Sijoittaminen

S&P 500 -indeksin yhtiöistä 40 prosenttia ei anna taloudellista ohjeistusta

Toisen vuosineljänneksen tuloskauden lähestyessä on näkyvyys tuloksien osalta poikkeuksellisen sumuinen.

Toisen kvartaalin tuloskausi käynnistyy toden teolla heinäkuussa niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassa. Koronakriisin vuoksi tuloskaudesta odotetaan tuloksien ennustamisen näkökulmasta ennätyksellisen haastavaa, sillä Dow Jones Newswiresin keräämän datan mukaan peräti 218 (tilanne 25.6.2020) S&P 500 -indeksin 500:sta yhtiöstä on kieltäytynyt antamasta ohjeistusta tai vetänyt takaisin aiemmin antamansa ohjeistuksen.

Vähittäiskauppayhtiö Kroger lukeutuu niihin S&P 500 -indeksin yhtiöihin, jotka ovat kieltäytyneet antamasta ohjeistusta. Krogerin talousjohtaja Gary Millerchip kommentoi Wall Street Journalille, että COVID-19 tilanteeseen voi liittyä useita tuntemattomia pitkän aikavälin tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa yhtiön loppuvuoden taloudelliseen kehitykseen.

Toisen ohjeistuksen antamisesta kieltäytyneen yhtiön, Norwegian Cruise Linen talousjohtaja Mark Kempan kertoi Wall Street Journalille, että pandemian vaikutuksia yhtiön liiketoimintaan ei voi arvioida, ja sen vuoksi yhtiö ei anna ohjeistusta. Norwegian Cruise Line pääsi S&P 500 -indeksiin mukaan vuonna 2017, ja se on matkustajamäärillä mitattuna maailman kolmanneksi suurin risteilyalan yritys. Yhtiön osakekurssi on sukeltanut kuluvana vuonna koronakriisin vuoksi peräti 73,8 prosenttia (tilanne 26.6.2020).

Yksittäisistä S&P 500 -indeksin sektoreista ja toimialoista telekommunikaatio, autoala, teollisuus sekä vapaa-ajan yhtiöt ovat suhteellisesti eniten vetäneet takaisin ohjeistuksiaan. Sitä vastoin Dow Jones Newswiresin keräämän datan mukaan vähiten ohjeistuksia ovat kieltäytyneet antamasta yleishyödykealan, media-alan sekä finanssi- ja energiasektorin yhtiöt.

Sijoittajien näkökulmasta ei ole kuitenkaan selvä, kuinka paljon ohjeistuksen puuttuminen vaikuttaa osakekurssikehitykseen. John Hancockin sijoitusstrategi Matt Miskin kommentoi Wall Street Journalille sen riippuvan ennen kaikkea yhtiön toimialasta. Teollisuuden yritysten kohdalla arviointi on haastavaa, sillä alalla on tyypillisesti pitkät myyntiajat. Kuluttajayhtiöiden kohdalla sitä vastoin kysyntä voi palautua nopeasti online-kaupan suosion kasvun ansiosta.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös