Sijoittaminen

20 asiaa Coca-Colasta

Näitä asioita et välttämättä tiennyt Coca-Colasta. Testaa monestako olit tietoinen. 

Coca-Cola on merkittävän kokoinen yritys, josta kertoo se, että jopa 94 prosenttia maailman ihmisistä tunnistaa Coca-Colan logon.

Coca-Cola on muun muassa maailman menestyneimmäksi sijoittajaksi luonnehditun Warren Buffettin suosikkiosake. Coca-Cola on myös osinkoaristokraatti. Osinkoaristokraatti on osake, joka on kasvattanut osinkoaan joka vuosi jo 25 vuoden ajan.

Coca-Colaan liittyy sijoittajalle enemmän ja vähemmän olennaisia ominaisuuksia. Tässä pääosin niitä vähemmän olennaisia, mutta mielenkiintoisia asioita. Tässä on 21 asiaa Coca-Colasta josta et välttämättä ollut tietoinen.

1) Coca-Cola on osinkokuningas.

Osinkoaristokraatiksi pääsee, jos osinkoaan on kasvattanut 25 vuotta putkeen. Osinkokuninkaaksi pääsee, jos osinkoa on kasvatettu joka vuosi vähintään 50 vuoden ajan. Coca-Cola on osinkokuningas, joka vuonna 2017 nosti osinkoaan 55. Kerran putkeen.

2) Coca-Colan juomia juodaan 1,9 miljardia annosta päivittäin.

3) Coca-Colaa voi käyttää ampiaisten pistojen hoitoon.

4) Coca-Cola oli alunoerin lääkkeen omainen tuote.

Coca-Colan tultua markkinoille vuonna 1886, markkinointiin sitä hermotonikkina, joka auttaisi niin stressiin kuin ahdistukseenkin. Eikä siinä vielä kaikki: Coca-Colan uskottiin parantavan myös oopiumriippuvuuden.

5) Nimensä mukaisesti Coca-Cola sisälsi alun perin pieniä määriä kokaiinia.

6) Coca-Colan ”Cola” tulee kolapähkinöistä.

Nämä sisältävät kofeiinia.

7) Coca-Colaa voi käyttää tuholaisten torjuntaan ja Intiassa näin tehdäänkin.

8) Warren Buffettin Berkshire Hathaway omistaa lähes 10 prosenttia Coca-Colan osakkeista.

9) Coca-Colaa voi käyttää vessapytyn pesuun.

10) Coca-Cola omistaa 21 brändiä, joista kukin tuo vähintään miljardin dollarin verran liikevaihtoa.

11) Coca-Cola tekee tiskaamisesta helpompaa.

12) Coca-Cola myy yhteensä noin 3900 erilaista juomaa ja limpparia.

13) Coca-Cola on sitoutunut tarjoamaan sijoittajilleen suurimman osan vapaasta kassavirrastaan osinkojen ja osakkeiden takaisinostojen muodossa.

14) Coca-Cola jakaa yhden prosentin liikevoitostaan hyväntekeväisyyteen Coca-Cola Foundationin kautta.

15) Coca-Colaa voi käyttää purkan poistamiseen hiuksista.

16) Coca-Colan brändi on maailman viidenneksi arvokkain ja sen arvoksi on laskettu 56 miljardia dollaria.

17) Coca-Colan kilpailuetu tulee sen jakeluverkostosta ja voimakkaasta markkinointipanostuksesta.

18) Vaikka osinkoa on kasvatettu, on Coca-Colan liiketoiminta ollut viime vuonna vaikeuksissa.

Virvoitusjuomien menekki, strategiamuutos ja valuuttakurssit ovat saaneet niin liikevaihdon kuin tuloksenkin lasku-uralle. Eritityisesti virvoitusjuomien suosia on laskenut merkittävästi.

Coca-Colan ratkaisu on siirtää painoa pullotettuun veteen, mehuihin, maitoon, energiajuomiin sekä teehen.

19) Coca-cola aikoo myydä pullotusliiketoimintansa kumppaneilleen ja näin kasvattaa liikevoittomarginaaliaan 22 prosentista 35 prosenttiin.

20) Coca-Colan osingonmaksu alkaa olla heikolla pohjalla.

Coca-Colan kaltaisen osinkokuninkaan kohdalla ongelmaksi alkaa muodostua, että osingonmaksu voi jossain vaiheessa perustua enemmänkin perinteeseen osingon maksamisesta kuin taloudellisesti parhaimpaan ratkaisuun. Coca-Cola on edelleen jatkanut osinkonsa kasvattamista joka vuosi, mutta kun liiketoiminta ei vedä on ulosmaksuprosentti myös kasvanut. Viimeisen 10 vuoden aikana osinko on kasvanut yli 8 prosentin vuosivauhtia, mutta viimeisin nosto oli enää 5,7 prosenttia.

Silti ulosmaksuprosentti on jo 136 prosenttia.

Coca-Colan osingonmaksu alkaa olemaan heikolla pohjalla.

Se tarkoittaa sitä, että Coca-Cola maksaa jo selvästi ulos enemmän kuin mitä se tienaa. Yrityksen laskevan liikevaihdon huomioiden se ei vaikuta mitenkään kestävältä tasolta.

Nähtäväksi jää joutuuko osinkokuningas jossain vaiheessa taipumaan ja laskemaan osinkoaan.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös