
Yhtiön vuoden viimeisen vuosineljänneksen oikaistu liikevoitto nousi 4,2 miljoonaan euroon edellisvuoden 2,9 miljoonasta. Liikevaihto nousi 16,2 miljoonasta eurosta 20,7 miljoonaan euroa.
Roima tulosparannus oli yllätys analyytikoille, sillä konsensusodotus oli 3,5 miljoonan euron liikevoitto.
Analyysitalo Inderes henkutti Harvian tulosraporttia Twitterissä.
#Harvia:lta erittäin vahvat Q4-luvut. Liikevaihto ja tulos selvästi yli konsensuksen korkeimpienkin ennusteiden. Ainoa, mikä jäi alle ennusteiden oli osinkoehdotus. pic.twitter.com/HpRphXinj8
— Inderes (@Inderes) February 11, 2020
Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharju kertoo, että yhtiön kasvu oli tilikaudella 2019 vahvaa kaikissa tuoteryhmissä ja lähes kaikilla avainmarkkinoillamme.
”Saavutimme 74,1 miljoonan euron liikevaihdon, jossa kasvua vertailukauteen oli 19,6 prosenttia. Kasvu oli erityisen vahvaa viimeisellä vuosineljänneksellä, ja liikevaihto kasvoi 20,7 miljoonaan euroon, mikä oli 27,8 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden vastaavalla ajanjaksolla.”
Yhtiön matka kokonaisvaltaiseksi sauna- ja spa-alan toimijaksi etenee toimitusjohtajan mukaan hyvin.
”Tilikauden liikevaihdon kasvu oli erityisen vahvaa muissa Pohjoismaissa, Suomessa, Pohjois-Amerikassa sekä muilla markkinoilla, kuten esimerkiksi Ranskassa, Sveitsissä, Isossa-Britanniassa, Benelux-maissa, Puolassa sekä Arabimaissa. Kaikki tuoteryhmämme olivat kasvussa, mutta saunatuoteryhmän kasvu kiihtyi entisestään Yhdysvaltojen ja Keski-Euroopan ansiosta. Saunoissa kasvua kertyi viimeisellä vuosineljänneksellä hienot 124 prosenttia.”
Saunojen ohella kiuastuoteryhmän menestys sekä ammatti- että kuluttajakanavissa oli varsin Pajuharjun mukaan vahvaa. Yhtiö kirjasi viimeisellä vuosineljänneksellä 18,2 prosentin kasvun. Tämän lisäksi höyrygeneraattorien menekki oli suotuisaa, ja kasvua kertyi 31,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.
Kotimaan kysyntä jatkui vakaana, ja Harvia asemaamme sekä ammatti- että kuluttajamarkkinalla.
”Hiljattain lanseeraamamme uutuudet on otettu markkinalla hyvin vastaan. Muissa Pohjoismaissa olemme onnistuneet yhdessä kumppaneidemme kanssa parantamaan jakelumme laatua ja määrää. Tämä näkyykin varsin suoraan myös hyvänä myynnin kasvuna”, Pajuharju kertoo.
Keski-Euroopan markkina kehittyi suunnitellusti, vaikkakaan Saksan markkina ei ole päässyt täysin normaaliin kasvuvauhtiin. Tämä heijastuu Pajuharjun mukaan Saksan myyntilukujen lisäksi osin myös ohjauskeskuksiin.
Harvian tuottavuuden jatkuva parantaminen eteni tilikaudella suunnitellusti kaikissa tehtaissa.
Yhtiö ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Yhtiö on kuitenkin asettanut itselleen kasvuun, kannattavuuteen ja velkaantumisasteeseen liittyviä pidemmän aikavälin tavoitteita. Yhtiön tavoitteena on keskimäärin yli viiden prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu, 20 prosentin oikaistu liikevoittoprosentti sekä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen välillä 1,5x−2,5x.
Yhtiön tavoitteena on maksaa säännöllisesti kasvavaa osinkoa kaksi kertaa vuodessa yhteensä vähintään 60 prosenttia nettotuloksesta. Hallituksen voitonjakoehdotus 0,38 euroa osakkeelta, joka maksetaan kahdessa erässä.
Analyytikot odottavat viime vuoden 0,51 euron osakekohtaisen tuloksen nousevan tänä vuonna 0,57 euroon ja ensi vuonna 0,62 euroon. Kuluvan vuoden tulosennusteella Harvian P/E-kerroin on 17,4x.
Harvian osake oli Helsingin pörssissä yli kahdeksan prosentin nousussa tiistaina noin kello 11.00. Osake on kivunnut vuodessa jo yli 80 prosenttia.
Harvian loka-joulukuun avainluvut
- Liikevaihto kasvoi 27,8 % ja oli 20,7 miljoonaa euroa (16,2). Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 27,0 % ja oli 20,6 milj. euroa (16,5).
- Oikaistu liikevoitto oli 4,2 milj. euroa (2,9) eli 20,1 % (17,6) liikevaihdosta. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu oikaistu liikevoitto kasvoi 4,0 milj. euroon (19,6 % liikevaihdosta).
- Operatiivinen vapaa kassavirta oli 7,0 milj. euroa (5,1).