnair Plus -pisteitä 500 – 10 000 kpl. Rocketmiles-palvelussa hotellihuoneen hinta ei ole suoraan verrannollinen siitä saatavien pisteiden määrään, joten joskus edullisellakin huoneella voi kerätä paljon pisteitä.   

Kauanko pisteet ovat voimassa?

Lyhyimmän aikaa pisteet ovat voimassa Norwegianin Cashpoints-ohjelmassa. Siinä pisteiden käyttöikä on sen kalenterivuoden loppuun, kun pisteet on hankittu + kaksi vuotta. Esimerkiksi, jos Cashpoints-pisteet on hankittu 15.4.2017, pisteet ovat voimassa hankintavuoden loppuun (31.12.2017 asti), ja sen jälkeen vielä kaksi vuotta, eli pisteet vanhenevat 31.12.2019. Norwegianin lennoilla hyödynnettävät palkinnot (Norwegian rewards, tasopisteisiin verrannollinen etu) ovat voimassa vuoden.

Pääsääntöisesti Finnair Plus -palkintopisteet ovat voimassa kolme vuotta pisteiden hankintahetkestä lähtien. Platinum-tasolla pisteet eivät kuitenkaan vanhene lainkaan. Tasopisteet vanhenevat Finnairilla vuodessa.

SAS Eurobonus -palkintopisteet ovat voimassa sen vuoden loppuun, kun pisteet on hankittu + neljä vuotta. Diamond-tasolla pisteet eivät kuitenkaan vanhene ollenkaan. Tasopisteet ovat Finnairin tapaan voimassa vuoden.

Lentopisteitä saa myös luottokortilla

Lentopisteitä on mahdollista kerätä myös luottokortilla. Norwegianin Caspoints-pisteitä voi kerätä Bank Norwegianin omalla luottokortilla. Kortilla saa kaikkien kortilla maksettujen ostosten loppusummasta 1 % Cashpoints-pisteitä, ja Norwegianin lentovarauksista 5 %.

SAS Eurobonus -pisteitä voi kerätä kahdella eri luottokortilla; SAS Eurobonus World Mastercardilla ja SAS Eurobonus Diners Clubilla. Tästä kaksikosta SAS Eurobonus Diners Club voitti Paras luottokortti matkailijalle -kategorian suuressa luottokorttivertailussamme. Kummallakin kortilla lentopisteitä kertyy aina vähintään yksi jokaista kortilla käytettyä euroa kohden. 

Finnair Plus -pisteitä voi kerätä varsin monella luottokortilla, sillä Finnair Plus Diners Club, Finnair Plus Visa, Finnair Plus Mastercard, Finnair Plus Visa Gold ja myös Stockmann Mastercard kartuttavat kaikki Finnair Plus -pistesaldoa. Kaikilla korteilla lentopisteitä kertyy aina vähintään yksi jokaista kortilla käytettyä euroa kohden. 

Finnair Plus Diners Clubia ja Stockmann Mastercardia lukuun ottamatta kaikkiin lentopisteluottokortteihin sisältyy myös matkavakuutus.

Julkaistu alunperin VertaaEnsin.fi blogissa.

Tiedoksi lukijoille: Artikkeli sisältää SalkunRakentajan markkinointikumppanin sivuille linkkejä, joiden perusteella SalkunRakentaja-sivusto voi saada korvauksia.

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös