Kuluttajien luottamusindikaattori oli helmikuussa 25,8, kun se tammikuussa oli 24,2. Lukemat ovat mittaushistorian korkeimmat, kertoo Tilastokeskus.
Viime vuoden helmikuussa luottamusindikaattori sai arvon 20,8. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on 12,3. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1.–19. helmikuuta 1 146 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuva: Kuluttajien luottamusindikaattori

Lähde: Tilastokeskus.
Luottamusindikaattorin osatekijöistä odotus työttömyyden vähenemisestä Suomessa vahvistui helmikuussa selvästi tammikuuhun verrattuna. Helmikuussa paranivat hieman muutkin osatekijät eli arviot kuluttajan omasta ja Suomen taloudesta sekä kotitalouden säästämismahdollisuuksista. Viime vuoden vastaavaan aikaan nähden osatekijät säästämismahdollisuuksia lukuun ottamatta vahvistuivat selvästi.
Helmikuussa kuluttajien odotukset sekä omasta että Suomen taloudesta ja työttömyydestä olivat hyvin valoisat. Arviot myös omista säästämismahdollisuuksista olivat hyvät.
Kuluttajat pitivät helmikuussa ajankohtaa hyvin otollisena säästämiselle, mutta ei enää yhtä hyvänä lainanotolle eikä kestotavaroiden ostamiselle kuin kuukautta aiemmin. Työlliset kuluttajat kokivat helmikuussa, että työttömyyden uhka on omalla kohdalla vähentynyt paljon viime aikoina.
Handelsbankenin pääekonomisti Tiina Helenius arvioi Twitterissä, että vahvan kuluttajaluottamuksen taustalla on hyvä työllisyyskehitys.
Ei ihme, että suomalainen kuluttaja on nyt huippuoptimistinen. Työllisyys kasvaa humisten ja ihmisiä palaa työmarkkinoille. Tällaista työllisyyden kasvua ei olla nähty kuin suhdannehuipuissa. pic.twitter.com/BprK3jN5Cn
— Tiina Helenius (@HeleniusTiina) 27. helmikuuta 2018
