Näitä asioita et välttämättä tiennyt Coca-Colasta. Testaa monestako olit tietoinen.
Coca-Cola on merkittävän kokoinen yritys, josta kertoo se, että jopa 94 prosenttia maailman ihmisistä tunnistaa Coca-Colan logon.
Coca-Cola on muun muassa maailman menestyneimmäksi sijoittajaksi luonnehditun Warren Buffettin suosikkiosake. Coca-Cola on myös osinkoaristokraatti. Osinkoaristokraatti on osake, joka on kasvattanut osinkoaan joka vuosi jo 25 vuoden ajan.
Coca-Colaan liittyy sijoittajalle enemmän ja vähemmän olennaisia ominaisuuksia. Tässä pääosin niitä vähemmän olennaisia, mutta mielenkiintoisia asioita. Tässä on 21 asiaa Coca-Colasta josta et välttämättä ollut tietoinen.
1) Coca-Cola on osinkokuningas.
Osinkoaristokraatiksi pääsee, jos osinkoaan on kasvattanut 25 vuotta putkeen. Osinkokuninkaaksi pääsee, jos osinkoa on kasvatettu joka vuosi vähintään 50 vuoden ajan. Coca-Cola on osinkokuningas, joka vuonna 2017 nosti osinkoaan 55. Kerran putkeen.
2) Coca-Colan juomia juodaan 1,9 miljardia annosta päivittäin.
3) Coca-Colaa voi käyttää ampiaisten pistojen hoitoon.
4) Coca-Cola oli alunoerin lääkkeen omainen tuote.
Coca-Colan tultua markkinoille vuonna 1886, markkinointiin sitä hermotonikkina, joka auttaisi niin stressiin kuin ahdistukseenkin. Eikä siinä vielä kaikki: Coca-Colan uskottiin parantavan myös oopiumriippuvuuden.
5) Nimensä mukaisesti Coca-Cola sisälsi alun perin pieniä määriä kokaiinia.
6) Coca-Colan ”Cola” tulee kolapähkinöistä.
Nämä sisältävät kofeiinia.
7) Coca-Colaa voi käyttää tuholaisten torjuntaan ja Intiassa näin tehdäänkin.
8) Warren Buffettin Berkshire Hathaway omistaa lähes 10 prosenttia Coca-Colan osakkeista.
9) Coca-Colaa voi käyttää vessapytyn pesuun.
10) Coca-Cola omistaa 21 brändiä, joista kukin tuo vähintään miljardin dollarin verran liikevaihtoa.
11) Coca-Cola tekee tiskaamisesta helpompaa.
12) Coca-Cola myy yhteensä noin 3900 erilaista juomaa ja limpparia.
13) Coca-Cola on sitoutunut tarjoamaan sijoittajilleen suurimman osan vapaasta kassavirrastaan osinkojen ja osakkeiden takaisinostojen muodossa.
14) Coca-Cola jakaa yhden prosentin liikevoitostaan hyväntekeväisyyteen Coca-Cola Foundationin kautta.
15) Coca-Colaa voi käyttää purkan poistamiseen hiuksista.
16) Coca-Colan brändi on maailman viidenneksi arvokkain ja sen arvoksi on laskettu 56 miljardia dollaria.
17) Coca-Colan kilpailuetu tulee sen jakeluverkostosta ja voimakkaasta markkinointipanostuksesta.
18) Vaikka osinkoa on kasvatettu, on Coca-Colan liiketoiminta ollut viime vuonna vaikeuksissa.
Virvoitusjuomien menekki, strategiamuutos ja valuuttakurssit ovat saaneet niin liikevaihdon kuin tuloksenkin lasku-uralle. Eritityisesti virvoitusjuomien suosia on laskenut merkittävästi.
Coca-Colan ratkaisu on siirtää painoa pullotettuun veteen, mehuihin, maitoon, energiajuomiin sekä teehen.
19) Coca-cola aikoo myydä pullotusliiketoimintansa kumppaneilleen ja näin kasvattaa liikevoittomarginaaliaan 22 prosentista 35 prosenttiin.
20) Coca-Colan osingonmaksu alkaa olla heikolla pohjalla.
Coca-Colan kaltaisen osinkokuninkaan kohdalla ongelmaksi alkaa muodostua, että osingonmaksu voi jossain vaiheessa perustua enemmänkin perinteeseen osingon maksamisesta kuin taloudellisesti parhaimpaan ratkaisuun. Coca-Cola on edelleen jatkanut osinkonsa kasvattamista joka vuosi, mutta kun liiketoiminta ei vedä on ulosmaksuprosentti myös kasvanut. Viimeisen 10 vuoden aikana osinko on kasvanut yli 8 prosentin vuosivauhtia, mutta viimeisin nosto oli enää 5,7 prosenttia.
Silti ulosmaksuprosentti on jo 136 prosenttia.
Se tarkoittaa sitä, että Coca-Cola maksaa jo selvästi ulos enemmän kuin mitä se tienaa. Yrityksen laskevan liikevaihdon huomioiden se ei vaikuta mitenkään kestävältä tasolta.
Nähtäväksi jää joutuuko osinkokuningas jossain vaiheessa taipumaan ja laskemaan osinkoaan.
