Yritysuutiset

Telia teki huiman tilin Spotify-sijoituksellaan

Teleoperaattori Telia on myynyt osuutensa ruotsalaisesta musiikin suoratoistopalvelu Spotifysta.

Telia myi osuutensa 220 miljoonalla eurolla instituutionaalisille sijoittajille.

Yhtiöt aloittivat yhteistyön jo lokakuussa vuonna 2009. Yhtiö sijoitti Spotifyhin vuonna 2015 yhteensä 115 miljoonaa dollaria eli nykyisellä vaihtosuhteella 93 miljoonaa euroa..

Telia siis nettosi (ilman valuuttakurssien muutosten vaikutusta) Spotifyn arvonnousulla 137 prosentin kokonaistuoton kahdessa vuodessa.

Telia Company tunnettiin vielä vuoteen 2016 asti TeliaSonerana, kunnes TeliaSoneran yhtiökokous päätti vaihtaa yhtiön nimen Telia Companyksi vuoden 2016 huhtikuussa.

Spotify kertoi maaliskuun alussa listautuvansa New Yorkin pörssiin.

Spotify on kasvattanut suosiotaan hurjasti viime vuosina. Sillä on lähes 160 miljoonaa käyttäjää kuukausittain ja heistä 71 miljoonaa on maksavia asiakkaita. Spotify on selvästi edellä pahimpia kilpailijoitaan Apple Musicia ja Google Playtä. Reutersin mukaan Applella on maksavia käyttäjiä vain 36 miljoonaa.

Spotifyn maksavien asiakkaiden määrä kasvaa rajusti, sillä vuosi sitten heitä oli 50 miljoonaa. Maksavien asiakkaiden määrä on kasvanut vuodessa 42 prosenttia.

Yhtiön riippakivenä on kuitenkin liiketoiminnan tappiollisuus. Eikä mikään pieni tappio, vaan viime vuonna nettotappio kasvoi 1,24 miljardiin euroon. Se on paljon, kun tappiot suhteutetaan viime vuoden neljän miljardin liikevaihtoon.

Keskeinen syy rajuihin tappioihin ovat Spotifyn maksamat tekijänoikeusmaksut levy-yhtiöille.

Kommentoi
Ylös
>