Kuinka yrityksen oikea arvo määritetään? Osa 4: Kasvun merkitys

Yritys voi kasvaa erittäin paljon. Se voi tehdä osakkeen arvon määrittämisestä äärimmäisen haastavaa.
Todellinen kasvusijoittaja pyrkii hyötymään korkoa korolle -efektin tuomasta kasvusta. Todellinen kasvusijoittaja pyrkii hyötymään korkoa korolle -efektin tuomasta kasvusta.

Digitaalinen tuote ja globaali markkina luo yhtälön, jossa yritys voi onnistuessaan kasvaa erittäin paljon. Jos yritys onnistuu kasvamaan rajusti, tulee sen arvo luontaisesti olemaan paljon korkeampi kuin tilanteessa, jossa yrityksen liiketoimintaa ei onnistuta kasvattamaan. 

Rajun kasvun yrityksiä mietittäessä mieleen juolahtaa lähinnä amerikkalaisia yrityksiä, mutta erittäin voimakas kasvu on mahdollista myös Suomessa. Supercellin liikevaihto vuonna 2012 oli 78,4 miljoonaa. Kolme vuotta myöhemmin liikevaihto oli monikymmenkertaistunut 2,1 miljardiin euroon. 

Kasvun määrällä ei sikäli oikein ole ylärajaa. Tästä huolimatta kasvuun on haastavaa sijoittaa, koska todella pieni osa yrityksistä yltää maagisiin kasvunumeroihin ja jossain vaiheessa kasvu myös tyrehtyy.

Tämän takia toimialoja ja tapoja murtavien yritysten arvoa on haastava arvioida. 

Yrityksellä voi olla tällä hetkellä uniikki ja ylivoimainen tuote, jonka kautta liikevaihto kasvaa ja kovaa. On kuitenkin hyvä kysyä itseltään, onko tilanne välttämättä sama viiden vuoden päästä. 

Saako erinomaisen tuotteen tuoma kasvu aktivoitua kilpailijat? Viiden vuoden päästä voidaan olla tilanteessa, jossa tuote ei ole enää uniikki. Ja tällaisessa muuttuneessa tilanteessa edellytykset kovan kasvun ylläpitoon eivät enää ole samat. 

Toisaalta moniin digitaalisiin kasvuyritykseen liittyy voittaja-vie-kaiken rakenteita. Alusta, jolla on paljon ostajia, houkuttelee entistä enemmän myyjiä. Alusta, jolla on paljon myyjiä, houkuttelee paljon ostajia. Näin ollen kasvun arvo piilee myös siinä, että se jossain tapauksissa auttaa synnyttämään vallihautaa eli pysyvää kilpailuetua kilpailijoihin nähden.

Katso videolta miten kannuksensa hankkineet, työssään arvonmääritystä eri tavoin käyttävät ammattilaiset näkevät yrityksen kasvun tuoman haasteen.

Tämä artikkeli on osa yrityksen arvonmäärityksestä kertovaa artikkelisarjaa. Artikkelisarja perustuu Aalto-yliopiston tekemään videoprojektiin, jossa eri tehtävissä olevia työssään arvonmääritystä käyttäviä haastateltiin arvonmäärityksen erilaisista aspekteista. Jakson ensimmäisessä osassa tuotiin lähinnä esiin yrityksen arvonmäärityksen isoa kuvaa ja seuraavissa jaksoissa käytiin läpi konkreettisempia arvoon vaikuttavia tekijöitä. Tulevissa jaksoissa tullaan strategian, yritysjohdon ja datan laatuun liittyviä tekijöitä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Posti Heikki Malinen Antti Rinne

Postin omistajaohjaus on sekaisin

Seuraava artikkeli
Raute sahateollisuus pörssiyhtiö sijoittaminen talous

Evli: Rauten suuri tilaus vahvistaa yhtiön näkymiä