Oma talous

8 psykologista niksiä muiden suostuttelemiseen

Seuraavat kahdeksan psykologista niksiä saavat muut taipumaan tahtoosi helpommin.

Sinun ei tarvitse olla toimitusjohtaja, jotta saisit muut ihmiset kuuntelemaan sinua. Psykologiset tutkimukset osoittavat, että voimme tehdä asioita, jotta saamme helpommin oman tahtomme läpi.

Business Insider listaa kahdeksan tieteen tukemaa vinkkiä, joilla saat muut ihmiset pitämään sinusta enemmän, ostamaan helpommin myymiäsi tuotteita ja antavat helpommin sinulle periksi.

1. Harhautus

Käytä harhautusta tai ”houkutusta” saadaksesi ihmiset ostamaan tuotteitasi. Käyttäytymistieteilijä Dan Ariely esittää TED Talkissaan Economist-lehden mainoksen, jossa on valittavana kolme eri tilaustasoa: 59 dollaria verkkolehti, 159 dollaria printtiversio ja 159 dollaria verkko- ja printtiversio. Ariely tajusi, että 159 dollarin printtiversio vaihtoehto oli olemassa vain sen vuoksi, että se sai 159 dollarin verkko- ja printtiversion näyttämään kiinnostavammalta.

Jos sinulla on vaikeuksia myydä kalliimpaa vaihtoehtoa kahdesta tuotteesta, harkitse kolmannen vaihtoehdon lisäämistä, joka saa kalliimman tuotteen näyttämään houkuttelevammalta.

2. Matki kehonkieltä

Jos haluat tehdä vaikutuksen työhaastattelussa, matki hienovaraisesti haastattelijan kehonkieltä, sillä näin hän todennäköisesti pitää sinusta enemmän. Tutkijat kutsuvat tätä ”kameleontti-vaikutukseksi”. Ihmisillä on tapana miellyttää keskustelukumppaneita, jotka jäljittelevät asentojamme, asenteitamme ja ilmeitä. Tämän ilmiö tapahtuu suurelta osin tiedostamattomana eli ihmiset eivät välttämättä ole tietoisia siitä, että heitä matkitaan.

3. Puhu nopeasti

Tutkimukset osoittavat, että joskus nopeasti puhuminen kannattaa. Jos joku on eri mieltä kanssasi, sinun on puhuttava nopeasti, jotta hänellä on vähemmän aikaa prosessoida sanomaasi ja saat hänet myöntymään helpommin kantaasi.

4. Hämää ostajaa

Eräässä tutkimuksessa todettiin hämäyksen toimivan, kun kokeilijat lähtivät myymään ovelta ovelle kortteja hyväntekeväisyydelle. He myivät kahdeksan kortin settejä kolmen dollarin hintaan. Kokeilijat kaksinkertaistivat myynnin, kun he kertoivat ihmisille myyvänsä kahdeksan korttia 300 pennillä ja lisäsivät sen perään, miten hyvä kauppa tämä on.

Kun myyjät esittivät kolmen dollarin hinnan 300 penninä, tämä rikkoi rutiininomaisia ajatusprosesseja ja hämäsi ostajaa sen verran, että hän on vakuuttuneempi hyvästä kaupasta.

5. Kysy palveluksia oikeaan aikaan

Jos sinun pitää pyytää työkaverilta apua projektin kanssa, on hyvä kysyä häneltä apua työpäivän lopussa. Työkaverisi on varmaan väsynyt rankan työpäivän jälkeen, vähemmän kriittinen ja hyväksyy ehdotuksesi helpommin.

6. Pane esille kuva silmästä

Tutkimuksien mukaan silmän kuva saa ihmiset käyttäytymään eettisemmin. Silmä antaa ihmisille vaikutelman, että heitä tarkkaillaan.

7. Käytä substantiiveja verbien sijaan

Eräässä tutkimuksessa ihmisiltä kysyttiin kaksi versiota samasta kysymyksestä: ”Kuinka tärkeää sinulle on äänestää huomispäivän vaaleissa?” ja ”Kuinka tärkeää sinulle on olla äänestäjä huomispäivän vaaleissa?”. Tulokset osoittivat, että osallistujat, joille esitettiin substantiivi eikä verbi äänestivät todennäköisemmin seuraavana päivänä.

8. Vaihda näkökulmaa

Tutkimukset viittaavat siihen, että neuvottelutilanteessa kannattaa korostaa sitä, mitä asiakas tulee saamaan ja hyötymään kaupan myötä. Jos vaikkapa yrität myydä autoa, kannattaa sanoa: ”Annan sinulle autoni 1000 dollarilla”, sen sijaan että sanoisit, ”Myyn auton 1000 dollarilla”.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös