Yritysuutiset

Sanoman mainosmyynti laski viidenneksen – lähiajan näkymät yhä sumuisia

Sanoma ei edelleenkään julkista arviota lähiajan näkymistä.

Mainonnan määrä Suomessa laski 28 prosenttia kesäkuussa 2020, Sanoma suoriutui markkinoita paremmin.

Kantar TNS:n markkinatutkimuksen mukaan mainonnan määrä Suomessa laski kesäkuussa 27,7 prosenttia, kun taas Sanoman mainosmyynti laski 22,2 prosenttia. Sanoman mainosmyynnin lasku oli samaa kokoluokkaa sekä ilman 30.4.2020 ostettua alueellista sanomalehtiliiketoimintaa että sen kanssa.

Tammi-kesäkuussa 2020 Sanoman mainosmyynti laski 18,2 prosenttia verrattuna markkinoiden 24,2 prosentin laskuun.

Tammi-kesäkuun aikana Sanoma suoriutui markkinoita paremmin ja kasvatti markkinaosuuttaan TV- ja radiomainonnassa, kun taas sanomalehti-, aikakauslehti- ja verkkomainonnan kehitys oli suunnilleen markkinoiden mukaista.

Aiemmin julkistamansa mukaisesti Sanoma arvioi, että koronaviruspandemialla tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia sen liiketoimintaan vuonna 2020. Yhtiö perui 24.3. käynnissä olevan koronaviruspandemian vuoksi väliaikaisesti näkymänsä vuodelle 2020, jotka oli annettu 7.2.

Tämänhetkisessä jatkuvasti ja nopeasti kehittyvässä tilanteessa yhtiön on liian aikaista tehdä luotettavia ja täsmällisiä ennusteita näkymiensä päivittämiseksi. Sanoma arvioi antavansa päivitetyt näkymät vuodelle 2020 myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Sanoman pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan.

Sanoma kertoi eilen myös yrityskaupasta. Mediayhtiö myy luokiteltujen ilmoitusten liiketoimintansa Oikotien Schibstedille 185 miljoonalla eurolla.

Schibsted on norjalainen, Norjan suurin ja Pohjoismaiden kolmanneksi suurin mediakonserni.

Oikotien sovittu kauppahinta ilman velkoja ja käteisvaroja on 185 miljoonaa euroa, joka vastaa arvostuskerrointa 19,6 suhteessa käyttökatteeseen. Myyminen saattaa päätökseen Oikotien strategisten vaihtoehtojen arvioinnin, josta Sanoma tiedotti 11.2.2020. Strategiansa mukaisesti Sanoma tulee käyttämään kaupasta saadut varat pääasiassa oppimisliiketoimintansa kasvattamiseen.

Sanomaa seuraa neljä analyytikkoa, joista kaksi antaa osakkeelle ostosuosituksen. Yhden suositus on lisää ja yhden myy. Tämän vuoden konsensuksen mukaisella 0,49 euron tulosennusteella osakkeen P/E-kerroin on 18,5x.

Sanoma julkaisee vuoden 2020 puolivuosikatsauksensa perjantaina 24.7.2020.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös